computer crashed steeds bij sommige spellen

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hallo allemaal. Ik heb een probleem:

Mijn computer crashed regelmatig bij sommige spellen. Ik wordt dan terug gezet in windows (zie mijn bureaublad). Ik heb deze computer sinds vier weken en hij doet het vanaf het begin. Windows 98 draait verder heel stabiel (is tot nu toe niet vast gelopen). Maar als ik warcraft 3 wil spelen (legaal) loopt hij na een tijdje vast. Dit varieerd van 2 minuten tot 30 min. Ik heb nog nooit een potje helemaal uitgespeeld. Unrealtournament draait daarin tegen een stuk stabieler alleen loopt soms ook vast (het zelfde effect). Als ik terug ben gezet in windows doet alles het verder nog perfect behalve dat het spel niet meer draait.

Als ik bij warcraft/errors kijk staat er dit:
This application has encountered a critical error:

FATAL ERROR!

Program: E:\WARCRAFT III\WAR3.EXE
Exception: 0xC0000005 (ACCESS_VIOLATION) at 0167:B02F8E61

The instruction at '0xB02F8E61' referenced memory at '0xFFFFFFFF'.
The memory could not be 'read'.
------------------------------------------------------------------------------

----------------------------------------
Stack Trace (Using DBGHELP.DLL)
----------------------------------------

**** Couldn't load DBGHELP.DLL, error: 1157

Ik heb een:
amd athlon 1,4 ghz
asus gforce 4 ti 4400
512 ddr ram (laten testen bij norrod was ok)
soundblaster live 5.1

Ik heb de nieuwste bios versie, alle updates voor mijn videokaart (Detonator ed), alle updates voor mijn geluidskaart en heb direct x 8.1. Ik heb ook alles geprobeerd wat er op de site van blizzard stond.

Verder heb ik het probleem dat als mijn computer vast zit en ik hem uit wil zetten door mijn aan uit knop 5 sec in te houden hij uit gaat en gelijk weer aan :/. ligt dit aan mijn voeding?

Heeft iemand suggesties wat het zou kunnen zijn? (ik weet niet zo geweldig veel van computers en helemaal niks van de bios, die heb ik laast nog verkloot en hij moest gehot flashed worden :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat kan veel oorzaken hebben..
- zwakke voeding: welke voeding heb je? hoe is de 5V lijn?
- strakke geheugentimings: heb je de BIOS defaults geladen?
- brak geheugen: draai eens een nachtje memtest86
- slechte koeling: welke koeler heb je? wat zijn je temperaturen?
- brakke drivers: probeer eens verschillende Detonators

Welke moederbord heb je overigens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- foute bios instelling wil ik er nog wel bij toevoegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb geen idee hoe ik die 5 volt lijn moet testen, of hoe ik de temperatuur moet af lezen. Zou iemand mij dat kunnen vertellen?
De bios heb ik verder nooit aan gekloot, ik weet ook niet hoe de bios zou moeten staan.

ik zal vannavond dat memtest es ff aan zetten (weet niet precies hoe dat werkt maar dat lukt vast wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

www.memtest86.com

Voltages en temperaturen kun je in de BIOS aflezen, onder 'Health Status' oid (staat vast wel in de handleiding beschreven). Ook kun je met 3rd party progseltjes de genoemde waarden uitlezen, een goeie is MotherBoard Monitor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
alsvast bedankt zal het es ff proberen :)

ik heb trouwens een voeding met een max output van 250 W :/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

250W?? Dat zal het wel zijn.. Afgaande op jouw (minimalistische) systeemspecificaties zou ik minstens een 300W merkvoeding nemen of, altijd beter, 350~400W. Voedingen gaan relatief lang mee en met een dikkere voeding hoef je de voeding niet mee te nemen bij de eerstvolgende upgrade :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 augustus 2002 @ 20:14:
alsvast bedankt zal het es ff proberen :)

ik heb trouwens een voeding met een max output van 250 W :/.
Dan zou ik die maar eens gaan vervangen. Ik denk dat je probleem dan wel is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hehe lol laat ik dat dan maar es gaan doen. Wist niet dat het daar aan kon liggen. Ik heb trouwnes ook dat progie MbM er op gezet. Bij de sensor +5 staat dat hij 4,92 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
weten jullie trouwens zeker dat het aan mij voeding kan liggen?
hij crashed alleen maar bij spellen. En dan wordt ik terug gezet naar windows en draait alles verder nog goed. Het programmatje MbM geeft ook geen fouten aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Bij spelletjes worden de processor en de videokaart tot in haar grenzen gedrukt, wat logischerwijs resulteert in een toenemend stroomverbruik. En het lijkt er dus op dat je voeding niet genoeg juice kan leveren..

