[Voeding] Vervangen van fan

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-01 13:48

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Nou de laatste tijd heb ik een probleem met m'n fan van de voeding van mijn Aopen HX45. Deze resoneert als een gek, lijkt net alsof deze ergens tegenaan komt of iets dergelijks. Heb ik dus een x die voeding open geschroefd en de fan beetje goed schoongemaakt, ff wat siliconenspray erop en fan slag gedraaid. Nu is het een stukkie minder, maar toch nog hetzelfde probleem.

Vervangen van fan is dus wat ik wil gaan doen, maar deze fan zit met z'n draadjes op een printplaatje gesoldeerd. Nu ik geen super soldeerman ben, vroeg ik me af of het mogelijk is (door ff iemand te vragen) of er een connector los te kopen is (dus wat je op je mobo zit voor fans) en deze erop te solderen is of dat deze er tussen gezet kan worden. Nu moet ik um losknippen en een nieuwe doorknippen omdat er geen connector voor is. Altijd handig dan als er een connector voor te kopen is, en de vraag wordt dan...waar te koop?

• syserr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-02 19:54

syserr

kangoeroe

als je helemaal niet wilt solderen kun je altijd nog draadjes beetje strippen, in elkaar draaien en vervolgens met dat isolatieachtige zwarte tape netjes afdichten... werkt ook prima...

"Nee," zei de man "hij is onze goeroe die alles kan" en ik was lekker op dreef dus ik zeg: "Nou, dat zal dan wel een kangoeroe zijn"

Verwijderd

Je kan ook gewoon zo'n molex conector pakken die uit je voeding komt :p

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:37

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

gewoon die kabels van de oude fan doorknippen en die van de nieuwe daar aan solderen of met een kroonsteentje das nog makkelijker

[specs]

• Perphide
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-04-2024
ik heb toevallig gisteren bij mij er een andere ingezet: ik heb de oude draadjes doorgeknipt en de fan eruit gesloopt.. (ik heb er een antec blue led fan in gemaakt) bij de fan die ik heb zat er al een molex aan en rpm meet snoertje met plug voor op je mobo... die heb ik dus ook gewoon gebruikt...

Verwijderd

yup, heb ik ook op die manier gedaan.

fan losgeknipt, molex van fan aangesloten, klaar is kees

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Hmm....misschien beetje nofi hiermee.

Ik weet niet hoe jullie het doen, maar die molex stekker zit buiten de voeding, hoe krijg ik die dan aangesloten als de voeding dicht zit?

Ik zoek toch gewoon zo'n simpele aansluitingmogelijkeid, alternatief voor het 'doorknippen'.

<edit>
Ja, ok kroonsteentje kan, tuurlijk. Maar gaat mij erop als ik weer een andere fan erin wil zetten, kan ik deze weer gewoon gebruiken in een ander rommelsysteem
</edit>

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

kroonsteentje, en solderen hoef je ervoor niet te kunnen...

Electronics development

Verwijderd

voeding openmaken, oude fan eruit halen (draadje doorknippen dus), nieuwe fan halen, deze fan erin schroeven en aansluiten direct op het moederbord. Kun je gelijk met behulp van software je RPM aflezen / beinvloeden (speedfan bijvoorbeeld) :z

Verwijderd

3lmowww schreef op 30 augustus 2002 @ 12:45:
kroonsteentje, en solderen hoef je ervoor niet te kunnen...
:) dat wou ik ook zeggen, kroonsteentje :)

• Perphide
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-04-2024
M.I.G. schreef op 30 augustus 2002 @ 12:43:
Ik weet niet hoe jullie het doen, maar die molex stekker zit buiten de voeding, hoe krijg ik die dan aangesloten als de voeding dicht zit?
Ik heb het stekkertje van de nieuwe fan naast de molex kabels gedaan... dus... dat kan makkelijk (pics komen binnenkort hopelijk)

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Nou.....dat zou es ff makkelijk zijn. Kan ik het zien hoe dat nu zit...ben benieuwd.
Pagina: 1