[WC] Onderdruk in wc-systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 275 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Weeds
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 21:12

Weeds

what is a weed...

Topicstarter
Net zoals velen, sta ik te springen om waterkoeling in mijn pc-kassie te maken. Maarja, water in mijn dierbare pc zie ik niet heel erg zitten.

Ik heb eens dit forum nagezocht, maar ik kan nix vinden over een waterkoelingsysteempje waar onderdruk heerst.

Normaal pompt een pomp het water naar de radiator en het koelblok op de processor. Daar heb je dus overdruk. Als er een lek is, komt er water op je proc/moederbord. :'(

Wat nou als je de pomp het water laat aanzuigen uit!? Het water wordt door de pomp door koelblok en radiator gezogen. Daar heerst dus een onderdruk. Als er een lek is worden er luchtbelletjes het systeem ingezogen. Dit is lang niet zo erg als water op het moederbord! :7

Zijn er waterfreaks die dit al een keer hebben gezien/geprobeerd?!?

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Wow, opzich is dit wel een goed idee. Alleen hoe en wat? Ik heb ook geen idee. Als dit realiseerbaar is heb je iig en doorbraak ontdekt op waterkoeling gebied!

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:44

DinX

Motormuis

Uhm, en je denkt dat als het water aangezogen wordt en er een lek is, dat er dan geen water over je hardware komt ???

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Weeds

Weeds

what is a weed...

Topicstarter
Nou, wat ik bedoel is dat je gewoon de volgorde omdraait.
Dus normaal pompt de pomp het water naar de radiator/koelblok.
Bij een onderdruksysteempje wordt het water door de pomp aangezogen door radiator/koelblok.

oftewel: normaal systeem
reservoir -> pomp -> radiateur -> koelblok -> reservoir

onderdruk systeem
reservoir -> radiateur -> koelblok -> pomp -> reservoir

Je moet dan wel behoorlijk stevige slangen nemen zodat ze niet "inklappen" door de onderdruk.

Als er een lek zou zijn dan wordt er lucht het systeem ingezogen ipv dat er water op het MB komt.

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

De pomp zuigt toch zowiezo water aan :?
Hoe komt ie anders aan zijn water. Wat jij nou doet is de volgorde andersom doen, maar zo sta je wel je reservoir te verwarmen als je het zoals jij wilt doen:

Niet doen dus

iStockphoto

• Weeds

Weeds

what is a weed...

Topicstarter
BlizzarD schreef op 29 augustus 2002 @ 15:32:
Hoe komt ie anders aan zijn water. Wat jij nou doet is de volgorde andersom doen, maar zo sta je wel je reservoir te verwarmen als je het zoals jij wilt doen:

Niet doen dus
Ik geloof niet dat je het principe helemaal begrijpt.
In een normaal systeem stroomt het water vanwege een overdruk NA de pomp.
In een onderdruk systeem stroomt het water vanwege de onderdruk VOOR de pomp.
Voor de temperatuur van het reservoir maakt het helemaal nix uit.

Enige probleempje kan het "inklappen" van de slangen zijn. Er moeten dus wat stevigere slangen of buizen worden gebruikt.

• bart_vd
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-02-2023
Volgens mij sla je de plank kompleet mis. Sorry, geen onderbouwing. Maar er klopt volgens mij niets van je redenatie. Heb nu gene tijd, zal later nog wel posten.

• Kookgek
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Theoretisch zal het best kunnen en je kunt het uittesten. Als het bovenstaande en de hele gedachte puur en alleen om het voorkomen van lekkages gaat, dan zeg ik: bespaar je de moeite.

Om een systeem lekvrij te houden, heb je voldoende aan aansluitende slangen en gewoon overal slangklemmen. Dan heb je echt nergens last van.

Maarre, je bent welkom om resultaten van je theorie met iedereen te delen ;) !

Verwijderd

NoWeedsNoWorries schreef op 29 augustus 2002 @ 15:37:
[...]

