Gnome 2 en FreeBSD

Pagina: 1
Acties:

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Gnome 1 en Gnome 2 kunnen in vrede naast elkaar leven. Onder Slackware heb ik ze gebakken onder de dirs /usr/gnome1 en /usr/gnome2 en dat gaat goed. FreeBSD smijt de hele handel echter flink door elkaar met alle nare gevolgen van dien.

Ik heb in juni deze FreeBSD bak geinstalleerd. Gelijk na installatie cvsup van de ports en Gnome 1.4.x geinstalleerd. (gnome)
Vervolgens Gnome 2.0 (gnome2)
Toen ik Gnome startte bleek er weinig te zijn veranderd. Alleen wat applicaties en het controlcenter waren vernieuwd.

Gisteren besloot ik de boel weer wat op te frissen. Ports cvsuppen en met portupgrade de zooi updaten. Eerst KDE, dat ging prima. Toen Gnome1, ging ook prima.
Voordat ik aan Gnome2 begon, kwam ik deze pagina tegen: http://www.freebsd.org/gnome/docs/faq2.html#q1

Toen snapte ik waarom Gnome2 half geupgrade was: De packages van Gnome 1.4 waren nog geinstalleerd en om naar Gnome2 te upgraden moest je - volgens de instructies op die pagina - eerst Gnome1 up-to-date hebben, daarna een aantal packages weghalen en daarna Gnome2 installeren.

Ik die packages weghalen. Krijg ik dependency waarschuwingen, met "pkgdb -F" een hele rij. Ik Gnome2 toch installeren, ging goed, en Gnome 2 draait. Toch niet helemaal... de onderste balk van Gnome bevat geen menu, ook niet nadat ik alle oude settings had gewist. Handmatig een menu toevoegen geeft een menu, maar geen icoon. Deugt toch niet helemaal..

Ik weerd "pkgdb -F" draaien, want er valt nog meer up te daten. Krijg ik tientallen problemen.

Een fragmentje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
hecking gettext-0.11.5
Checking ggv-1.0.2_1
Stale dependency: ggv-1.0.2_1 -> gnomecore-1.4.1_2:
Skip this? ([y]es/[n]o/[a]ll) [yes]
Checking ghex-1.2.1
Stale dependency: ghex-1.2.1 -> gnomecore-1.4.1_2:
Checking ghostscript-gnu-7.05_3
Checking gimp-1.2.3_1,1
Checking glade2-1.1.0
Checking gle-3.0.3
Checking glib-1.2.10_7
Checking glib-2.0.4_1
Checking glibwww-0.2_1
Checking gmake-3.79.1_2
Checking gnome-1.4.1b2_2
Stale dependency: gnome-1.4.1b2_2 -> gnomecore-1.4.1_2:
Stale dependency: gnome-1.4.1b2_2 -> nautilus-1.0.6_6:
nautilus2-2.0.0 (score:44%) ? ([y]es/[n]o/[a]ll) [no]
New dependency? (? to help):
Skipped.
Stale dependency: gnome-1.4.1b2_2 -> gtop-1.0.13_1:
New dependency? (? to help):

Heeft waarschijnlijk met Gnome 1 te maken.
Hoe kan ik dit nou ooit weer goed krijgen?
Alles opnieuw installeren, en dan alleen Gnome 2?
En de vele Gnome1-applicaties dan, die over Gnome 2 heen allemaal Gnome 1 zooi zetten?

Punt 6 uit de FAQ op de website lijkt een pasklare oplossing te bieden:
6.
Can I install GNOME 1.4.1 applications under GNOME 2.0 and vice versa?

Sure! Right now, the FreeBSD GNOME team is in the process or migrating all GNOME 1.4.1 ports to a new build infrastructure. This new infrastructure, called GNOMENG, will allow GNOME 2 users to install GNOME 1.4.1 ports without overwriting their GNOME 2 desktop.

Before building a GNOME 1.4.1 port under GNOME 2, take a look at the port's Makefile, and check that it contains:

USE_GNOMENG= yes

If it does, you can safely build this port under GNOME 2. If the Makefile contains the following, do not build it as it will overwrite your GNOME 2 desktop:

USE_GNOME= yes

In that case, send email to freebsd-gnome@FreeBSD.org mention the name of the port, and we will convert it to the new layout. Alternatively, you are free to convert the port yourself, and submit a PR.
Maar hoe zit het dan met mijn oude programma's die ik voordat ik ging upgraden al had geinstalleerd?
Moet ik grote schoonmaak houden? Of weer opnieuw beginnen?

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

Ik heb gewoon de GNOME 1 en GNOME 2 metaports gebruikt, en ze draaien nu prima langs elkaar.

Ik zou denk ik op dit moment de GNOME metaport installeren (x11/gnome), zodat je in ieder geval alles voor GNOME 1 weer hebt, dan de GNOME 2 metaport (x11/gnome2), zodat die ook weer compleet is, en dan een pkgdb -F om je dependencies weer recht te zetten (die duidelijk behoorlijk zijn verknoeid).

Vervolgens kan je nog een portupgrade -R gnome, portupgrade -R gnome2 doen om ook de al eerder geinstalleerde packages up to date te krijgen.

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."