W3ird_N3rd schreef op 28 augustus 2002 @ 22:19:
[...]
Dat dacht ik dus al, dat liep dus op volle cpu snelheid, hoe is dat dan afhankelijk van de FSB
Ik bedoel, als je dan de FSB verhoogt en tegelijk de multiplier verlaagt draait de cpu nog op dezelfde clockspeed, en de L2 cache draait gewoon op volle cpu snelheid. Am I right or what

Dan kun je toch gewoon de FSB verhogen met lagere multiplier zonder dat de L2 gaat zeuren, en als dat niet het geval is, op welke manier "ziet" die L2 cache dan nog iets van de FSB

Bij de Pentium Classic/MMX was L2 cache FSB afhankelijk, de Pro had het in de core ingebakken maar niet ondie, het was meer een 2 core oplossing waarvan 1 de cache en 1 de daadwerkelijke core was (duur!). Dit was niet meer afhankelijk van de FSB. De PII en PIII tot en met 600Mhz had 'onprint' cache, dit liep op 1/x snelheid van de core en was ook niet meer afhankelijk van de FSB. had je een 600 met 300Mhz cache, dan werd bij 650Mhz de cachespeed 325Mhz. Bij ondie cache (wat het huidige systeem is) loopt de cache gelijk aan de corespeed.
K5, K6 en K6II series hadden geintegreerde L1 maar L2 op FSB speed, extern dus. logisch, omdat ze de architectur van de Pentium als basis hadden. De K6III had ondie L1 en L2, waardoor de externe L2 een L3 cache werd. Athlons waren tot de 1Ghz 'onprint' cache CPU's, de Thunderbird bracht ondie cache met zich mee en sindsdien is het niet meer veranderd.
heb ik nog iets gemist?