Ik geloof niet dat je het principe helemaal begrijpt.
In een normaal systeem stroomt het water vanwege een overdruk NA de pomp.
In een onderdruk systeem stroomt het water vanwege de onderdruk VOOR de pomp.
Dan zou je dus de pomp om moeten draaien. Tenminste, dat is wat jij nu zegt. Dan veranderd er toch niets.
Onderdruk veroorzaak je door minder water er in te doen. Want minder moleculen in hetzelfde volume is onderdruk. Right? Das een feit. Maar minder watermoleculen lukt niet volgens mij.

Met de pomp heeft het dus geen zak te maken. De druk in een vloeistof egaliseerd _altijd_. Nu komt daar nog es bij dat water zich niet laat samenpersen. Water geeft alleen maar druk door zeg maar. Dus, leuk idee, maar gaat niet werken. Ik zeg nu niet dat het idee opzich niet kan, maar jouw theorie klopt iig niet. (de theorie met de pomp)

Er kan alleen onderdruk zijn als er al lucht in het systeem zit. Die lucht moet een lagere druk hebben dan de buitenwereld.

Edit: Dus een vat met onderddruk in het systeem zou de oplossing zijn... Maar ja, dit verzin ik nu ter plekke dus fik me nou niet af, want ik heb er niet lang over nagedacht. ;)
Hoe je die lucht in dat vat houdt. Of het vacuum als je wil. Dat weet ik niet. Stel dat het vacuum in je blok gaat zitten? Of in je rad? Kan leuk worden >:)

• Weeds

Weeds

what is a weed...

Topicstarter
Fewture, Wat jij zegt kan ook, maar is iets anders. In het gehele systeem een onderdruk aanbrengen. Dan hoef je niet de pomp om te draaien, maar dat is wel verdomde lastig om voorelkaar te krijgen.

Ik zal mijn idee nog iets anders proberen uit te leggen:
Water stroom vanwege een druk verschil:

Bij een normaal systeem heb je na de pomp een hogere druk dan in het reservoir(atmospherische druk). Daarom stroomt het water door het systeem naar het reservoir.
reservoir ->(onderdruk) pomp (overdruk)-> radiateur -> koelblok -> reservoir

Bij een onderdruk systeem heb je aan de zuigkant van de pomp een onderdruk(lager dan atmospherisch) daarom stroomt het water van hoge druk(reservoir (atmospherisch)) door radiator/koelblok naar de pomp.
reservoir -> radiateur -> koelblok ->(onderdruk) pomp (overdruk)-> reservoir

• bart_vd
NoWeed, ik moet nu echt weg, maar ik kan je een ding garanderen: Probeer maar, het werkt niet. Punt.

Verwijderd

Ok, waarom stroomt het water....

We nemen even aan dat er een overdruk is NA de pomp. Maar water is een vloeistof. En wat doen vloeistoffen? Die willen niet onder druk zijn. Dus wat gebeurd er..?

VOOR de pomp is onderdruk. Het water zal dus daarheen willen omdat het zich niet laat samen persen. *TROMGEROFFEL* Het water gaat dus stromen en de overdruk (na de pomp) is _weg_ Er is dus GEEN overdruk in het systeem. Geen overdruk en ook geen onderdruk, maar precies de druk van de lucht. En dat is ~ 1 atmosfeer..

De enige manier is je reservoir vacuum trekken.. Dat is de oplossing..

Edit: Jouw denkfout is dus dat je denkt dat water zicht laat samenpersen. Dat is niet zo.. ;)

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Om zoiets te laten werken moet je een behoorlijk vette onderdruk hebben denk ik, iets wat je met een aquariumpomp absoluut niet kunt bereiken (de meeste aquariumpompen zijn niet eens zelfaanzuigend).

I reject your reality, and substitute my own.

Verwijderd

BlizzarD schreef op 29 augustus 2002 @ 15:32:

Niet doen dus
En wat deze kerel bedoelt is gewoon dat je je radiateur en koelblok om met draaien, anders krijg je het "hete" water door je pomp en je reservoir voordat het vervolgens wordt afgekoeld in de radiateur

• Weeds

Weeds

what is a weed...

