Toon posts:

[W98] cdrom + hd verdwenen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een vervelend probleempje onder w98:
In de windows explorer is de cdrom drive verdwenen, ook niet in dos-mode te benaderen, en mijn tweede harddisk.

De eerste harddisk draait in 'dos compatibiliteits modus' , Da' s ook niet goed, en retetraag.
In de systeemmanager staan gele uitroeptekens bij de primaire en secundaire IDE controller.

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn? Kan de controller kapot zijn, of kan een nieuwe win98 install helpen? Waar komt die dos-comp.mode vandaan?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Verwijderd

Probeer eens met een dos-boot-flop met cd-drivers (www.bootdisk.com of ghost boot wizard)

(Universele cdrom-driver)

Verwijderd

Topicstarter
Zou ik kunnen proberen ja. 't Is niet mijn eigen pc, ga er van het weekend wel eens achter zitten.

Het vervelende is dat ik een cdrom nodig heb van win98 om opnieuw te kunnen installeren, maar zonder drive is dat lastig. Misschien helpt een startup-disk inderdaad, nog niet geprobeerd.

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Als je de PC aanzet, zie je de mem check enzo, bij mij komen dan ook mn harddisk en DVD speler en brander op het scherm.

Als dit:
Primary master: Maxtor [serienummer]
Primary slave: none
Secundairy Master: AOpen DVD [serienummer]
Secundairy slave: Plextor CD-RW [serienummer]

Als ik in de BIOS settings kijk, en naar de opstart volgorde ga (daar kan je instellen op welke drives de BIOS moet zoeken naar een boot sector), kan ik ook instellen op welke drive hij moet zoeken, dus eerst de DVD speler, dan floppy, dan de HD pas. Daar zie ik alle namen van mn drives, maar bij andere BIOSsen kan je alleeen instellen dat hij eerst CD drives afzoekt, dan floppy drives in daarna harddisks.
Kijk even in je BIOS, af je hem daar ergens vindt.

Zie je ze wel in de BIOS, maar niet in Windows, probeer dan met een bootfloppy je CD drive te benaderen. Werkt het, WIndows opnieuw installeren.

Staat ze ook niet in de BIOS, loop dan de bedrading na (stekkers niet losgetrilt ofzo). Als de berading weer stevig is aangedrukt, en je ziet ze dan in de BIOS, probeer het punt hierboven. Zie je ze dan nog niet, dan is er misschien iets kapot.

Suc6