Ik ben bezig een website te maken, welke gedeeltelijk wordt opgebouwd met een javascript. Ik ben hier redelijk nieuw mee, dus ik blijf aan het debuggen op het moment. Is er misschien een handig programmatje, of manier om de output van een functie welke document.write of document.innerhtml wegschrijft?
dus je wilt debuggen? ik gebruik meestal een alert() voor het opvragen van variabelen... is dat wat je bedoelt?
Ben eens iets duidelijker...
Ben eens iets duidelijker...
uhm,
ik heb een functie welke ahw het 1e deel van m'n site opmaakt, vanaf de body-tag. Mbv document.all['site'].innerHTML='blablabla'; document.close();
Als ik nu ergens in dat 'blablabla' gedeelte een fout maak, dan krijg ik dat dus te zien mbv een vage foutmelding op de site. Ik zou dus gewoon de output van de javascript functie willen zien, de HTML-code, zodat ik dan kan controleren waar het fout gaat.
ik heb een functie welke ahw het 1e deel van m'n site opmaakt, vanaf de body-tag. Mbv document.all['site'].innerHTML='blablabla'; document.close();
Als ik nu ergens in dat 'blablabla' gedeelte een fout maak, dan krijg ik dat dus te zien mbv een vage foutmelding op de site. Ik zou dus gewoon de output van de javascript functie willen zien, de HTML-code, zodat ik dan kan controleren waar het fout gaat.
Er staat me iets van bij dat je in Netscape (4?) de output kunt zien...
Meestal gaat het fout bij het escapen van bepaalde karakters. Wat ik meestal doe is het regel voor regel opbouwen, met eventueel een alert. Zo kan ik ook eventueel nog regels escapen om te kijken waar de fout precies ziet:Dr_Frickin_Evil schreef op 28 augustus 2002 @ 23:08:
uhm,
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| function writeContents() { var theHTML = '<table>'; theHTML += '<tr>'; theHTML += '<td onMouseOver="this.className=\'tdActive\'">blaat</td>'; \\ theHTML += '<td onMouseOver="this.className=\'tdActive'">blaat</td>'; misschien fout? theHTML += '</tr>'; theHTML += '</table>'; alert(theHTML); // ff checken if (document.getElementById) { document.getElementById('contentDiv').innerHTML = theHTML; // ondersteun Mozilla/NS6 nou ook eens! } else if (document.all) { document.all['contentDiv'].innerHTML = theHTML; // en Opera en NS4 hebben pech >:) } |
Intentionally left blank
Verwijderd
Vanaf IE4 (windows only) kun je gebruik maken van Debug.write( string ). Als je de script-debugger aan hebt, wordt de string dan naar het command-window gestuurd.
Om het ook voor Mozilla en andere browsers te laten werken kun je de volgende code toevoegen:
Om het ook voor Mozilla en andere browsers te laten werken kun je de volgende code toevoegen:
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
| function _dbg(s) { //write debug-info for non-IE browsers top.status=s; } if(typeof Debug=='undefined') { var Debug={write:_dbg, writeln:_dbg}; } |
Pagina: 1