Als ik een led en een fotodiode op een netwerkkaart aansluit, eventueel via een IC of transistor, kan ik dan informatie via licht oversturen?
Ik denk het niet ivm met protoccollen enzo.Verwijderd schreef op 28 augustus 2002 @ 18:47:
Als ik een led en een fotodiode op een netwerkkaart aansluit, eventueel via een IC of transistor, kan ik dan informatie via licht oversturen?
En hoe wou je dat aan de andere kant ontvangen??
Niet makkelijk iig. waarom denk je dat nodig te hebben?
Heeft er iemand concrete, nuttige repleys?
Ik denk het niet nodig te hebben, ik vind het gewoon leuk.
Kan het in theorie? Zijn er dan onderdelen die met 20 Mhz schakelen? Heb ik daar speciale onderdelen voor nodig? Kan een gewoon ledje met 20 Mhz schakelen?
Kan het in theorie? Zijn er dan onderdelen die met 20 Mhz schakelen? Heb ik daar speciale onderdelen voor nodig? Kan een gewoon ledje met 20 Mhz schakelen?
Nogmaals hoe wou je dat signaal ontvangenVerwijderd schreef op 28 augustus 2002 @ 18:54:
Heeft er iemand concrete, nuttige repleys?
Verwijderd
ehm dan kan het verkeer maar 1 kant op dus een crossed cable
heeft niet veel zinn denk ik
Ik snap ook wel dat er twee computers zijn, dat glasvezel half-duplex is en dat je dus de opstelling in duplo moet hebben.
Als ik een led en een fotodiode op een netwerkkaart aansluit, eventueel via een IC of transistor, kan ik dan informatie via licht oversturen?sventhemen schreef op 28 augustus 2002 @ 19:02:
[...]
Nogmaals hoe wou je dat signaal ontvangenIk denk niet dat zomaar kan.
Er zijn dus twee computers met ieder een netwerkkaart. De ene stuurt met een ledje naar de fotodiode van de andere, en vice versa.
Verwijderd
Natuurlijk KAN het.. Donker = 0, licht=1.. Niks staat je in de weg, behalve een aantal kleine praktische bezwaren. Maar laat je daar vooral niet door remmen..
Verwacht niet meer dan 300 bps in de eerste 1.5 jaar van je activiteiten
:-)
Ik voel me onderschat. Ik heb al 9600 bps over de seriele poort lopen, met een opstelling van ongeveer EUR 1.--.Verwijderd schreef op 28 augustus 2002 @ 19:29:
Natuurlijk KAN het.. Donker = 0, licht=1.. Niks staat je in de weg, behalve een aantal kleine praktische bezwaren. Maar laat je daar vooral niet door remmen..
Je kunt op die manier best communiseren maar dat soort experimenten worden meetsal met de parrallelle poort gedaan omdat die heel makkelijk aan te sturen is.
Het signaal dat uit een ethernet-nic komt is net zorgvuldig op maat germaakt om over een kabeltje te worden gestuurd, en daar wou je dan weer een LED-je op aan sluiten?
Het signaal dat uit een ethernet-nic komt is net zorgvuldig op maat germaakt om over een kabeltje te worden gestuurd, en daar wou je dan weer een LED-je op aan sluiten?
Voor protocollen maakt dat niet uit, die zijn toch software matig...sventhemen schreef op 28 augustus 2002 @ 18:49:
[...]
Ik denk het niet ivm met protoccollen enzo.
En hoe wou je dat aan de andere kant ontvangen??
Verwijderd
Maar natuurlijk kan je dit voor elkaar krijgen... Maar zoals je al gemerkt zult hebben uit de reactie's van de overige lezers, zal het zeker geen eenvoudig project worden. Waarschijnlijk zul je op diverse niveau's je eigen protocollen moeten maken. Wellicht zijn er in de electronica hoek wel "bouwpakketjes", welke je als basis kunt maken. Volgens mij heb ik zo iets wel eens in Electuur gezien. En zoals al eerder al werd gezegd, donker=0 en licht=1 (of andersom).
