Gentoo installeren op een ppc601

Pagina: 1
Acties:

• aequitas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:13
Ik heb dus een ouwe macintosh powerpc 7500/100 (ppc601 processor) en wil daarop gentoo installeren zodat ie als mp3 box kan werken.

Maar gentoo 1.2 installatiemanual zegt dat je een ppc603 nodig heb.

Is dit een harde eis of gewoon een richtlijn.

Of is er nog een andere mogelijkheid gentoo te installeren op een powermac?

Ik heb versie 1.2 geprobeerd met het installprogie dat je in macintosh moet starten. En na een reboot (zoals het progie zei) krijg ik de foutmelding dat hij geen goeie kernel kan laden.

Iemand tips?

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-04 09:28

Macros

I'm watching...

Ik denk dat het wel moet lukken. Alleen moet je via een crosscompiler ofzo eerst een goede kernel compilen en die dan in die installatie cd proppen ofzo?
Of een distro zoeken die al gelijk werkt erop. Misschien is dat makkelijker.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 13:50
Heb je wel een vrije partitie op de schijf staan, waar je je Gentoo op kan installeren?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
* Ronald is nou niet echt een mac-expert (lees n00b)

Gentoo hoef je niet per se te booten met de gentoo iso's, je hebt alleen de tbz2 file nodig voor de mac ppc en kies dan de laagste cpu die er is.
Vervolgens is alles wat je moet zien te bereiken is in een shell terecht komen, met willekeurige cd/floppy, bijvoorbeeld debian zou moeten werken.. Van daaruit kun je dan de tbz2 uitpakken en de chroot omgeving in springen.

Het enige probleem is als de binaries in de tbz2 te hoog gegrepen zijn voor jouw CPU, dan ga je veel illegal instruction krijgen (op x86 tenminste). Mocht dat het geval zijn dan zul je je eigen "tbz2" moeten crosscompilen (vanaf x86 of hogere ppc!). welke pakketten er op de tbz2 staan moet wel ergens te vinden zijn. of op de Gentoo site, anders probeer je de IRC ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• aequitas
Gentoo hoef je niet per se te booten met de gentoo iso's, je hebt alleen de tbz2 file nodig voor de mac ppc en kies dan de laagste cpu die er is.
Vervolgens is alles wat je moet zien te bereiken is in een shell terecht komen, met willekeurige cd/floppy, bijvoorbeeld debian zou moeten werken.. Van daaruit kun je dan de tbz2 uitpakken en de chroot omgeving in springen.
zal ik eens proberen

Tomaat: die partitie kan ik nog niet aanmaken omdat ik nog niet eens in het bootscherm van gentoo kan komen
Ik heb versie 1.2 geprobeerd met het installprogie dat je in macintosh moet starten. En na een reboot (zoals het progie zei) krijg ik de foutmelding dat hij geen goeie kernel kan laden.

Verwijderd

anders is er ook MKLINUX,
Ik heb Gentoo 1.4 wel geinstalleerd op mijn I-Mac en het draait nog stabiel.

• aequitas
ik heb het nu voor elkaar gekregen, probleem: ik had de manual van boox niet goed doorgelezen en de kernel niet op de hd gezet

Verwijderd

je moet niet BootX gebruiken maar yaboot.

• aequitas
yaboot wil niet installeren op mijn appeltje (7500/100) en ik als ik in openfirmware wil komen cmd-opt-o-f gaat mijn beeldscherm niet aan?

Iemand nog een andere suggestie voor een boot manager die zonder macos draait

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

De ppc 603 is een harde eis.
Voor zover ik weet zijn de ppc 601s nooit met een PCI bus gemaakt, en dat heeft linux wel nodig.

De enige linux distro die draait op een dergelijke machine is MkLinux.

nogmaals, voor zover ik weet. Maar ga er van uit dat ik gelijk heb :+

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• aequitas
De ppc 603 is een harde eis.
Voor zover ik weet zijn de ppc 601s nooit met een PCI bus gemaakt, en dat heeft linux wel nodig.
Zoals ik al heb ik een ppc601 en gentoo draait flex, ik heb er ook 3 pci slots in zetten dus ik weet niet waar je die info's vandaan hebt maar niet van een betrouwbare bron.

Ik zit nu alleen nog een beetje te klooien met de bootloader zodat ik macos er af kan halen.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

aequitas schreef op 29 augustus 2002 @ 22:08:
[...]

Zoals ik al heb ik een ppc601 en gentoo draait flex, ik heb er ook 3 pci slots in zetten dus ik weet niet waar je die info's vandaan hebt maar niet van een betrouwbare bron.

Ik zit nu alleen nog een beetje te klooien met de bootloader zodat ik macos er af kan halen.
hmm, ik dacht dat alle ppc 601 machines nubus waren, en die kunnen alleen MkLinux draaien. (ik heb een 8100 en een 6100 hier)

Over die bootloader, mischien werkt MiBoot?
Yaboot is alleen voor newworld machines, dus die gaat nooit werken op een ppc 601 (== oldworld)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• aequitas
ik heb nu succesvol miboot geinstalleerd na uren klooien met dat blessed folder :(

Linux draait nu lekker zonder macos, weer wat hd ruimte extera :*)
Pagina: 1