Je kunt ook enkele benchmark/stress programmaatjes draaien zoals 3DMark, BurnInTest, BurnK7, etc.. en kijken of hij nog stabiel blijft :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vannacht dat geheugen proggie (MbM) aan gezet en hij heeft in 20 passes 24 errors gevonden en allemaal in test 5. Daarna heb ik hem een tijdje alleen test 5 laten uit voeren en vond hij in 17 passes nog eens 17 errors (niet in elke pass 1 maar in sommige passes bijvoorbeeld 5 en in andere 0). Alle fouten zaten (failing adress) zaten rond de 500 mb ram. Ik heb 512 mb. Ik heb een standaard test uit gevoerd.
Kan het zijn dat mijn ram gewoon kapot is?

Als het nodig is kan ik wel nadere info geven over de fouten die hij vond (bad/good failadress ed).

Ik zal dat 3d mark ook eens proberen.

• Woodie2002
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-10-2023

Woodie2002

Jeetje...

Wat voor besturingssysteem heb je eigenlijk? Want windows 98 wil af en toe nog wel een haperen met 512 mb of meer aan geheugen.

Hoe verder hij ging, des te langer was de weg terug

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het is inderdaad aannemelijk dat je RAM een beetje brak is. Ook kan dat aan veel te strakke geheugentimings te wijten zijn, maar dat lijkt me sterk aangezien dat je 'nooit' in de BIOS bent geweest en dat alles dus default staat. Maar juist omdat Norrod claimde dat het reepje in orde is denk ik toch dat er iets scheef staat in je BIOS settings mbt geheugentimings. Pak de handleiding van je moederbord erbij en probeer een beetje te 'spelen' met de geheugentimings (timings op 'normal', CAS op 3 ipv 2, etc.. check RAM FAQ voor details) :)
Woodie2002 schreef op 29 augustus 2002 @ 15:14:
Wat voor besturingssysteem heb je eigenlijk? Want windows 98 wil af en toe nog wel een haperen met 512 mb of meer aan geheugen.
Lees zijn openingspost nog eens door :z
Win98 flipt inderdaad weleens bij teveel aan geheugen, maar dat gebeurt zelden bij 512MB.

• Sandermvdb
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-09 21:55

Sandermvdb

Regret is a wasted emotion...

Verwijderd schreef op 29 augustus 2002 @ 09:09:
Ik heb vannacht dat geheugen proggie (MbM) aan gezet en hij heeft in 20 passes 24 errors gevonden en allemaal in test 5. Daarna heb ik hem een tijdje alleen test 5 laten uit voeren en vond hij in 17 passes nog eens 17 errors (niet in elke pass 1 maar in sommige passes bijvoorbeeld 5 en in andere 0). Alle fouten zaten (failing adress) zaten rond de 500 mb ram. Ik heb 512 mb. Ik heb een standaard test uit gevoerd.
Memtest zou geen 1 error mogen geven. Dit betekent dat of je geheugentimings te hoog staan of je geheugen is kapot. Je kan je geheugen timings veranderen in je Bios onder Chip settings of iets dergelijks. Zet dan alle waardes zo hoog mogelijk (Cas Latency: 2,5, Ras to Cas Delay:3, Ras Precharge:3, T-Ras:6 en 1T-Command uit). Hierna weer testen met memtest. Hopelijk vindt hij dan geen fouten.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
gooi er iig een ander OS op, win98 is maar ontworpen voor 64mb ram of minder, XP of 2k zou veel beter werken op jouw systeem

verder kun je voeding testen door te kijken wat er met de voltages gebeurt onder belasting.
zolang het minder als 5% afwijkt van de gewenste waarde is je voeding ok

TheS4ndm4n#1919

• Tomcat84
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02 03:45
win98 deed het bij mij heel lang gewoon goed met 512

ik zou niet meteen beginnen met ander OS , win98 met 512 moet het gewoon doen lijkt me hoor

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
doet het wel, maar werkt gewoon minder goed, win98 kan al dat extra geheugen niet efficient gebruiken

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal eens even in mijn bios kijken. Hopen dat het dit keer wel goed gaat met de bios :)

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op 29 augustus 2002 @ 09:09:

Als het nodig is kan ik wel nadere info geven over de fouten die hij vond (bad/good failadress ed).

Ik zal dat 3d mark ook eens proberen.
Hou maar op, je bent er al: er treedt datacorruptie op. Dat kan door meerdere dingen komen. RAM kapot, of niet genoeg stroom voor je chipset, of je chipset krijgt niet genoeg koeling. Dat MEMtest 86 fouten vindt is hoe dan ook te archiveren onder de verzameling "Foute Boel!". Maar aangezien de fout iedere keer op ongeveer dezelfde plek optreedt suggereert alsnog dat de module kapot is. Een brakke chipset, of een te laag voltage, zou datacorruptie veroorzaken op willekeurige adressen.

Op de website van AMD (om precies te zijn, hier) vindt je lijsten met door AMD getestte en goedgekeurde koelers, voedingen en CPU/moederbord combinaties. Je voeding vervangen door een AMD goedgekeurd type kan nooit kwaad, en je RAM, daarmee mag je alsnog terug naar Norrod. (Stuur de MEMtest86 output maar naar ze toe, dan weten ze hoe laat het is.)