Waarom voel je jezelf onderschat ? 9600 bps over een serieel opstellinkje gaat toch niet echt snel ? Afhankelijk van de componenten kan dit veeel sneller en zeker met "glas". Vertel eens meer, wat is het uiteindelijke doel ? Heb je soms een revolutionair idee in 't achterhoofd ? Zou toch best kunnen, wellicht een nieuwe 100 Gbps standaard
Waarom voel je jezelf onderschat ? 9600 bps over een serieel opstellinkje gaat toch niet echt snel ? Afhankelijk van de componenten kan dit veeel sneller en zeker met "glas". Vertel eens meer, wat is het uiteindelijke doel ? Heb je soms een revolutionair idee in 't achterhoofd ? Zou toch best kunnen, wellicht een nieuwe 100 Gbps standaard
Op semiconductors.philips.com zijn een heleboel nuttige onderdelen te vinden, maar geen informatie over LEDs.
Wat doet dit topic eigenlijk in Network Troubleshooting? De enige trouble die ik zie zit in het hoofd van de topicstarter
Je zou dan het signaal voor de LED moeten aftappen op de NIC zelf , voor de BalUn (balancer / unbalancer). Dit is een klein zwart blokje dat als laatste in de signaalweg naar de UTP connector is opgenomen. Het BalUn bestaat uit een paar kleine transformatoren.
Ook zou je een inkomend signaal op de NIC aan moeten sluiten achter de BalUn.
Of je moet zin hebben om je signalen eerst te gaan balanceren.
Een gebalanceerd signaal is een signaal dat over twee lijnen loopt. De twee lijnen hebben een omgekeerde polariteit. Staat op de ene lijn +5 volt, dan staat op de andere -5. Dit om storingssignalen te onderdrukken (storing op één lijn is dan eenvoudig te detecteren).
Ik hoop dat je hier iets aan hebt, maar ik vrees dat 20MHz wel wat hoog is voor ledjes.
Ook zou je een inkomend signaal op de NIC aan moeten sluiten achter de BalUn.
Of je moet zin hebben om je signalen eerst te gaan balanceren.
Een gebalanceerd signaal is een signaal dat over twee lijnen loopt. De twee lijnen hebben een omgekeerde polariteit. Staat op de ene lijn +5 volt, dan staat op de andere -5. Dit om storingssignalen te onderdrukken (storing op één lijn is dan eenvoudig te detecteren).
Ik hoop dat je hier iets aan hebt, maar ik vrees dat 20MHz wel wat hoog is voor ledjes.
Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02
Ongebalanceerd: 0V vs 5Vkoffercomputer schreef op 28 augustus 2002 @ 20:00:
Gebalanceerd: -5V vs 5V
Waarom denkt de andere computer dan niet dat het 0V vs 10V is?
Voor snelheden tot 2.5 GB/s (zal wel Gbps zijn) worden laserdiodes gebruikt, ofwel InGaAsP LEDs, volgens ChipCenter.
En dan nog een documentje van TI waar het een en ander instaat:
http://sjoerd.phoenixstam.org/ftp/docs/fiberoptic.pdf
En dan nog een documentje van TI waar het een en ander instaat:
http://sjoerd.phoenixstam.org/ftp/docs/fiberoptic.pdf
Ja, dat kan, en is door verschillende hobbyisten vertoond.
Het argument over de haalbare snelheid is een misser, want een Ethernet-NIC geeft een vaste (of 2 of 3) snelheid af, 10, 100 of 1000 Mbps.
Er worden in de tegenwerpingen hierbovenook merkwaardige aannames gedaan over de complexiteit van een UTP-uitgang, in principe is de uitgang TX+/TX- een perfect schakel-signaal, of +5V verschil, of -5V. En de RX+/RX- verwachten ook een nette aan-/uit-spanning, en dat kun je ook mooi aan foto-gevoelige halfgeleiders ontlokken.
Aan de verzendende kant zul je vermoedelijk een transistor moeten gebruiken om het gebalanceerde signaal (+5V/-5V) in een +2.5V/0V om te zetten, en voldoende vermogen aan het LEDje aan te leveren, en je moet een type LED vinden dat snel genoeg schakelt, voor Gigabit moet je wel een laser-diode te pakken zien te krijgen.
Aan de ontvangende kant kun je beter een foto-transistor dan een foto-diode neerzetten om een duidelijke 0 of 1 als uitgang te krijgen.
Wat je niet aangeeft is wat je transmissie-medium zal zijn. Het kan eventueel lucht zijn, indien je de kaarten zuiver op elkaar uitricht, maar je kunt ook glasvezel gebruiken. Dat wordt dan echter niet het soort fiber-bekabeling wat de echt 10Base-FL, 100Base-FX enz. gebruiken (multi-mode heeft een core van 50-62.5 micron, single-mode van 9 micron), maar meer iets met een core van enkele mm's, want een LEDje focusseert nou eenmaal wat minder zuiver.
