Toon posts:

[debian] alsa onder debian

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer al enige tijd mijn geluidskaart aan de praat te krijgen maar tot op heden zonder succes. Voorheen had ik libranet geinstalleerd en die maakte gebruik van alsa voor het geluid. Dat werkte perfect maar libranet was niet helemaal naar mijn zin. Vandaar dat ik woody heb geinstalleerd met 2.4.18 kernel.

Heeft iemand een draadje naar een stap voor stap install (voor de serieuse n00b) het mag best wat meer zijn dan bv. doe stap 1 typ in blablabla.. Ik wil graag wat aan modderen maar uiteindelijk wil ik graag resultaat zien. :)

Het is een soundblaster PCI 128 met een ensonique 1370 chipset

Verwijderd

Hoe ik het heb gedaan (wist ook niets van ALSA):

1. apt-get install alsa-source
2. naar /usr/src gegaan en daar 'tar xzvf alsa-driver.tar.gz' gedaan.
3. de aanwijzingen in /usr/src/modules/alsa-driver/INSTALL gevolgd.

Je moet dan wel alles handmatig doen (compileren en configbestandjes aanpassen), maar ja, daar leer je weer van voor de volgende keer. Als je van alle configbestanden die je aanpast even een backupje maakt, moet het toch allemaal wel gaan lukken.

Vergeet niet dat je ook even een aparte mixer en xmms-plugin moet downloaden.

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-05 15:04
Check ook even http://www.alsa-project.org/documentation.php3
Daar staat vrij goed beschreven wat je met je modules enzo moet doen. Maar hoe ralphj het heeft gedaan is de goede manier om het te builden. De configuratie staat hier http://www.alsa-project.org/alsa-doc/alsa-howto/ goed beschreven.

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Verwijderd schreef op 29 augustus 2002 @ 10:50:
Hoe ik het heb gedaan (wist ook niets van ALSA):

1. apt-get install alsa-source
2. naar /usr/src gegaan en daar 'tar xzvf alsa-driver.tar.gz' gedaan.
3. de aanwijzingen in /usr/src/modules/alsa-driver/INSTALL gevolgd.

[...]
downloaden.
Beter stap 3 te vervangen door:

code:
1
2
cd /usr/src/modules/alsa-driver
debian/rules MODULE_LOC=/usr/src/modules KSRC=/usr/src/linux KDREV=0 binary-modules

Hiermee maak je de package alsa-<kernelversie>_<alsaversie>+0_i386.deb aan in de MODULE_LOC directory die je met 'dpkg -i' kan installeren.

Let op, KSRC is de directory met de kernel source van de kernel waar de alsa modules ingeladen gaan worden.
In de kernel directory moet je wel 'make config && make dep && make bzImage' zodat de include bestanden version.h en modversion.h correct zijn aangemaakt.
Als je niet zelf je kernel gebakken hebt moet je eerste de juiste kernel source installeren en dan het volgende doen in de kernel source directory:

code:
1
2
3
4
5
make mrproper
cp /boot/config-<kernelversie> .config
make oldconfig
make dep
make bzImage

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-05 15:04
Hoe ik het zelf gedaan heb:
stap 1 en 2 gewoon uitvoeren
Dan
code:
1
2
3
4
cd /usr/src/modules/alsa-driver
./configure
make install
./snddevices

En dan verder de aanwijzingen volgen uit de alsa-howto. Ik heb trouwens wel zelf een kernel gebakken die in /usr/src/linux staat.

Verwijderd

Topicstarter
dawns-sister,
De juiste kernel source, hoe weet ik wat 'de juiste' kernel source is ?

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Als je een kernel gebruikt uit een kernel-image-2.4.18-xxx package kan je mbv apt-get ook de bijbehorden kernel-source-2.4.18 package installeren.

Dat zou dan de 'juiste' kernel source moeten bevaten :)

PS: als je een deb'je gaat maken heb je ook het package dpkg-dev nodig.

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

Pagina: 1