Toon posts:

Abit BE6 met maxtor 80gig

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik al wat zitten searchen maar kan het niet vinden.

Ben van plan een 2 tal maxtor d740x 80gig's (vloeistof lagers) te kopen om deze als ik een nieuw bord heb in raid te plaatsen. (kan met mijn huidige nog wel ff leven:) )

Heb op dit moment een Abit BE6 bord met een hpt366 controller.
Maar nu wil ik dus zeker weten dat ik niet een paar schijven koop die niet op dit bord werken, aangezien ik ze in niet echt in de buurt koop (150 km hier vandaan)

Heeft iemand hier ervaring mee?

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
www.abit.nl kijk of er een bios update is die 80 gig hd's ondersteunen.

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Die combinatie zal je geen problemen geven. Echter, de d740x is Raid-0 presteerd uitermate slecht. Als je voor performance gaat, kan je beter een tweetal andere schijven kopen.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De HPT366 controller heeft een 28bits LBA ondersteuning voor tot 128 reëele gigabytjes, dus het moet zeker wel lukken :)

Verder hoort dit eerder in Opslagmedia & I/O Controllers

oja, 128 reëele GB'jes is natuurlijk 137 fabrieks GB'jes (zoals je op prijslijsten enzo tegenkomt) ;)

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-01 07:24
Het enige probleem met 80 gb schijven is dat fdisk de schijfgrootte niet correct herkent. Dit is te omzeilen door in procenten te werken ipv absolute grootheden.

Voor de BX6-rev 2 (mijn bord) was in elk geval een bios update nodig om ondersteuning van schijven groter dan 40 gb toe te voegen. Nu ondersteund het bios schijven groter dan 60 gb. Waar het maximum ligt is niet bekend.

Als ik jou was zou ik op de site van Abit bij de afdeling biossen kijken voor eventuele updates voor jouw bord. Met een beetje geluk kom zie je tussen de release notes "Supports hard drives larger than 120 gb" of iets dergelijks.

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

Verwijderd

als je ff op www.maxtor.com kijkt en dan warranty kun je de gegevens invullen.

Verwijderd

Topicstarter
silentsnow schreef op 28 augustus 2002 @ 19:50:
Die combinatie zal je geen problemen geven. Echter, de d740x is Raid-0 presteerd uitermate slecht. Als je voor performance gaat, kan je beter een tweetal andere schijven kopen.
is het echt zo slecht of is het gewoon iets minder ??
en wat voor schijf raad je dan aan ?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 28 augustus 2002 @ 19:59:
als je ff op www.maxtor.com kijkt en dan warranty kun je de gegevens invullen.
Huh :? Kun je dat nader toelichten, ik zie daar namelijk niks wat enige relaties heeft tot dit topic?
Verwijderd schreef op 28 augustus 2002 @ 19:59:
is het echt zo slecht of is het gewoon iets minder ??
en wat voor schijf raad je dan aan ?
Check deze grote topic in [OM] Post hier je RAID0 scores! :)

Verwijderd

Topicstarter
heb het raid topic ff een beetje bekeken maar mag ik hier uit concluderen dat maxtor in raid [piep] is tenzij je geluk hebt en het dan ziek snel is?
in dat geval .. ik heb nooit geluk ...

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:32
Wat de ondersteuning betreft, heel simpel kijk ff op de Abit site voor een evt. BIOS update. Met vragen over RAID performance ben je beter af in OM, vandaar move PMG -> OM :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Verwijderd schreef op 28 augustus 2002 @ 19:45:
Ik al wat zitten searchen maar kan het niet vinden.

Ben van plan een 2 tal maxtor d740x 80gig's (vloeistof lagers) te kopen om deze als ik een nieuw bord heb in raid te plaatsen. (kan met mijn huidige nog wel ff leven:) )

Heb op dit moment een Abit BE6 bord met een hpt366 controller.
Maar nu wil ik dus zeker weten dat ik niet een paar schijven koop die niet op dit bord werken, aangezien ik ze in niet echt in de buurt koop (150 km hier vandaan)

Heeft iemand hier ervaring mee?
Ja ik heb ervaring met 2 80gb`s van IBM en het zuigt !!!!
Dat bord is gewoon ruk , hij ziet de schijven (op de ata66 controller) als 12 gb groot terwijl die een 20 als 20 ziet, verder bij het kopieren van bestanden groter dan 1 gb hangt heel m`n pc (driver probleem want in de dos modus is het niet !!)

Ik zou dus eerst een nieuw bord kopen (of een losse controller ,deze zijn uitgebreider aldus een artikel in pcm / of computertotaal en dan pas schijven!!
stond trouwens ergens in een test dat raid onder intel beter werkt dan raid onder amd dit omdat de via chipset slecht was aldus de conclussie van de test....

en ja ik heb de nieuwste bios en drivers.....

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
De HPT366 is echt een rampcontroler.
Ik heb dik 1,5 jaar ervaring met dit ding en hij blijft goed lopen maar gebruik maar 1 schijf, zodra je er een 2e aanhangt: Ellende!

En jah ook met de laatste bios en drivers, het maakt allemaal geen zak uit.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Inderdaad, de laatste BIOS en drivers zijn bagger.. Mijn BP6 is ook voorzien van zo'n HPT366 controllertje en na langdurig testen, tweaken en benchen kwam ik erachter dat de oudste HPT BIOS en de allereerste WHQL drivers het beste werken.. De nieuwere BIOS'jes en drivers hadden dan wel meer ondersteuning voor modernere harddisks, maar deze presteerden bij elke versie sprong telkens weer slechter. De 1.28 is een ramp :/

IMO levert de combinatie HPT366 BIOS 1.22 en HPT366 1.21 WHQL drivers (Win2K) de beste resultaten op. Benchmarks zijn te zien op mijn homepage - Computers - BP6 - Benchmarks en dan onderaan bij SiSoft Sandra 2000 :)

Overigens gebruik ik de HPT366 nu niet meer. Niet omdat het zo bagger is, integendeel, maar ik wilde ook eens RAID hebben: Promise Ultra100 met RAID Hack :9

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Dus als ik die bios en driver gebruik gaat het werken onder XP ??

en wat is de snelste PIII die in een BE6-II past ??

Verwijderd

een celeron 1000 met 256kb cache die op 150 fsb= 1500Mhz loopt :)

Zoek maar even op tualatin en bx

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

raymonvdm schreef op 30 augustus 2002 @ 00:34:
Dus als ik die bios en driver gebruik gaat het werken onder XP ??

en wat is de snelste PIII die in een BE6-II past ??
Die 2K drivers werkten bij mij wel onder XP. Er is momenteel ook de 1.30XP driver uit, maar ik heb deze niet kunnen uittesten (die kekke XP heb ik allang van mijn systeem afgeflikkerd). Maar volgens de mensen van BP6.com/forum werkt deze wel redelijk :)

Toch wil ik er nog aan toevoegen dat dit ook per systeem kan verschillen. Download een hele zooi HPT366 BIOS'jes en drivers en test deze stuk voor stuk uit, want daar haal je altijd meer info uit dan we je kunnen vertellen ;)
Pagina: 1