[linux]chattr +i of chmod 000?

Pagina: 1
Acties:

• Suffie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:18
ik zit een quiz te maken en nu is de vraag welk commando ervoor zorgt dat een bepaald bestand niet door de root verwijderd kan worden....

ik heb in principe 4 opties, maar ik had zelf al wat geredeneerd welke het niet waren (ook met de search gezocht)

de opties waren:
chattr +c bestand -> compressed een file
chmod 000 bestand -> maakt rwx onmogelijk voor het bestand
chmod a-rwx bestand -> weet ik niet meer maar was het ook niet volgens mij
chattr +i bestand -> de i staat voor immutable geloof ik, dus dan kan ie ehm wel lezen maar niet veranderen/verwijderen??????????

moet ik dan voor chattr +i gaan (wat ik zelf denk) of toch voor chmod 000???

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-05 16:16

BrZ

chattr +i moet het zijn :)
root hoeft geen rechten in een file te hebben om 'm te verwijderen, dus chmod 000 heeft geen zin :)

• imdos
  • Laatst online: 23:13

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Je kan enkel als root zijnde een bestand chattr +i maken ( Of met root rechten dat durf ik niet met zekerheid te zeggen)

De rest van de opties kan je als root zijnde zeker weten verwijderen en per direct ook nog wel.

Om een bestand met immutable flag te verwijderen is alleen een chattr -i gevolgd door een rm bestand nodig

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• BrZ
  • Laatst online: 20-05 16:16

BrZ

imdos schreef op 29 augustus 2002 @ 15:58:
Om een bestand met immutable flag te verwijderen is alleen een chattr -i gevolgd door een rm bestand nodig
Mja ok, maar het is nog steeds hetgene wat het dichtst in de buurt komt van het niet kunnen verwijderen ;)