PC hangt steeds

Pagina: 1
Acties:

• Barney
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 21:22

Barney

nee, ik kan niet darten

Topicstarter
Wanneer ik zeer processor intensieve handelingen uitvoer op m'n pc, hangt deze na een minuut of 5. Ik heb niks overgeklokt (behalve videokaart, maar lijkt me sterk dat dat het probleem is) en m'n processor wordt maximaal 53 graden. Dit is dus ook niet echt een schokkende temperatuur. Weet iemand waar het probleem kan liggen?

Systeem: zie sig.
OS = windows XP.

PW5 DH Deluxe | Conroe 6600 @ 3,4 GHz (380x9) | Zalman 8000 | 2GB DDR2 GEIL pc6400 | Sapphire 1900XTX | 2x Maxtor 250GB RAID0 | Acer 1951c |

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:33
Wat heb jezelf al geprobeerd? Je geeft ons weinig om mee te werken, ja, alle mogelijke oorzaken, maar dat schiet niet op.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• SkyKnife
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-02 23:50
Ik weet het... het is je LG 915FT
dat kan nooit goed zijn :P

Maar serieus... haal 1 memory bank er uit... test de andere op de verschillende plaatsen. Heb 3 computers gehad die zo'n memory probleempje hadden.

[edit]serieus

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hier heb je een vergelijkbaar probleem: computer crashed steeds bij sommige spellen :)

Verwijderd

(behalve videokaart, maar lijkt me sterk dat dat het probleem is)
Kan best, Als je processor hard werkt, heeft je Vid kaart het ook vaak zwaar.
En als je video kaart te warm wordt of problemen heeft met je AGP bus kan je PC gaan hangen. heb je geen reserve-kaartje om het te proberen?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 29 augustus 2002 @ 18:53:
Kan best, Als je processor hard werkt, heeft je Vid kaart het ook vaak zwaar.
Dat is inderdaad het geval bij spelletjes en allerlei 3D programmaatjes, maar ik zie echt niet in waarom een videokaart overbelast zou zijn wanneer de CPU alleen maar intensief bezig is in een Windows bureaublad omgeving :?

Anyway, probeer maar gewoon de videokaart terug te klokken, dan kun je het iig uitsluiten :)

Verwijderd

maar ik zie echt niet in waarom een videokaart overbelast zou zijn wanneer de CPU alleen maar intensief bezig is in een Windows bureaublad omgeving
En in welke regel vertelde hij ons ook al weer dat hij in een Windows bureaublad omgeving bezig was toen het gebeurde? Als je je vid overklokt lijkt me dat je ook wel eens iets anders doet dan voor reuzecalculator spelen.
Ik geef alleen maar aan dat je niets moet uitsluiten als je het probleem nog niet hebt geïsoleerd. Zijn videokaart is overgeklokt, dus een mogelijk probleem in dit geval.

• mandroid
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:27
mijn pc startte spontaan opnieuw op bij zware spellekes, twee fans in gestoken, dit weekend nog achter pci koelertje en op AGP kaart richte

geen probs meer :)

als je geen andere agp kaart bij de hand hebt om te testen, kun je ook je kast opendoen, ventilator voorzetten, en dan nog es kijke of ie vastloopt, doet ie dat nietmeer, is het zeker temp probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barney

Barney

nee, ik kan niet darten

Topicstarter
Als m'n videokaart niet overgeklokt is loopt ie ook vast, dus waarschijnlijk is dit niet het probleem. Het lijkt er op dat het echt de temperatuur is (hij loopt iedere keer vast bij een proc temp van rond de 53 graden). Wel raar, want ik zie hier mensen met een Athlon XP 2000+ die zelfs idle al 60 graden is en die hebben geen problemen. Ik ga nog ff verder kloten. Bedankt voor de replies iig.