Topicstarter
Fewture,
Een mooi experimentje voor je vanavond:
neem: 1glas water (met of zonder waterwetter) 1rietje en een spelt
prik een gaatje in het rietje
steek het rietje in het glas en zuig -> water komt met luchtbelletjes(vanwege gaatje) in je mond (niet doorslikken!)
pers nu het water door dit rietje weer terug in het glas -> water komt uit het gaatje !

in beide gevallen heb je water door een leiding met een gaatje verplaatst.
In het ene geval komt er via gaatje lucht in de leiding, in het andere geval water uit het gaatje.

• OliverBB
  • Laatst online: 23-11-2024
op zich is het idee niet verkeerd, en inderdaad zal er bij een lek wat minder water op je hardware spuiten (het spuit niet meer maar gaat druppelen)
maar om een pomp te vinden die zelf aanzuigend is,.... dat kon nog wel es lastig worden.

• n0kn0k
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05-2025
"(de meeste aquariumpompen zijn niet eens zelfaanzuigend)"
Jij hebt het over een zuurstofpomp die is niet zelfaanzuigend, hij waarschijnlijk over een waterfilterpomp die zijn ALTIJD aanzuigend. Hoe komt het water er anders in. :p
Dit principe is ook heel simpel te testen. Men neme zo'n filterpomp en een slangetje van 10 eurocent en prikt er een gaatje in :) leg deze op een closetpapiertje en laat je filter draaien :)

• OliverBB
  • Laatst online: 23-11-2024
n0kn0k schreef op 29 augustus 2002 @ 17:00:
"(de meeste aquariumpompen zijn niet eens zelfaanzuigend)"
Jij hebt het over een zuurstofpomp die is niet zelfaanzuigend, hij waarschijnlijk over een waterfilterpomp die zijn ALTIJD aanzuigend. Hoe komt het water er anders in. :p
Dit principe is ook heel simpel te testen. Men neme zo'n filterpomp en een slangetje van 10 eurocent en prikt er een gaatje in :) leg deze op een closetpapiertje en laat je filter draaien :)
jij kent de filterpompen dus ook niet?!

de pomjes liggen altijd in het water of in iedergeval onder het water niveau, zodat het water er vanzelf inloopt en de pomp dus alleen maar hoeft te verplaatsen.

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

la maar

[ Voor 0% gewijzigd door BlizzarD op 29-08-2002 17:33 . Reden: la maar ]

iStockphoto

Verwijderd

NoWeedsNoWorries schreef op 29 augustus 2002 @ 16:55:
Fewture,
Een mooi experimentje voor je vanavond:
neem: 1glas water (met of zonder waterwetter) 1rietje en een spelt
prik een gaatje in het rietje
steek het rietje in het glas en zuig -> water komt met luchtbelletjes(vanwege gaatje) in je mond (niet doorslikken!)
pers nu het water door dit rietje weer terug in het glas -> water komt uit het gaatje !

in beide gevallen heb je water door een leiding met een gaatje verplaatst.
In het ene geval komt er via gaatje lucht in de leiding, in het andere geval water uit het gaatje.
En wat moet ik daaraan hebben dan?

Edit: Kijk, ik snap je idee wel. En het concept zal ook werken. Dat heb ik al gezegd. Maar lees nou maar wat ik geschreven heb.. Ik verzin het echt niet hoor.. De enige manier is je reservoir vacuum trekken. Als het dan gaat lekken zal er lucht in het systeem komen.
Feit is dat je water niet in een onderdruk toestand krijgt. Lucht wel.

Dat met dat rietje. Hoe denk je dat dat werkt dan? Juist, onderdruk in het rietje. Maar das niet het water! Das de lucht in het rietje!!!!!

Edit: Jij zuigt namelijk aan het rietje. Dus dan is er onderdruk in de lucht. Blijf je dat doen, dan verslik je je. Want dan schiet het je luchtpijp in.

Maar goed, je hoeft het niet van me aan te nemen. Probeer maar gewoon water in onderdruk te krijgen. Daar ben je wel ffies mee bezig denk ik >:)

• Underground75
  • Laatst online: 16-02 19:33
Wat je dan zou moeten doen is inderdaad je reservoir vacuum trekken (mischien met een vacuumpompje van een fles wijn :? :? ). Alleen hoe houd je controle op je vacuum :?

