Toon posts:

Vreemde strepen op het scherm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
:( :( M'n CTX 19"-monitor heeft sinds enkele uren horizontale strepen over het scherm lopen. Ik heb een GForce 256 SE-kaart. Wie weet wat dit kan betekenen?

Wie helpt me?

Afbeeldingslocatie: http://www.mikevoorteksten.nl/canon_a40/1.jpg

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Screenshot toevoegen:
Upload je afbeelding via bijvoorbeeld www.theforumisdownl.com (zorg eerst dat het jpg of bmp is, doe dat in bijvoorbeeld paint)
Maak vervolgens een post met [img]URLvanjeplaatje[/] zonder spaties :)

• sdomburg
Ok, ik zie geen strepen, ligt dus aan je monitor degauss 'm eens.

Verwijderd

Topicstarter
shit, dus toch. wat bedoel je met degaus 'm eens...;-(

• sdomburg
degauss. daar zit als het goed is een knopje voor op je monitor.

Verwijderd

je bedoelt toch niet die 2 strepen die ieder trinitron scherm heeft?

• sdomburg
Verwijderd schreef op 28 augustus 2002 @ 19:38:
je bedoelt toch niet die 2 strepen die ieder trinitron scherm heeft?
sinds enkele uren zegt 'ie. beter lezen

Verwijderd

sdomburg schreef op 28 augustus 2002 @ 19:38:
[...]

sinds enkele uren zegt 'ie. beter lezen
misschien is het 'm nog niet eerder opgevallen, komt vaak voor.

langer nadenken ;)

• sdomburg
Verwijderd schreef op 28 augustus 2002 @ 19:40:
[...]

misschien is het 'm nog niet eerder opgevallen, komt vaak voor.

langer nadenken ;)
Lul je d'r maar uit ;)

[ontopic]
Zet monitor ff 5 minuten uit en daarna weer aan, haal de power stekker en de vga stekker eruit terwijl je dit doet.
Probeer als het kan een andere monitor en als je een digi camera hebt kan je misschien een foto maken?

Verwijderd

Topicstarter
Mwow, als het langer dan een paar uur zou zijn, was het me idd wel opgevallen ;-0

Krijg koppijn van dit beeld zeg. Zal ff een digifoto maken ja, da's een slimme. Komt er zo aan. En bedankt alvast guys!

Verwijderd

Topicstarter
Hier zijn ze:

Afbeeldingslocatie: http://www.mikevoorteksten.nl/canon_a40/Picture%20001.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mikevoorteksten.nl/canon_a40/Picture%20005.jpg

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

wow, das wel heel erg. Probeer een andere grafische kaart. Als dat niet helpt --> monitor kaduk.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• floduR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
het kan zijn dat je videokaart geladen is, haal em eruit en hou em ff tegen de verwarming ofzo (of tegen jezelf)

die strepen bewegen neem ik aan? dan is het meestal een storing in de buurt van je monitor (stereotoren, boxen, telefoon, andere spanningsbronnen)
als je monitor het niet goed meer doet staan de trepen meestal stil (maar niet altijd)

als je videokaart kapot is, dat zie je vanalles maar geen strepen (meestal)

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

floduR schreef op 28 augustus 2002 @ 20:06:
het kan zijn dat je videokaart geladen is, haal em eruit en hou em ff tegen de verwarming ofzo (of tegen jezelf)

die strepen bewegen neem ik aan? dan is het meestal een storing in de buurt van je monitor (stereotoren, boxen, telefoon, andere spanningsbronnen)
als je monitor het niet goed meer doet staan de trepen meestal stil (maar niet altijd)

als je videokaart kapot is, dat zie je vanalles maar geen strepen (meestal)
idd, het ziet er namelijk heel erg uit alsof hij net een smsje krijgt en zijn telefoon onder zijn monitor ligt.

Deguass al geprobeerd? Is een optie in het menutje van je monitor.. niet schrikken.. het beeld flitst ff enzo maar dit zal wel ff goed zijn denk ik.

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Consiglieri
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-10-2025
h-moire v-more....
gebruik die opties eens op je monitor...
--------------
Horizontal Moire (H Moire). Removes the horizontal line pattern which results from interference.

Vertical Moire (V Moire). Removes the vertical line pattern which results from interference.
--------------

Had ik dus ook maar dan verticaal....
Die foto die je hierboven ziet is hetzelfde als je een filmopname van een crt ziet....

• floduR
  • Niet online
D-Loc schreef op 28 augustus 2002 @ 20:21:
h-moire v-more....
gebruik die opties eens op je monitor...
--------------
Horizontal Moire (H Moire). Removes the horizontal line pattern which results from interference.

