Films schokken tijdens afspelen in Xine

Pagina: 1
Acties:

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Als ik een dvd wil spelen met xine dan duurt het ten eerste eeuwen voordat de film begint en vervolgens schokt het helegebeuren alsof er een milkshake gemaakt moet worden.
Ik heb gecheckt of hdparm wel aanstaat en dat is het geval.
de output van hdparm op /dev/dvd is

code:
1
2
3
/dev/dvd:
 Timing buffer-cache reads:   128 MB in  0.56 seconds =228.16 MB/sec
 Timing buffered disk reads:  64 MB in 21.77 seconds =  2.94 MB/sec

en op hda is dat:

code:
1
2
3
/dev/hda:
 Timing buffer-cache reads:   128 MB in  0.55 seconds =232.73 MB/sec
 Timing buffered disk reads:  64 MB in  1.63 seconds = 39.26 MB/sec

Oke dat is niet al te snel, mar zou toch voldoende moeten zijn om een dvd fatsoenlijk af te kunnen spelen :?

Onder mplayer en Ogle kamp ik met hetzelfde probleem die gaan gebruiken is dus geen optie.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:30
hdparm -d1 /dev/hdd (waarbij /dev/hdd je DVD drive is, niet de symlink voor je DVD app)

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
_JGC_ schreef op 28 augustus 2002 @ 21:58:
hdparm -d1 /dev/hdd (waarbij /dev/hdd je DVD drive is, niet de symlink voor je DVD app)
Ehm dat weet ik ;)

Ik stel de vraag omdat ik er niet uitkom alle hdparm mogelijkheden al geprobeerd en ja ik weet dat /dev/hdc (in mijn geval) dmv hdparm goed gezet moet worden.

Dat ik nu /dev/dvd als voorbeeldneem is gewoon omdat xine de symlink pakt ;)

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09-2025
Is dat het zelfde system als in je sig?
En welke X-server draai je? Ik ben van 3.3.6 ofzo naar 4 gegaan met goede drivers voor mijn gforce en het loopt sinds dien als een zonnetje.

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Ja zelfde systeem als in sig

Welke X ik draai?
Als ik me niet vergis 4.2

Met de Geforce drivers zou er iets mis kunnnen zijn, maar dan alleen bij films want verders presteren ze optimaal.

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09-2025
probeer eens de vob files op de dvd naar je hd te copieen en ze dan direkt van je hd afte spelen, als dat wel goed gaat dan ligt het aan je dvd speler.

ps staat dma aan voor je dvd speler?

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:07

Sjonny

Fratser

mik anders zo'n .vob file op je hdd en speel em dan eens af met mplayer. als ie dan niet stottert is het iig niet dvd ;)

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Ja hdparm staat aan (heb ik volgens mij al een paar x gezegt) en dus ook de dma.
Ja natuurlijk kan ik ook de dvd rippen en dan opschijf bekijke, maar dan kan ik net zo goed geen dvd's huren en maar direct divx downloaden.
Maar ja als ik een film rechtstreeks vanaf mijn hdd afspeel (ff proefmpegje gepakt) zelfs dan schokt het als de nete ;(

Verwijderd

Ik heb ook een klein probleem met het afspelen van dvd-films met xine.. Het start prima op. Ook menu's werken prima. Maar het schokt een heel klein beetje. Heb ook ogle geprobeerd. Deze schokt veel meer. Xine geeft het beste resultaat. Heb ook geprobeerd om met hdparm -d 1 /dev/hdc een dvd af te draaien. Ogle draait het dan af, maar crashed na verloop van tijd. Overigens draait hij dan wel vloeiend.
Xine loopt dan muurvast. Kan zelfs geen muis meer bewegen. Door via een andere computer met ssh xine te killen krijg ik mijn muis weer terug. Dit werkt dus niet.
Wat voor systeem heb ik.
P3 800MHz. Video is een geforce 2 met 64MB RAM. Ik gebruik SUSE 8.0 en window-maker. 0.80.0.
Het is niet zo erg dat ik er hoofdpijn van krijg. Ik kan ook goed naar een dvd kijken, maar soms als je er echt op let, zie je dat het af en toe niet helemaal vloeiend is.
Nu schijnt er iets te zijn met de NVIDIA drivers. Iets met double bufffer. Maar wil niet te veel rommelen met die drivers omdat voor de rest alles goed werkt, zelfs opengl. Heb o.a quake3 draaien en werkt echt als een speer. Overigens vraag met niet hoe het onder windows werkt, heb ik niet draaien op deze pc

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-05 17:12
Meldt Xine dat'ie de Xv of de XShm output plugin gebruikt?
In het laatste geval is daar de oorzaak van de schokkerigheid...

Verwijderd

Ik ben het eens met Reinouts, xine heeft een aantal manieren op een beeld op je scherm te krijgen (SyncFB Xv XShm sdl OpenGL vidix). Als je problemen hebt met het goed afspelen van ieder formaat, dan zou het goed kunnen dat je niet de optimale video driver gekozen hebt. Dit kan je doen door xine een keer met --video-driver sdl (bijvoorbeeld) te starten.

Zorg dat je genoeg geheugen vrij hebt. Dingen zoals vmware en newsreaders kunnen veel geheugen slurpen.

Zorg zowiezo altijd dat je de nieuwste versie van xine hebt.

Verder wil ik nog een term verwarring uit de wereld helpen. Hdparm is een util waarmee je parameters van je ide disks kan veranderen, er is niet zoiets als hdparm 'aanzetten'. Wat belangrijk is, is dat dma aanstaat op de dvd speler. Met hdparm -d 1 <device> zet je dma aan. Kijk met het gebruik van hdparm uit, sommige instellingen zijn gevaarlijk om te veranderen. Vergeet trouwens ook niet dat alle devices op 1 ide kanaal allemaal dma aan moeten hebben staan om het te laten werken.

Verwijderd

Bedankt voor de info. Als ik xine -V Xv opgeef, Werkt het voor zover ik nu kan zien goed. Oja. De andere formaten, zoals divx heb ik geen problemen mee. Als ik xine gewoon opstart, gebruikt hij een of andere experimental driver. Misschien had ik dit vast wel in een of andere doc kunnen lezen. Heb nu even vlug gekeken met lost in space. Vooral het eerste stuk van die film, waarop ze een aanval op die hypergate doen, kan ik goed zien dat het nu perfect is. Daar heb je nogal veel snelle acties en die gaan nu vloeiend. In die scene had ik last van hele kleine schokjes, vooral als het beeld gedetailleerd is.
Kan nu gelukkig perfect DVD'skijken in Linux en zelfs de menu's werken met xine. Bedankt.
Pagina: 1