Verwijderd

Raid schreef op 29 augustus 2002 @ 17:44:
Wat je dan zou moeten doen is inderdaad je reservoir vacuum trekken (mischien met een vacuumpompje van een fles wijn :? :? ). Alleen hoe houd je controle op je vacuum :?
Het systeem moet zowieso helemaal luchtdicht zijn. Anders is ie al lek voor ie lek kan worden zeg maar :D

• collin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-02 14:37

collin

Who da man !!

Ik denk dat het probleem zal zijn dat je systeem eerst al helemaal met water gevuld moet zijn voordat je je pomp aanzet/PC aanzet. Het is een waterpomp en geen luchtpomp (of zit ik ernaast :? )

[edit]
Wel een heel gaaf idee als er een pomp is die zo'n onderdruk kan opbouwen dat ie het water door het systeem kan zuigen

Mijn iRacing profiel

Verwijderd

Een waterkoel pompje (sicce oid) kan geen onder druk creeren :( dat komt omdat het water door een radje word aangedreven... en dus niet LUCHTDICHT word aangepompt.

Ikzelf heb hier namelijk ook al eens aan gedacht! mijn oplossing bedenk ik nu pas! ;)

in een boot maak je gebruik van een klein pompje hierin zitten schoepenradjes van rubber die PERFECT(!) aansluiten op het omhulsel, als je hieraan een (Sterk) electromotertje koppelt is de kans groot dat je wel het zuig effect krijg!

Verwijderd

no weeds, wat je zegt klinkt wel mooi en aardig. Maar zoals Fewture al de hele tijd zegt: het gaat niet lukken. Probeer jij water maar eens samen te persen, en naar eendruk van 2 atmosfeer te krijgen. Dat lukt je niet. Water laat zich niet samenpersen, en je kan dus ook geen over of onderdruk creëren. Echt niet.

Maar ja, als je zo graag wilt, probeer en gij zult zien. En post je ervaringen maar weer hier. Ik ben benieuwd

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 augustus 2002 @ 19:45:
no weeds, wat je zegt klinkt wel mooi en aardig. Maar zoals Fewture al de hele tijd zegt: het gaat niet lukken. Probeer jij water maar eens samen te persen, en naar eendruk van 2 atmosfeer te krijgen. Dat lukt je niet. Water laat zich niet samenpersen, en je kan dus ook geen over of onderdruk creëren. Echt niet.

Maar ja, als je zo graag wilt, probeer en gij zult zien. En post je ervaringen maar weer hier. Ik ben benieuwd
Maar goed, dat water zich niet laat samenpersen of andersom geeft niet. Dit los je op door je reservoir vacuum te trekken (vanaf nu heet dit: "het rietje effect"!!! :+ ). Maar ja, krijg het zaakje maar es luchtdicht. Niet te doen.. Niet simpel te doen iig

• Underground75
  • Laatst online: 16-02 19:33
Misschiem kan je je reservoir vacuum zuigen door een ventielwerking er op te maken (denk aan een autoband). Zo kan je de lucht er uitzuigen en kan er geen nieuwe lucht in.

Note: ik zou dan wel een ontluchting er op maken voor als je je water wil verversen ofzo.

• bredend
  • Laatst online: 22:52
Wat wel zal werken is dit:

Je mooie waterkring met koelblokken enzo en dan op het laagste punt maak je een T stuk met de dwars-gang naar beneden.
Daar maak je een lange buis aan met een zuiger en een flink gewicht.

Dat zorgt ervoor dat in je kring een onderdruk heerst, maar als er een lek is komen er luchtbelletjes in.
Die luchtbelletjes gaan omhoog natuurlijk. En het water komt steeds verder in de pijp die aan de onderaan zit.

Op den duur zit er in die pijp een vrij groot gat in de zijkant, en kan de zuiger met het gewicht ook niet verder.
Dan loopt dus al het water door dat gat naar buiten. :)

begrijp je?

Verwijderd

Bredend schreef op 29 augustus 2002 @ 19:55:
Wat wel zal werken is dit:

Je mooie waterkring met koelblokken enzo en dan op het laagste punt maak je een T stuk met de dwars-gang naar beneden.
Daar maak je een lange buis aan met een zuiger en een flink gewicht.

