SUSE 7.2 installatie gaat fout

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oke, na veel gehoord te hebben over linux heb ik besloten het ook eens te proberen:
DUS:

mijn maxtor schijfje van 30 gig opgedeeld (fat32) om naast xp ook SUSE 7.2 te kunnen draaien.

Installeren gaat goed maar bij de eerste reboot blijft suse hangen. Wel kan ik gewoon uit het lilo bootmenu windows xp starten maar SUSE wil niet. In eerste instantie geeft hij aan: "loading SUSE....."
en vervolgens geen schijfactiviteit meer ( en dan een plotselinge reboot).

Andere volgorde met installeren helpt ook niet (dus eerst SUSE en daarna XP). Zelfs alleen SUSE op mijn systeem kan niet geboot worden. Ligt het aan de grootte van mijn harde schijf?

SPECS systeem: asus cusl2-c mobo, 384 mb geheugen, maxtor hdd 30 gieg, pioneer dvdrom, plextor brander

asus 7100v videokaart 32 mb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 09:27
Zie je niet iets als: Loading kernel ...........-> (paar .tjes door)

Reset je BIOS eens naar de fail-safe instellingen.

SuSE 7.2 is ook al behoorlijk verouderd. Heb je een download editie of een snelle internet verbinding? Dan zou je SuSE 8.0 eens kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bwah, ik heb hier ook nog een SuSE7.2 Pro pakket liggen, en het komt toch nog met KDE2.1, Kernel 2.4.4 en een 0.9.X build van Mozilla IIRC. Bovendien kan je het merendeel van deze software onmiddellijk na de installatie via YOU updaten naar meer recentere versies. SuSE heeft zelfs een paar uren na de aankondiging van KDE3.0.3 RPM's hiervan online gezet voor SuSE7.2.

Aan de topicstarter: start eens op met de tweede cd, dan kan je namelijk de installatie beginnen met YaST1 ipv Yast2: ncurses based ipv grafisch, maar nog altijd even makkelijk. In YaST1 kan je namelijk ipv een 2.4.x kernel een 2.2.x kernel nemen, die misschien wel op je hardware wil booten. Kan je anders je hardware configuratie en partitielayout hier eventjes posten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
Hawk:
Ik struikel voornamelijk over de kernel. Deze zit vol exploits en is niet echt denderens stabiel (in vergelijking met de 2.4.19).

Vooralsnog suggereer ik dat je even je BIOS-instellingen op fail-safe zet en dan probeert te booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net suse geinstalleerd vanaf de tweede cd maar dat heeft niets geholpen. het probleem blijft hetzelfde (ik krijg trouwens geen melding van loading kernel).
Bij mijn eerste reboot zocht hij nu ineens naar mijn floppy drive(en met de melding loading suse...) en vervolgens bleef mn systemepje weer lekker hangen.

Hoe kan ik de fail safe methode gebruiken??(nog nooit van gehoord)

gegevens partities:
(part. 1 4.2 gb, part2 1.37 gb, part 3 14.8 gb en dan komen die 3 part. van linux)

• deadinspace
  • Laatst online: 18-09 18:18

deadinspace

The what goes where now?

Topictitel beetje aangepast.

• LollieStick
u start de pc op, en ziet: "Hit DEL to enter setup". Druk op del. U ziet de optie restore fail-safe (defaults soms) settings. Klik aan, kies Yes en save de instellingen en retry suse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja oke ik heb me default settings geladen maar ook nu start suse niet op. Maarre toen ik suse als enige OS had geinstalleerd startte suse ook al niet op!

Ik heb dus nu 2 dingen geprobeerd:
-gestart vanaf de tweede cd van suse 7.2 (een andere kernel)
-default settings geladen

beide opties hebben jammer genoeg niet geholpen! nog tips of ideeen?

Komt dat bij linux trouwens vaker voor dat het installeren lastig verloopt? Ik hoor van vrienden dat ik met suse moest beginnen omdat de installatie van debian bv. veel lastiger was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, kan je wat meer informatie geven over het systeem ? Ik denk bv. op welke southbridge je harde schijf hangt, als ie daar al aan hangt, en niet aan een raidcontrollertje of zo ?

