Tips bij het bouwen v. nieuwe pc?

Pagina: 1
Acties:

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:42
Ok ik heb m'n nieuwe PC besteld, maar ik krijg het dus in allemaal losse onderdelen en zal het zelf moeten gaan bouwen. Lijkt me dus hardstikke leuk, maar er zijn vast tips die me heel wat |:( frustraties |:( kunnen besparen. Ik heb dus géén ervaring met het zelf in elkaar zetten van een compleet systeem, dus alle tips zijn welkom :)

Dit is het:

AMD Duron 600mhz (peltier+sink+fan cooled)
Abit KT7 RAID
256mb pc150 RAM
2x30gb 7200rpm ATA-100 HD's
19" Iiyama DiamondTron monitor
Soundblaster LIVE! 1024
6 speakers 2 subwoofers
Elsa Gladiac GeForce 2 GTS 32mb DDR
ASUS 50x CDROM
Microsoft Intellimouse Explorer
Logitech Internet Keyboard
Bigtower 300w voeding
1.44mb diskdrive

WEBN & chill (@IBKR)

Verwijderd

1) Haal je backplate uit je kast en begin dan met je mobo te monteren dat werkt veel fijner.

2) Schroef je mobo niet rechtstreeks op je backplate.

3) Wees erg voorzichtig met proc en koeler plaatsen.

Verwijderd

Probeer alles zo rustig mogelijk te doen. Zeker bij het bevestigen van je MB moet je niet te ruw met de materie omspringen, je kunt niet iets wat afgebroken is weer lijmen ofzo.
Vanaf het moederbord. (hij steunt met 4 punten aan je kast geloof ik) begin je met je harddisk, floppy, cd-rom zorg ervoor dat je kabels endergelijke goedom doet. vooral die vn de diskette station kan nog wel een moeilijk doen als ie verkeerd zit.

Dan als alles erin zit doe je de kaarten. video, geluid....

En dan heel veel suc-6 met installeren.

Suc-6..

PS: De eerste keer is altijd leuk

• Paul
  • Laatst online: 19:38
Ff een walkthrough (ben er momenteel zelf ook mee bezig)...

1 Ontlaadt jezelf van statische electriciteit

2 Stel (mits aanwezig) alle jumpers goed in.

3 Haal, zo mogelijk, de backplate uit je kast.

4 Lijn het moederbord uit met de gaatjes in de achterkant van de kast en de gaatjes op de backplate. Onthoud welke gaatjes overeenkomen tussen het moederbord en de backplate. Schoef hier de afstandsbusjes in, leg het moederbord erop, en schroef dit vast op de afstandsbusjes. Controleer of er geen printbanen de afstandsbusjes/schroeven raken.

5 Stop de processor in het slot (kan maar op 1 manier), en doe de koeler er op.

6 Stop de dimm('s) op hun plek

7 Druk de diverse flat-cables op hun plek op het moederbord. Let goed op de plaats van pin 1 (rode lijntje). Bij 80-aderige kabels moet de blauwe kant in het moederbord, de middelste in een slave, en de andere uiterste in de master.

8 Schroef de verschillende uitbreidingskaarten op hun plaats

9 Plaats de backplate terug in de kast

10 Verbind het moederbord met de voeding. Dit schijnt met wat geweld op twee manieren te kunnen, maar aan 1 lange zijde zit een nokje, daar moet de halve wasknijper op de stekker overheen.

11 Schroef de floppy / harde schijven / etc in de kast

12 Verbindt de flatcables aan de harde schijven / cd-roms / floppy / zip / whatever.

12 Geef alles stroom

13 Zet de pc aan en stel het bios in (zie boekje moederbord)

14 Installeer een OS naar keuze

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Ik vond je site niet echt grappig nieuwkamp ;)

Verwijderd

niet al te hard duwen op de amd prok kan af breken met het platsen van de koeler
kijk of de koeler goet kontakt maakt met de proc

en niet vergeten de van aan te sluiten
je zal niet de eerste zijn die hem breekt of verbrand

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
gewoon doen wat hier gezegd wordt :).. denk er vooral aan dat je eerst je geheugen en processor dr inzet en evt. jumpers goed zet voordat je het moederbord inbouwt. Achteraf geheugen bijplaatsen gaat soms erg lastig...

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:53

Opa

Nu Multifocaal!