Dat zorgt ervoor dat in je kring een onderdruk heerst, maar als er een lek is komen er luchtbelletjes in.
Die luchtbelletjes gaan omhoog natuurlijk. En het water komt steeds verder in de pijp die aan de onderaan zit.

Op den duur zit er in die pijp een vrij groot gat in de zijkant, en kan de zuiger met het gewicht ook niet verder.
Dan loopt dus al het water door dat gat naar buiten. :)

begrijp je?
Das idd een goed id en zal zeker werken! Maaaar ( >:) ), dan nog moet je sys lucht dicht zijn. Anders donderd die zuiger er gelijk weer uit :P

Verwijderd

Nou, ik moet zeggen dat ik het princiepe wel begrijp, volgens mij werkt dit echt wel.
Is alleen de vraag of je dit zelf kunt maken..?
Ik wil er wel een pre-orderen :7 :Y)

• 3lmowww
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

onderdruk roeleerd (heb ik)

werkt wel... nog nooi lucht in men systeem gehad :)

Electronics development

• collin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-02 14:37

collin

Who da man !!

3lmowww schreef op 29 augustus 2002 @ 21:23:
onderdruk roeleerd (heb ik)

werkt wel... nog nooi lucht in men systeem gehad :)
Laat eens een schemaatje van je setup zien dan, ik weet ook dat het gewoon moet werken, maar ik ben wel benieuwd hoe je dat in mekaar hebt gezet :)

Mijn iRacing profiel

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Op de bodem van je kast een reservoir neerzetten. (Mag gewoon open zijn), dan wat hoger je waterblok, nog hoger je radiator en daar nog boven je pomp, die het water door deze opstelling omhoog zuigt. (De pomp moet dus water en lucht kunnen verpompen), na de pomp een buis terug naar het reservoir, die zo dik is dat deze niet lek kan gaan en een grotere doorsnede dan de rest van je systeem, zodat er geen stuwing ontstaat. (bv. 22 mm koperbuis)
Op die manier kan water bij een lek alleen terug lopen in je reservoir, omdat in de aanzuigroute onderdruk heerst en in de retourleiding hoogstens omgevingsdruk.
Dus: nergens een hogere druk dan de omgeving: Geen water in je systeem bij een lek.

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Reservoir mag niet open zijn, dan komt er vuil in je water wat lijdt tot:

1. Water wordt elektrisch geleidend, mocht er een lek komen dan ben je de sigaar
2. Slecht voor je WC onderdelen

iStockphoto

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Met open bedoelde ik: Hoeft niet luchtdicht te zijn. Als je regelmatig met het systeem gaat slepen, is waterdicht wel handig.
Geleiding maakt niet uit, want het systeem zit zo in elkaar, dat het water bij een lek niet op je hardware kan komen.
En hoe het slecht kan zijn voor de onderdelen zie ik ook niet echt.

• Weeds

Weeds

what is a weed...

Topicstarter
Gisterenavond een beetje crea geweest en ik heb 2 tekeningen gemaakt. Één schematische tekening van een normaal systeem en Één van een onderdruk systeem. B)

Normale waterkoeling:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/mcsys/hpbimg/waterkoeling.gif

Onderdruk waterkoeling:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/mcsys/hpbimg/onderdrukwaterkoeling.gif

• DAMAGE
  • Laatst online: 13-01 00:52

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Lol denk je dat je dat zo kan doen, mag je een zwaare zuiger hebben :P

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Verwijderd

Dat vloeistoffen niet smaengeperst kunnen worden klopt, maar dat je water niet onder druk kunt zetten is niet waar. 'druk' is niet meer als de hoeveelheid kracht die uitgeoefend word op een bepaalde oppervlakteeenheid. Na de pomp heb je dus wel degelijk een overdruk t.o.v. de atmosfeer (er word dus kracht uitgeoefend op de slangwanden), en je hebt ook een drukval over je systeem, anders stroomt je water niet.

Nu over dit idee. In theorie is het mogelijk, maar in de praktijk zie ik het nut niet zo. Je zult zowiezo een pomp moeten gebruiken die zelfaanzuigend is. Dus alle standaard centrifugaalpompjes vallen af. Er zijn andere pompen die wel zelfaanzuigend zijn, maar deze zijn groot, duur, en verbruiken veel stroom voor hetzelfde debiet.
Gebruik je het 'zuiger-idee', dan lekt de boel niet totdat de zuiger in de onderste stand staat; op dat moment valt de onderdruk weg, en komt het water nog vrolijk langs het lek gezeken.