De grootste problemen :
- haalbare afstand
- maximale buig-radius van het medium (oneindig als het lucht is, want dat moet rechtuit, enkele dm's als je toch glasvezel gebruikt).
Overigens zou je het anders kunnen aanpakken, door gebruik te maken van seriele poorten, dan zijn de snelheids-eisen aan je componenten veel lager omdat je dan tussen de 102 en 106 zit met je bit-rate, tegen de 107 tot 109 voor Ethernet. Alleen moet je dan zelf gaan zitten schrijven aan je aansturing.
Sterkte met het knutselen.
Het argument over de haalbare snelheid is een misser, want een Ethernet-NIC geeft een vaste (of 2 of 3) snelheid af, 10, 100 of 1000 Mbps.
Er worden in de tegenwerpingen hierbovenook merkwaardige aannames gedaan over de complexiteit van een UTP-uitgang, in principe is de uitgang TX+/TX- een perfect schakel-signaal, of +5V verschil, of -5V. En de RX+/RX- verwachten ook een nette aan-/uit-spanning, en dat kun je ook mooi aan foto-gevoelige halfgeleiders ontlokken.
Aan de verzendende kant zul je vermoedelijk een transistor moeten gebruiken om het gebalanceerde signaal (+5V/-5V) in een +2.5V/0V om te zetten, en voldoende vermogen aan het LEDje aan te leveren, en je moet een type LED vinden dat snel genoeg schakelt, voor Gigabit moet je wel een laser-diode te pakken zien te krijgen.
Aan de ontvangende kant kun je beter een foto-transistor dan een foto-diode neerzetten om een duidelijke 0 of 1 als uitgang te krijgen.
Wat je niet aangeeft is wat je transmissie-medium zal zijn. Het kan eventueel lucht zijn, indien je de kaarten zuiver op elkaar uitricht, maar je kunt ook glasvezel gebruiken. Dat wordt dan echter niet het soort fiber-bekabeling wat de echt 10Base-FL, 100Base-FX enz. gebruiken (multi-mode heeft een core van 50-62.5 micron, single-mode van 9 micron), maar meer iets met een core van enkele mm's, want een LEDje focusseert nou eenmaal wat minder zuiver.
De grootste problemen :
- haalbare afstand
- maximale buig-radius van het medium (oneindig als het lucht is, want dat moet rechtuit, enkele dm's als je toch glasvezel gebruikt).
Overigens zou je het anders kunnen aanpakken, door gebruik te maken van seriele poorten, dan zijn de snelheids-eisen aan je componenten veel lager omdat je dan tussen de 102 en 106 zit met je bit-rate, tegen de 107 tot 109 voor Ethernet. Alleen moet je dan zelf gaan zitten schrijven aan je aansturing.
Sterkte met het knutselen.
[ Voor 0% gewijzigd door mvdejong op 28-08-2002 22:15 . Reden: Vergeten dat Ethernet een gebalanceerd signaal gebruikt. ]
The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large
Ten eerste hardstikke bedankt voor deze nuttige reply.
Voor de eerste tests wil ik best lucht gebruiken en de onderdelen dicht tegenover elkaar opstellen, maar later wil ik glasvezel gebruiken.
Hebben die hobbyisten ook sites, naar jouw weten?mvdejong schreef op 28 augustus 2002 @ 22:10:
Ja, dat kan, en is door verschillende hobbyisten vertoond.
Mijn eerste opzet wordt met 10 Mbps....en je moet een type LED vinden dat snel genoeg schakelt, voor Gigabit moet je wel een laser-diode te pakken zien te krijgen.
Zitten er nog grote verschillen tussen deze twee?Aan de ontvangende kant kun je beter een foto-transistor dan een foto-diode neerzetten om een duidelijke 0 of 1 als uitgang te krijgen.
Of iets met een lensje en het brandpunt op de glasvezel laten vallen?blaverhaalbla...maar meer iets met een core van enkele mm's, want een LEDje focusseert nou eenmaal wat minder zuiver.
Ik had het al eens met gewoon de seriele poort geprobeert en daar dan tekst heen te sturen, maar aangezien je de handshake-poorten niet kan verbinden en je COM poort geen uitgebreide foutendetectie kent, wordt een teken wat fout is ontvangen gewoon geaccepteerd. Dat werkt dus niet zo goed.Overigens zou je het anders kunnen aanpakken, door gebruik te maken van seriele poorten, dan zijn de snelheids-eisen aan je componenten veel lager omdat je dan tussen de 102 en 106 zit met je bit-rate, tegen de 107 tot 109 voor Ethernet. Alleen moet je dan zelf gaan zitten schrijven aan je aansturing.