De kernel die bij SuSE komt is inderdaad vrij oud, en als jij dan een ICH2 of de southbridge van een gloednieuw KT333 moederbordje gebruikt voor het aansturen van je HD, dan kan het zijn dat de SuSE kernel daar nog geen support voor heeft. Als je het officiële pakket hebt, dan zaten daar 2 bootfloppen bij, heb je die al eens geprobeerd ? Mocht je die niet hebben, dan kan ik er wel een image van maken en voor jou ergens online zetten.

Ik vraag me nu wel af hoe ik die image moet maken. Met dd is het eerste wat bij me opkwam, maar hoe gaat hij die floppen dan onder windows schrijven van die image files ? Kan een tool zoals Winimage overweg met de output van dd ? Normaal gezien wel omdat het een raw copy is, niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-09 11:33
Controleer je geheugen eens. Ik heb gisteren ook onverklaarbare dingen voorbij zien komen, terwijl ik aan het installeren was. Uiteindelijk bleek het dat 1 van de geheugen modules gaar was. Na het verwijderen ervan ging alles ales een zonnetje.

Ik geloof (althans in versie 8.0 van suse) zit een memory tester. Duurt even maar je weet wel of dat het geheugen goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad, nu je het zegt, er zit in SuSE7.2 ook een memory tester. Gewoon in dat groene grafische LiLo bootscreen voor memtest kiezen om het geheugen te testen.

Langs de andere kant: waarom zou de installatie goed draaien, en Windows XP ook, maar het geheugen enkel opspelen bij het booten zelf ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
Met dd if=bestandsnaam of=/dev/fd0 kun je een image op diskette roosteren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LinuxUser schreef op 30 augustus 2002 @ 21:13:
Met dd if=bestandsnaam of=/dev/fd0 kun je een image op diskette roosteren ;)
Dat weet ik ook wel, maar ik vrees dat "dd" niet op Windows is geïnstalleerd. Floorcore heeft SuSE nog niet draaiend, dus kan hij dd niet draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gister getracht die mem.test te doen maar ik wist niet dat dat zo lang ging duren! vanwege mn werk moest ik die test na 2 uur afbreken...

dat commando kan ik idd nog niet draaien.. de vraag van die southbridge daar kan ik je niet echt op antwoorden(kep nl. geen idee wat dat is...)

Ik zal anders eens rondkijken of ik van iemand ff suse 8.0 kan lenen om te kijken of die het wel doet (voordat ik het ga kopen)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
Als je een risiko kunt lopen kan je ook de nieuwste kernel downloaden van ftp.kernel.org. Dan hoef je niet het hele besturingssysteem te updaten. Als de SuSE CD wel boot, heb je een mogelijkheid om een geïnstalleerd systeem te starten. Vervolgens download je de kernel, pakt deze uit (makkelijkst met MC) en volgt de aanwijzingen in de readme.

Weet wel wat je doet: Je moet weten welke apparaten er aanwezig zijn in je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je zo in je systeem kan geraken, dan kan je ook direct een nieuwe kernel van SuSE zelf installeren: ftp://ftp.suse.com/pub/su...2/kernel/2.4.16-20020416/

Met YaST kan je dat meestal zonder problemen installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer eens het volgende: Selecteer in LiLo (schermpje met keuze voor Linux/Windows/etc) met de pijltjestoetsen "Linux". Druk dan op [Tab]. Dan zie je als het goed is beneden op een witte balk "Linux " staan. Typ dan "3" in. Dan staat er als het goed is in de witte balk "Linux 3". Druk dan op Enter. Dan gaat ie als het goed is Linux in runlevel 3 opstarten. Misschien lukt het dan wel.

Waarschijnlijk maakt het niks uit, omdat ie op dat moment nog niks veranderd, maar toch :)
Pagina: 1