Dan blijft nog de mogelijkheid over om een reservoir te nemen waar een luchtbuffer inzit, en hier een onderdruk in creeren (in feite gebruik je dan de luchtbuffer als zuiger). Mits je alles goed dichtkrijgt is dit een oplossing. Maar dan heb je het ook al zo goed dicht dat je absoluut niet bang meer hoeft te zijn voor een lek.

En dan de ultieme reden waarom ik dit idee niet zie zitten: de gemiddelde waterkoeling lekt niet, en al doet-ie dat wel, dan nog treed er meestal geen schade op. Ik heb ook wel eens (ongelukje) ooit een paar liter water over mijn GF2/mammaplank gemikt. Het enige gevolg was dat mijn moederbord weer mooi schoon was.

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

NoWeedsNoWorries schreef op 30 augustus 2002 @ 10:57:
Gisterenavond een beetje crea geweest en ik heb 2 tekeningen gemaakt. Één schematische tekening van een normaal systeem en Één van een onderdruk systeem. B)

Normale waterkoeling:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/mcsys/hpbimg/waterkoeling.gif

Onderdruk waterkoeling:
[afbeelding]
Fout u gaat niet door voor de koelkast!

ZO sta je je reservoir warm te maken. Dus koelblok en radiateur omdraaien

iStockphoto

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-01 14:40

Rick2001

9950X delidded en direct die

BlizzarD schreef op 30 augustus 2002 @ 12:22:
[...]

Fout u gaat niet door voor de koelkast!

ZO sta je je reservoir warm te maken. Dus koelblok en radiateur omdraaien
Als je goed had gelezen, dan had je begrepen dat dit niet er toe doet voor het antwoord. Is gewoon een voorbeeld. ;)

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 1x9100PRO 4TB - 1xNM1090PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB+400G

• Weeds

Weeds

what is a weed...

Topicstarter
Rick2001 schreef op 30 augustus 2002 @ 12:33:
[...]

Als je goed had gelezen, dan had je begrepen dat dit niet er toe doet voor het antwoord. Is gewoon een voorbeeld. ;)
Precies, bovendien is er ook voor deze volgorde iets te zeggen. het koelblok krijgt zo het koudste water.

Het gaat niet om de volgorde van koelblok/radiator hier maar om volgorde reservoir/(koelbl/rad)/pomp

• 3lmowww
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

KifArU schreef op 29 augustus 2002 @ 23:22:
Op de bodem van je kast een reservoir neerzetten. (Mag gewoon open zijn), dan wat hoger je waterblok, nog hoger je radiator en daar nog boven je pomp, die het water door deze opstelling omhoog zuigt. (De pomp moet dus water en lucht kunnen verpompen), na de pomp een buis terug naar het reservoir, die zo dik is dat deze niet lek kan gaan en een grotere doorsnede dan de rest van je systeem, zodat er geen stuwing ontstaat. (bv. 22 mm koperbuis)
Op die manier kan water bij een lek alleen terug lopen in je reservoir, omdat in de aanzuigroute onderdruk heerst en in de retourleiding hoogstens omgevingsdruk.
Dus: nergens een hogere druk dan de omgeving: Geen water in je systeem bij een lek.
Fout, je moet je koelblok als hoogste hebben, en de rest zo laag mogelijk, als in jouw systeem je pomp uitvalt en een lek zit tussen je blok en de pomp (okee, onwaarschijnlijk ;)) dan loopt et water als nogover je mobo...

Electronics development

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 augustus 2002 @ 11:37:
Dat vloeistoffen niet smaengeperst kunnen worden klopt, maar dat je water niet onder druk kunt zetten is niet waar. 'druk' is niet meer als de hoeveelheid kracht die uitgeoefend word op een bepaalde oppervlakteeenheid. Na de pomp heb je dus wel degelijk een overdruk t.o.v. de atmosfeer (er word dus kracht uitgeoefend op de slangwanden), en je hebt ook een drukval over je systeem, anders stroomt je water niet.