Vertical Moire (V Moire). Removes the vertical line pattern which results from interference.
--------------

Had ik dus ook maar dan verticaal....
Die foto die je hierboven ziet is hetzelfde als je een filmopname van een crt ziet....
moiré is iets heel anders, dat is interferentie in de pixels, zeer klein dus (de scherpte)

dus dat alle pixels recht onderelkaar geprojecteerd worden, dat is dit totaal niet, dit zijn mega balken die erover heen schuiven

edit

voor de duidelijkheid, dit is moiré

Afbeeldingslocatie: http://www.homepages.hetnet.nl/~terp84/moire.gif

als je hier een egaal grijs vlak ziet, is je monitor perfect (komt erg weinig voor)
als je hier een patroon van allerlei kleuren in ziet heb je moiré
(maar dit is een extreem geval, hier ziet bijna iedereen het, vooral bij hoge refresh rates en hoge resoluties)

[ Voor 0% gewijzigd door floduR op 28-08-2002 20:31 . Reden: plaatje toegevoegd ]

• Consiglieri
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-10-2025
Ik kan zo niet van het plaatje uit gaan...dat zou texter uit moeten leggen....

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Sony CPD420G monitor,

mmm, moire dat ken ik ergens van

ja, functie moire reduction.

Eerst zag ik licht grijze strepen(er vaag, krijg beina pijn aan mijn ogen om het te kunnen zien) ik kan het zo goed als helemaal weg draaien met die functie.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 augustus 2002 @ 19:58:
Hier zijn ze:

afbeelding

afbeelding
ZO dat ziet er niet best uit, lijkt me datie kapot is..

Verwijderd

Ik heb precies het zelfde gehad!!!
En dat licht gewoon aan de videokaart.
Ik heb de kaar toen 2uur niet gebruik en toen deed ie het weer.
dus probeer dat is ff.

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:04

charrel

Cortisol4life..

kan dat je videokaart idd even te warm is geworden, maar omdat je 1e screenshot wel normaal is neem ik aan dat het aan je monitor ligt. Probeer is zoals hierboven beschreven te degaussen, werkt dit niet kijk dan even of je geen magnetisch veld te dichtbij de monitor hebt staan, alhoewel je daar vlekken van krijgt!

• Hahn
  • Laatst online: 22:36
floduR schreef op 28 augustus 2002 @ 20:24:
[...]

moiré is iets heel anders, dat is interferentie in de pixels, zeer klein dus (de scherpte)

dus dat alle pixels recht onderelkaar geprojecteerd worden, dat is dit totaal niet, dit zijn mega balken die erover heen schuiven

edit

voor de duidelijkheid, dit is moiré

[afbeelding]

als je hier een egaal grijs vlak ziet, is je monitor perfect (komt erg weinig voor)
als je hier een patroon van allerlei kleuren in ziet heb je moiré
(maar dit is een extreem geval, hier ziet bijna iedereen het, vooral bij hoge refresh rates en hoge resoluties)
Huh? Ik heb volgens mij een perfecte monitor :D
Ik zie hier totaal geen kleurtjes, ik zie één grijs vlak :Y)

The devil is in the details.

Verwijderd

-]MaRc0[- schreef op 29 augustus 2002 @ 14:23:
[...]

Huh? Ik heb volgens mij een perfecte monitor :D
Ik zie hier totaal geen kleurtjes, ik zie één grijs vlak :Y)
Same here! En ik maar denken dat dit ouwe barrel ook aan z'n eind begon te raken.
Het lijkt inderdaad op het eerdergenoemde storen van speakers/ telefoons oid. Ik had het met een lamp waar een soort van spaarlamp-achtig tl'etje in zat. Daar begon miijn monitor ook helemaal op te flippen. Ik zou dus ook het eerst aan zoiets denken.

• Hahn
  • Laatst online: 22:36
Ik heb een brakke monitor, maar hij heeft geen moire :D
(Brak omdat ie als max 1280x1024@60 Hz kan...)

The devil is in the details.

• floduR
  • Niet online
Verwijderd schreef op 29 augustus 2002 @ 16:08:
[...]
Same here! En ik maar denken dat dit ouwe barrel ook aan z'n eind begon te raken.
Het lijkt inderdaad op het eerdergenoemde storen van speakers/ telefoons oid. Ik had het met een lamp waar een soort van spaarlamp-achtig tl'etje in zat. Daar begon miijn monitor ook helemaal op te flippen. Ik zou dus ook het eerst aan zoiets denken.
offtopic:
ik zie ook niks bij resoluties onder 1024*768 en bij 1600x1200 weer niks (en ik heb een vrij duur monitortje, zie sig)
het betreft ook meestal de monitoren met wat kleinere puntjes (onder .26dp) en ook de wat grotere (vanaf 17") oftewel een vrij nieuwe probleem...

maar er is nog veel meer hoor, zoals kleur verloop, helderheid, scherpte enzo, dat is meestal wat minder op goedkope/oudere monitoren (en dat is bij mij weer bijna perfect :P )
alleen de dure Eizo's enzo beginnen perfectheid te vertonen, elk merk monitor heeft wel z'n mankementen...
ontopic:

probeer precies op de dezelfde locatie en op hetzelfde systeem een andere monitor (wel een vergelijkbare) en kijk of het weg is, dan weet je het zeker of het aan de monitor ligt of niet...
(het kan ook aan de monitor kabel liggen, dat er storing optreedt omdat ie niet dik genoeg is, of een knik ofzo)
Pagina: 1