Toon posts:

[tvout] uitlopende kleur, faq en search geprobeerd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik riskeer hier vast een slotje of ik krijg het antwoord dat dit onderwerp al 100 keer is langs geweest, maar ik heb het echt niet kunnen vinden in de faq en de search of het was me net iets te vaag.

Laat ik eerst maar even de feiten neerzetten:
- pc met asus v6800 geforce 256 DDR 32MB
- tv out met svhs/ s-video en composite in/uitgangen
- tv uitgerust met 2 scart aansluitingen waaronder 1 met rgb en RCA aansluitingen

Ik heb de videokaart en de tv met elkaar verbonden door middel van een 5 meter lange svhs kabel. Aan een kant heb ik een scart convertor er op gezet zodat ik de kabel aan kan sluiten op de scart aansluiting van mijn tv.

Nu heb ik dit aan gesloten en ben zo een beetje de hele ochtend bezig met resultaat: ik heb beeld. Wat is dan mijn probleem? Het beeld is erg wazig. Met wazig bedoel ik dat ik de tekst op het scherm nauwelijks kan lezen en dat de kleuren "uitlopen". Ik heb veel instellingen geprobeerd, ook met de veelbesproken tvtool. Dit zijn zo de instellingen die ik al dan niet tegelijk heb geprobeerd:
- resolutie naar 800x600 (standaard op monitor 1280x1024)
- refresh rate omlaag naar 60mhz
- brightness/ contrast aangepast
- van 32 bit naar 16 bit kleuren
- rgb aan/uit
- enz

Wat ik ook doe, mijn beeld wordt niet scherp. Ik heb al een aantal topics gelezen van mensen met dezelfde videokaart en die zijn heel tevreden over het resultaat maar leggen niet uit wat ze gedaan hebben (het gaat hier om hele oude topics, ik verwacht niet dat als ik nu reageer op die topics dat die mensen die nog zullen lezen omdat ze al lang niet meer hier posten bijvoorbeeld)

Ik zie hier vast iets over het hoofd, zou het aan de kabel liggen en moet ik RCA (composite) proberen? Ik neem aan van niet, want als svhs echt niet zou werken dan zou ik dan ook geen of zwart/wit beeld moeten hebben toch?

Verwijderd

tv-out is altijd vrij wazig, het is ook absoluut niet bedoeld om letters weer te geven. Bij films enzo heb je er juist baat bij dat het beeld wazig is.
En niet iedereen is even snel tevreden natuurlijk.

Ik denk zelf dat er niets bijzonders aan de hand is en jij scherp beeld van je tv verwacht.

Volgende keer hoef je trouwens niet in je topictitel te zetten of je de search of faq gebruikt hebt, dat blijkt altijd wel uit je post :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik verwachtte idd iets te veel, ik heb wat verder gezocht en het is dus gewoon normaal dat de desktop er 'wazig' uit ziet :) maar het beeld is goed genoeg waarvoor ik het wil gebruiken: dvd's kijken! :9

Laatste vraag: weet iemand of de kwaliteit van tvout al zo ver gevorderd is dat bijvoorbeeld de desktop hnu al wel scherper is? Ik probeer (p)reviews te vinden over dit onderwerp, maar ben er nog geen tegen gekomen.

Verwijderd

Er wordt hier en daar gezegd dat de kwaliteit van de huidige Geforce generatie wat beter is dan van de Geforce 1... en je zult het verschil tussen jouw kaart en een Radeon en een Matroxkaart ook wel zien. Maar het is en blijft gewoon onder de maat om bijvoorbeeld teksten goed te kunen lezen. :)

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 augustus 2002 @ 12:51:
Laatste vraag: weet iemand of de kwaliteit van tvout al zo ver gevorderd is dat bijvoorbeeld de desktop hnu al wel scherper is? Ik probeer (p)reviews te vinden over dit onderwerp, maar ben er nog geen tegen gekomen.
Ik denk dat die een TV-out dat best (aan)kan, maar een normale TV kan dat absoluut niet weergeven (is gewoon een andere (en vaak oudere) techniek dan een monitor).

[ Voor 0% gewijzigd door Jake op 30-08-2002 13:23 . Reden: zie strike-out ]