Nu over dit idee. In theorie is het mogelijk, maar in de praktijk zie ik het nut niet zo. Je zult zowiezo een pomp moeten gebruiken die zelfaanzuigend is. Dus alle standaard centrifugaalpompjes vallen af. Er zijn andere pompen die wel zelfaanzuigend zijn, maar deze zijn groot, duur, en verbruiken veel stroom voor hetzelfde debiet.
Gebruik je het 'zuiger-idee', dan lekt de boel niet totdat de zuiger in de onderste stand staat; op dat moment valt de onderdruk weg, en komt het water nog vrolijk langs het lek gezeken.

Dan blijft nog de mogelijkheid over om een reservoir te nemen waar een luchtbuffer inzit, en hier een onderdruk in creeren (in feite gebruik je dan de luchtbuffer als zuiger). Mits je alles goed dichtkrijgt is dit een oplossing. Maar dan heb je het ook al zo goed dicht dat je absoluut niet bang meer hoeft te zijn voor een lek.

En dan de ultieme reden waarom ik dit idee niet zie zitten: de gemiddelde waterkoeling lekt niet, en al doet-ie dat wel, dan nog treed er meestal geen schade op. Ik heb ook wel eens (ongelukje) ooit een paar liter water over mijn GF2/mammaplank gemikt. Het enige gevolg was dat mijn moederbord weer mooi schoon was.
Precies, de onderdruk is de kracht op de wanden. Er zijn dus niet minder watermoleculen per volume eenheid (dan zou het waterdamp zijn).

Tnx voor de info Dabit :P

• bredend
  • Laatst online: 22:52
Verwijderd schreef op 30 augustus 2002 @ 11:37:

[..]

Denk je dat een waterkoeling setup die op het laagste punt door een gat van >2 cm diameter nog lang vol water staat? En er moeten ook nog eens meer lucht in komen dus hij zuigt luchtbellen door dat gat naar binnen. Waarom zou er vervolgens toch nog door een lek (hoe groot is een lek? 1 mm mimschien???) water naar buiten lopen?
Daarom.
Als je waterkoeling lekt, verdien je dat ook :)
Verder is het meest voorkemende lek een losgeschoten slang :) (Al zorgt de onderdruk er wel voor dat die slong vast word gezogen...hm, toch interessant :) )

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

als je water nou zuigd of pompt, het gaat toch wel door die slangen heen... op welke manier dit gebeurt maakt infeite niet veel uit... het moet toch langs de lekken als je het zou zuigen volgens mij spuit het dan gewoon uit een lek ipv dat het uit een lek loopt... (niet denken aan een supersoaker straal he! :)) als er een lek is, het woord lek opzich zegt het al dan is er ook echt een lek, en dat kan je gewoon niet vermeiden dat het water er dan uit gaat lopen/spuiten wat je wel zou kunnen doen is een dubbele slang maken, een soort mantel er oom heen maken, alleen zit je dan met het probleem dat ALS er een lek is dat je dan niet zult ontdekken waar deze zit... gewoon goed die slangen aansluiten enz dan kom je veel verder als met een zuig idee... zuigen laat je maar aan je vriendin over, NOFI!! :) (of je vriend ja je weet het tegenwoordig niet he:))

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

oh ja ik heb ook nog een idee voor watercooling om het maybe wat koeler temaken... doormiddel van 2 radiators... eentje laatje koelen voor dat hij naar het koelblok gaat en de andere als hij dus overal al langs is geweest. zou dit effect hebben of niet??

Verwijderd

DAMAGE schreef op 30 augustus 2002 @ 14:19:
oh ja ik heb ook nog een idee voor watercooling om het maybe wat koeler temaken... doormiddel van 2 radiators... eentje laatje koelen voor dat hij naar het koelblok gaat en de andere als hij dus overal al langs is geweest. zou dit effect hebben of niet??
Lager dan kamer temp ga je het niet krijgen ;)

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Verwijderd schreef op 30 augustus 2002 @ 14:55:
[...]

Lager dan kamer temp ga je het niet krijgen ;)
simpel gezegt en nu je het zo zegt ja je hebt gelijk ook ja stom dat ik daar niet aangedacht had :)

• Weeds

Weeds

what is a weed...