PW5 DH Deluxe | Conroe 6600 @ 3,4 GHz (380x9) | Zalman 8000 | 2GB DDR2 GEIL pc6400 | Sapphire 1900XTX | 2x Maxtor 250GB RAID0 | Acer 1951c |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja temp lijkt me het dan wel te zijn, kheb ook eens een 2100+ op k7s6a gehad die steeds vastliep als mbm rond de 56° aangaf.. test maar eens met open case en/of met de voeding eruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barney

Barney

nee, ik kan niet darten

Topicstarter
Net even flink aan het testen geweest. Alles eruit gehaald behalve videokaart en een reepje geheugen (beide reepjes afzonderlijk geprobeerd). BIOS settings op fail-safe default gezet. Grote ventilator van zolder gepakt en vervolgens processor intensieve benchmarks gedraaid. Met ventilator erop wordt de processor max 50 graden en pc loopt niet vast. Zodra ik de ventilator weg haal stijgt de temp naar 54 graden en na een paar minuten hangt ie weer. Het zou heel misschien de voeding nog kunnen zijn, dus die wissel ik binnenkort ook nog wel even om.
Zou ik deze processor met dit verhaal terug kunnen sturen en een nieuwe krijgen? Het is een unlockte athlon 2000+ (door eynstein unlockt, dus garantie vervalt niet) die ik een maand of twee geleden aangeschaft heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk niet dat je een nieuwe krijgt. Ik heb bijna hetzelfde probleem. Ook m'n spullen bij eynstein gekocht. Volgens hun is de Volcano 7+ het probleem. Die zit waarschijnlijk niet helemaal goed over de socket heen. Ze stuurde me ook deze link naar hun faq: http://www.eynstein.nl/Fa...Groep1=15&Groep2=18&ID=15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barney

Barney

nee, ik kan niet darten

Topicstarter
Die Volcano 7+ zit bij mij goed op de socket, want ik heb die fingerguard er gelijk afgehaald. Als de koeler niet goed op de socket zou zitten zou de temperatuur volgens mij ook veel hoger dan 53 graden (stressed) worden.
Ik zit nu trouwens met nog een probleem. Vanochtend wilde ik windows XP er opnieuw op gooien, zodat ik in ieder geval zeker weet dat software niet het probleem is. Ben ik m'n harde schijf aan het formatteren, loopt dat klote ding weer vast. Nu zit ik waarschijnlijk ook nog met een kapotte harde schijf! :( :( :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barney

Barney

nee, ik kan niet darten

Topicstarter
Ben weer iets optimistischer. Je had toch gelijk BlueFox, het was inderdaad de TT Volcano 7+. Ik dacht dat die fingerguard het probleem was, maar het is de hele behuizing van de fan die in de weg zit. Heb de gaatjes wat groter gemaakt zoals ze in de faq voorstelden en ja hoor, m'n processor is nu nog niet boven een temperatuur van 39 graden uitgekomen met de fan op 4900rpm! Hiervoor is ie nooit koeler dan 43 graden geweest met de fan op 6200rpm! Ook m'n harde schijf overleeft het misschien nog. Heb vannacht een low level format gedaan met het tooltje van maxtor (perfect programma trouwens!) en alle controles waren tot nu toe goed. :) :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi dat het is gelukt, want ik snap er helemaal niks van namelijk. Bij mij is het niet gelukt. Wat bedoel je met fingerguard en wat is het voordeel als je die gaatjes groter maakt???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barney

Barney

nee, ik kan niet darten

Topicstarter
De fingerguard is dat metalen plaatje met Thermal Take erop dat over de ventilator zit om te voorkomen dat je met je vingers in die ven terecht komt (doet best au bij 6200 rpm). Deze kan je er af halen, scheelt weer 1 graad. Maar dat is dus niet de oplossing van het probleem.

Je moet de gaatjes in die metalen kap waarin de ventilator zit iets naar beneden uitslijpen, zodat je deze wat omhoog kan schuiven. Aan de onderkant van het koelblok loopt deze kap aan een kant namelijk te ver door (je ziet 'm een echt een stukje onder het koelblok uitsteken). Hierdoor zit het koelblok niet helemaal goed tegen de core aan, omdat die kap in de weg zit. Ik weet zeker dat het probleem bij jou ook opgelost is als je die kap wat omhoog krijgt. Het scheelde bij mij 10 graden en ik kan nu m'n processor zelfs overklokken naar 1800 MHZ! Veel succes!

Pagina: 1