[ Voor 0% gewijzigd door JumpStart op 29-08-2002 16:21 . Reden: 'fuot'je + toevoeging ]

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net gekeken in de bios en mijn cpu was 69 graden. is dat te hoog

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:59

charrel

Cortisol4life..

dat is wel hoog, maar nog niet te hoog. Je videokaart kan wel vastlopen als ie te warm word maar meestal krijg je eerst wel artifacts dan. Als je voeding brak is dan reboot je pc, dan slaat ie niet vast! Maar een 250 watter is voor jouw configuratie wel aan de krappe kant!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op 28 augustus 2002 @ 19:19:
[...]

Als ik bij warcraft/errors kijk staat er dit:
This application has encountered a critical error:

FATAL ERROR!

Program: E:\WARCRAFT III\WAR3.EXE
Exception: 0xC0000005 (ACCESS_VIOLATION) at 0167:B02F8E61

The instruction at '0xB02F8E61' referenced memory at '0xFFFFFFFF'.
The memory could not be 'read'.

[...]

Verder heb ik het probleem dat als mijn computer vast zit en ik hem uit wil zetten door mijn aan uit knop 5 sec in te houden hij uit gaat en gelijk weer aan :/. ligt dit aan mijn voeding?

[...]
Exception Errors zijn vrijwel altijd het gevolg van data corruptie, dus geheugen fouten of transfer (chipset) fouten.

Het bevriezen van je systeem waarbij 4+ seconden aan/uit knop nodig is, dat is vaak een stroomtekort probleem. (De chipset detecteert dan een te grote dip in spanning, en concludeert dan dat de voeding brak is, en dan stopt 'ie.)

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Topicstarter
mijn computer heeft idd wel eens de neiging gehad om op nieuw op te starten alleen dat is nu over. Mijn 5 volt lijn ligt bij 4,92 V (koop waarschijnlijk wel een nieuwe goede voeding).
Ik ga ook terug naar Norrod met mijn ram.

Heb nog een vraag: Soms als ik mijn computer opstart en ik bij het schermpje kom om op enter te drukken voor netwerkconfiguratie klap mijn beeld scherm weg. Het lijkt dan net of mijn beeldscherm in schermbeveilinging staat en uit gaat. Maar als ik dan op de spatiebalk druk krijg ik mijn achetrergrond te zien en verder niets. Het enige wat hij dan nog doet is crt+alt+del. Er staat maar een poggie aan nproject. ik druk dan meestel op afsluiten zodat mijn computer gewoon uit gaat en start hem daarna opnieuw op. Meestal doet hij het dan goed.

Weet iemand wat ik hier aan kan doen?

Nog even wat:

Bedankt iedereen die me heeft geholpen met het zoeken naar mijn probleem. Het is dan nog niet helemaal opgelost, ik ben al een heel stuk verder.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 29 augustus 2002 @ 16:49:
mijn computer heeft idd wel eens de neiging gehad om op nieuw op te starten alleen dat is nu over. Mijn 5 volt lijn ligt bij 4,92 V (koop waarschijnlijk wel een nieuwe goede voeding).
Ik ga ook terug naar Norrod met mijn ram.
De 5V lijn ziet er puik uit. Pas als deze voltage meer dan ~5% uitwijkt (onder 4,75V dus), ben je beter af met een nieuwe voeding. Ik zou dus eerder dat geheugenreepje laten checken en inruilen :)

Draai voor zekerheid toch een paar stressprogrammaatjes en check tegelijkertijd MBM en kijk of de voltages nog verder uitslaan. Dat kun je ook op de log terugvinden (zie tabblad "Hoog/Laag" in de instellingen) :)
Heb nog een vraag:
[vraagje]
Bedoel je soms nprotect? Heb je NAV geïnstalleerd? Zoja, dan is er niks aan :)
Wat bedoel je eigenlijk met "op enter te drukken voor netwerkconfiguratie"?
Bedoel je gewoon het inlogschermpje :?

Anyway, ik zou eerst afwachten en kijken of alles nog flex werkt, nadat je een ander geheugenreepje hebt ontvangen. Als een of meer problemen zich daarna nog steeds voordoen, dan kun je het hier wel weer posten ;)

Verwijderd

Topicstarter
ok doe ik dat balusc.
nogmaals bedankt voor alle hulp die ik gekregen heb. Ik had wel es van tweakers gehoord en ik heb het hele forum doorgezocht naar een op lossing voor mijn prob maar vond toen niks. Had nooit verwacht dat ik zo snel zoveel hulp zou krijgen.

Allen bedankt

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

yw :)

Verwijderd

geheugen denk ik, had ik laatst ook vaak last van, maar sinds ik samsung heb, 0x :) maar asus a7v333(mijn mobo) is volgens mij wel kieskeurig enzo met geheugens

Verwijderd

ik heb een een hele tijd geleden een voodoo 3 3000 in een p2 233mhz 64mb geheugen
win 98 en liep ook vast........ ik kon quaqe2 alleen maar op de laagste resolutie spel die
ik maar kon.....als ie vastliep zag je ook wel een strepen horizontaal door het beeldscherm

Mischien moet je je ram maar in een ander slot plaatsen of zo
Pagina: 1