Topicstarter
Hoe groter het koelopppervlak hoe meer je koelt. Het koelen van het water is een functie van oppervlak en temperatuurverschil. Dat betekent ook dat je moeilijk kan koelen als er een klein temperatuursverschil is tussen kamer en water temperatuur(maar dat spreekt voor zich).

Verwijderd

DAMAGE schreef op 30 augustus 2002 @ 15:03:
[...]

simpel gezegt en nu je het zo zegt ja je hebt gelijk ook ja stom dat ik daar niet aangedacht had :)
Het is geen stom idee ofzo. Stel je hebt veel spullen watergekoeld. Dus je VGA, proc, chipset en 2 hd's. Dat redt je bijna niet met 1 rad (het kan wel, maar een dikke oc wordt lastig dan). 2 rad's kan dan een oplossing zijn ;)

Verwijderd

Zullen we het ontopic houden a.u.b?

Bredend schreef op 30 augustus 2002 @ 13:58:
Als je waterkoeling lekt, verdien je dat ook :)
Verder is het meest voorkemende lek een losgeschoten slang :) (Al zorgt de onderdruk er wel voor dat die slong vast word gezogen...hm, toch interessant :) )

Niet interessant, want zo'n slang schiet pas los als je met de WC bezig bent, of als je 'm nogal lomp versleept. En dan staat je PC uit.

Verder creer je nooit zoveel onderdruk dat de vastzuigende werking echt merkbaar is.

• Weeds

Weeds

what is a weed...

Topicstarter
Eeen heleboel ideeen en theorieen die gewoon schreeuwen om getest te worden ! Ik offer mezelf op om et te gaan testen. Ik zal een systeempje inelkaar gaan knutselen en testen wat wel en niet werkt.

• Weeds

Weeds

what is a weed...

Topicstarter
De eerste stap is gezet !
Zaterdag heb ik op de autosloop een messing radiateur gehaald (geen idee van welke auto). Bij de Gamma een messing kraanmuurplaat.
De radiateur zag er niet uit, maar na wat licht schuren en polijsten ziet ie er nu erg cool/retro uit :).
De bodemplaat(wat het koelblok wordt) goed geschuurd zodat ie nu vlak is en gepolijst tot een spiegel.
Deze week zal ik foto's posten van radiator en koelblok in wording.

• Silentpuma
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Wil je een pomp hebben die water kan aanzuigen, dan moet je een zuiger- of plunjerpomp pomp hebben. Idd dat een centrifugaal pomp niet kan aanzuigen. Een tandwielpomp zou misschien nog beter wezen. Die wordt ook gebruikt in hydraulische machines om overdruk te creeren, ;) maar kan ook heel goed vloeistof aanzuigen. Alleen heb je kans dat door een te grote onderdruk dat er cavitatie optreed. In een WC systeempje zal je dat denk niet (snel) hebben, maar als het gebeurt, kan je je systeem wel afschrijven...

(btw cavitatie is dat luchtbelletjes die in het water zijn opgelost, samen komen en door de onderdruk imploderen. Dit kan zo heftig zijn dat zelfs metalen delen worden afgebroken. Gebeurt meestal in de pompen zelf. Jawel, het school seizoen is weer begonnen :p)

Alleen gaat dat denk een dure affaire worden, die pompjes zijn vrij prijzig... Nu ik het zeg, ik betwijfel of je ze zo los kunt kopen! En dan moeten ze ook nog eens klein zijn, electrisch aangedreven, stil...
Bij nader in zien, niet echt haalbaar. 8)7 Je kan beter zorgen dat je leidingen goed vast zitten. :Y)

Anyway, veel suc6 met je experiment(en) Keep on tweaking! :7

Use the Search Luke...

Verwijderd

Ik zie het probleem niet. Lijkt mij gewoon duidelijk dat je nu minder kans op waterschade heb. En dat getwist over die pomp das gewoon gelul. Je kan gewoon een simpel centrifugaal pompje gebruiken. Zelf getest!

• bart_vd
En hoe duur/stil was zo'n 'simpel centrifugaal pompje'? Juist.
Pagina: 1