Toon posts:

GD vs. ImageMagick

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een class schrijven waarin ik functies zet om plaatjes te bewerken. Kan ik dan beter GDlib gebruiken of ImageMagick. Ik geloof dat GD geen gif ondersteund. Wat zijn de voor en nadelen van beiden? Gebruiksgemak, installatie etc?

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
mijn persoonlijke mening:
GD is makkelijk om teksten in te voegen en plaatjes te genereren
ImageMagick is makkelijk om plaatjes te veranderen (en animated gifs te maken)

gebruiksgemak: als je plaatjes wilt gaan genereren enzo is GD veel makelijker, wil je met bestanden aan de slag is ImageMagick ietsje fijner... verder maakt 't niet zoveel uit
installatie: ImageMagick is gewoon 'n extern programma, GD is zeg maar in PHP "ingebouwd" (meestal dan)

mijn advies: zorg dat je class beide gebruikt...

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

Verwijderd

Topicstarter
ik wil een class schrijven waarmee ik plaatjes makkelijk kan uploaden en kan comprimeren. Welke dan te gebruiken? Is GIF helemaal niet onder GD te gebruiken?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 augustus 2002 @ 10:18:
ik wil een class schrijven waarmee ik plaatjes makkelijk kan uploaden en kan comprimeren. Welke dan te gebruiken? Is GIF helemaal niet onder GD te gebruiken?
Vanwege het patent op de compressie die gebruikt wordt in GIF, ondersteunt GD helemaal geen GIF meer. Vroeger was dat nog wel het geval, nu niet meer. Maar imho werkt JPEG en PNG beter.
Unisys holds a patent on the LZW compression algorithm, which is used in fully compressed GIF images. The best solution is to move to legally unencumbered, well-compressed, modern image formats such as PNG and JPEG as soon as possible.
Als je met comprimeren bedoelt dat je plaatjes wilt verkleinen, dan zou ik voor GD kiezen, dat werkt gewoon makkelijk icm met php. Niet dat ImageMagick lastig is, gewoon mijn ervaring :P

Verwijderd

Topicstarter
maar dan kan ik alleen jpg verkleinen? Of ook nog GIF?

• goalgetter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-08 15:24
Aangezien GD geen ondersteuning voor GIF meer heeft kan je dus geen bewerkingen meer uitvoeren op gifjes. Ergo je kan geen gifjes verkleinen vergroten, editten etc.

Verwijderd

Topicstarter
ok thanks. dan is het duidelijk.
Pagina: 1