Dank je.Sterkte met het knutselen.
Voor de eerste tests wil ik best lucht gebruiken en de onderdelen dicht tegenover elkaar opstellen, maar later wil ik glasvezel gebruiken.
Verwijderd
Zoek maar een naar het ronja project ( www.search.com ofzo ) , ik ben zelf ook bezig met een draadloos netwerk met IR leds..
Verwijderd
Het kan in ieder geval niet gewoon standaard op het ledje aangezien die knippert bij zend en bij ontvangst, je hebt zelf natuurlijk alleen maar zend nodig. Je kan wel je gewone kabels vervangen door glasvezel, maar de controller op de IC wordt er niet sneller op, je geeft dus geld uit maar het wordt er niet beter op....
Een UTP kaart heeft een aparte verzend- en ontvanglijn. No problemo. Bij coax moet je inderdaad splitsen ofzo, misschien door middel van een diode. In dat geval is er geen probleem, want een LEDje is een diode.Verwijderd schreef op 29 augustus 2002 @ 13:31:
Het kan in ieder geval niet gewoon standaard op het ledje aangezien die knippert bij zend en bij ontvangst, je hebt zelf natuurlijk alleen maar zend nodig. Je kan wel je gewone kabels vervangen door glasvezel, maar de controller op de IC wordt er niet sneller op, je geeft dus geld uit maar het wordt er niet beter op....
Je IP-stack misschien. Maar de laag daaronder (ethernet dus) wordt mooi verzorgd door je NIC. Komt geen software aan te pas (m.u.v. de firmware in je kaart (maar die is niet te veranderen)).ThePerfectCell schreef op 28 augustus 2002 @ 19:48:
[...]
Voor protocollen maakt dat niet uit, die zijn toch software matig...
Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !
Verwijderd
Tuurlijk is dit mogelijk!
Het enige wat je moet doen is de biphase-gecodeerde signalen verzenden en ontvangen via optica. Nu heb ik zo gauw niet de specs van een Ethernet PHY bij de hand, maar die zijn er op inet voldoende te vinden (Intel, AMD, Realtek).
Gewone IR LED's trekken de gewenste 10MHz (20M overgangen/sec = 10MHz bandbreedte) wel, mits je een goede driver gebruikt. Ook de meeste fotodiodes halen deze snelheid wel. Fototransistors meestal niet, overigens. Als fotodiodevoorvertsreker zou je een 733 video opampje kunnen gebruiken om het goedkoop te houden.
Als fiber kun je voor 10Mbit nog wel plastic fiber gebruiken. 100Mbit word lastig met dat spul vanwege de uitsmering van de pulsen als inherent gevolg van multimode-bedrijf. Voor 100Mbit zul je of de lengtes heel kort moeten houden, of over moeten stappen naar monomode fibers. Dit is niet interessant, tenzij je een geldboom in de tuin hebt.
Het enige wat je moet doen is de biphase-gecodeerde signalen verzenden en ontvangen via optica. Nu heb ik zo gauw niet de specs van een Ethernet PHY bij de hand, maar die zijn er op inet voldoende te vinden (Intel, AMD, Realtek).
Gewone IR LED's trekken de gewenste 10MHz (20M overgangen/sec = 10MHz bandbreedte) wel, mits je een goede driver gebruikt. Ook de meeste fotodiodes halen deze snelheid wel. Fototransistors meestal niet, overigens. Als fotodiodevoorvertsreker zou je een 733 video opampje kunnen gebruiken om het goedkoop te houden.
Als fiber kun je voor 10Mbit nog wel plastic fiber gebruiken. 100Mbit word lastig met dat spul vanwege de uitsmering van de pulsen als inherent gevolg van multimode-bedrijf. Voor 100Mbit zul je of de lengtes heel kort moeten houden, of over moeten stappen naar monomode fibers. Dit is niet interessant, tenzij je een geldboom in de tuin hebt.
Je kunt beter eens op 2ehadns sites gaan zoeken naar tranceivers
aan de ene kant op de aui poort van de nic aan de andere kant 2x fiber
ik heb er 3 voor 15 Eur gekocht 2e hands
aan de ene kant op de aui poort van de nic aan de andere kant 2x fiber
ik heb er 3 voor 15 Eur gekocht 2e hands
Pagina: 1