Toon posts:

[WC] diameter leidingen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
het is toch zo dat de kleinste diamater in een circuit telt!?
dus het zou belachelijk zijn dat je een radiator koopt met 12.5mm (1/2") aansluitingen
terwijl het reservoir en het waterblok kleinere aansluitingen hebben!? (bv 9.5mm)

of hoe moet ik dit bekijken?!

of komt er gewoon meer druk aan de kleinere aansluitingen of onderdruk aan de grote?

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

kleinste aansluiting is vooral bepalend, het maakt ook nog uit of je 1 meter slang gebruikt, of 30...

Ik heb zelf een wC met 5 mm slang ;)

Electronics development

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Slangen hebben een hoop weerstand, je kunt het beste dikke slang gebruiken ookal heeft je waterblok kleinere aansluitingen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Ik ga 10mm slangen gebruiken.
Waterblok heeft 10mm aansluitingen, pomp ook, reservoir ook.

Alleen moet ik nog een radiator van de sloop halen, dus dat weet ik nog niet

iStockphoto

Verwijderd

Mijn blok heeft 12mm aansluitingen (dacht ik zo) en me rad weet ik nog niet want dat komt pas morgen binnen. Pomp + slangen ga ik dan gelijk halen.

Verwijderd

Beetje ontopic graag...

Wat telt is de totale stromingsweerstand van je systeem. Een dikke slang voegt minder weerstand toe dan een dunne, een recht stuk slang minder dan een slang in 90 graden gebogen.

De stromingsweerstand is een optelsom van alle deelweerstanden. Het is dus niet zo dat een dunne aansluiting de beperkende factor is, alleen dat een dunne aansluiting relatief veel weerstand toevoegt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 augustus 2002 @ 14:14:
Beetje ontopic graag...

Wat telt is de totale stromingsweerstand van je systeem. Een dikke slang voegt minder weerstand toe dan een dunne, een recht stuk slang minder dan een slang in 90 graden gebogen.

De stromingsweerstand is een optelsom van alle deelweerstanden. Het is dus niet zo dat een dunne aansluiting de beperkende factor is, alleen dat een dunne aansluiting relatief veel weerstand toevoegt.
ok, ok, maar maakt het nu uit als je een blok hebt met 8mm aansluitingen om vervolgens 12,5 mm slangen er op te gooien, of blijft de flowrate even hoog met 8mm slangen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 augustus 2002 @ 10:30:
[...]

ok, ok, maar maakt het nu uit als je een blok hebt met 8mm aansluitingen om vervolgens 12,5 mm slangen er op te gooien, of blijft de flowrate even hoog met 8mm slangen?
volgens mij bijna wel..

als ik aan me pa zun vijverpomp met 1 inch dingen de tuinslang hang en dan 30 meter verderop kijkt krijg je een pisstraaltje

doe je er een 1 inch slang aan van 30 meter en maak je er 10 cm tuinslang aan dan heb je nog wel goede druk.

Verwijderd

Nope, de flowrate zal met 1/2" slangen groter zijn dan met 8mm slangen. Slangen zijn ook grote flow-remmers, en dan vooral bochten.
Pagina: 1