Goeie handleiding, Nieuwkamp. Paar dingetjes zou ik anders doen:

0. GA NAAR http://go.to/kt7faq , leer hem uit je hoofd of print hem uit. Dit scheelt je ontzaglijk veel ergernis.

4 ... Controleer of er geen printbanen de afstandsbusjes/schroeven raken. plak desnoods wat isolatietape rond de schroefgaten.

5 Let bij het monteren van de koeler op de clip en hoe die vast moet. Oefen eerst zonder processor.

8 HO!. Begin met alleen de AGP kaart.
Als de PC dan opstart, kan je evt andere kaarten erbij proppen. Sla de bovenste PCI slot over, die deelt de IRQ met de AGP, en dat wil je niet. (Maar dit wist je al want je had de FAQ uit punt nul gelezen :) )

11 Begin eens met gewone configuratie:
1 schijf master op IDE3, 1 schijf master op IDE4 en de CD-R(om) op IDE 1 en 2.
Im je BIOS stel je Bootvolgorde als 1 ATA100RAID (of floppi daar voor) in en in je Highpoint BIOS check je welke schijf boot. Standaard IDE3.

13 Zet de pc aan en stel het bios in (zie de FAQ site, daar staat nu ook een link naar een andere site die exact alle BIOS instellingen van de KT7R bespreekt.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• Paul
  • Laatst online: 19:38
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>1 schijf master op IDE3, 1 schijf master op IDE4 en de CD-R(om) op IDE 1 en 2.
In je BIOS stel je Bootvolgorde als 1 ATA100RAID (of floppi daar voor) in en in je Highpoint BIOS check je welke schijf boot. Standaard IDE3. [/quote]Maakt het uit welke schijf boot? Ik bedoel, die RAID zit er niet voor niets op, dus die zet je aan. Beide schijven zijn identiek (nieuw), dus performanceverschil is er ook al niet (niet dat dat boeit met raid, wordt toch de langzaamste).

http://go.to/kt7faq is idd een goede (had alleen naar "systeem bouwen" gekeken, niet naar de specs), maar er staat mij teveel redundant info in om hem helemaal te printen.
Alleen "Miscellaneous" voor de Winstallatie en BIOS voor het flashen heb ik geprint, de rest kan ik op mijn andere pc wel aan :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Lekker systeempje heb je daar trouwens btw.. groot budget ook zeker?

fijne samenstelling

• Opa

Opa

Nu Multifocaal!

Maakt idd niet uit als beide schijven nieuw zijn. Ik bedoelde eigenlijk dat je misschien kalm moet beginnen zonder RAID striping of mirroring maar gewoon de ATA 100 eigenschappen van de controller gebruiken.
Hij bouwt hier per slot van rekening zijn eerste pc.

• DeadKennedy
4500 piek

WEBN & chill (@IBKR)

• DeadKennedy
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 21 oktober 2000 00:34 schreef victorvo het volgende:
Maakt idd niet uit als beide schijven nieuw zijn. Ik bedoelde eigenlijk dat je misschien kalm moet beginnen zonder RAID striping of mirroring maar gewoon de ATA 100 eigenschappen van de controller gebruiken.
Hij bouwt hier per slot van rekening zijn eerste pc.[/quote]Jup, ik weet wel wat van PC's af hoor :) (heb goed opgelet hiero op tweakers :)) Ik heb alleen nog nooit echt "from scratch" een PC opgebouwd. Maar is RAID lastig in te stellen dan? (daar heb ik wél die 2 hd's + mobo voor gekocht, maar dat valt wel op volgens mij :))

WEBN & chill (@IBKR)

• Opa

Opa

Nu Multifocaal!

Ach, als je voldoende zelfvertrouwen hebt, kan je er ook gewoon direct voor gaan.
Hier is trouwens een howto om een RAID in te stellen. Apus hardware

• DeadKennedy
ha, victorvo, daar zat ik nét 10 seconden te kijken
wow duidelijke info! (voor de verandering eens NIET sarcastisch bedoeld)

dit zou nog wel eens GOED kunnen gaan :) (nu nog een paar weekjes wachten tot ik m'n rotzooi uit de vs krijg... :()

oh nog eff een xtra vraagje over dat RAID, is het mogelijk om bijv na een jaar er gewoon nóg 1 of 2 HD's bij te gooien?

WEBN & chill (@IBKR)

• Opa

Opa

Nu Multifocaal!

Denk dat dat wel kan, als je daar nu al rekening mee houdt. Ik denk nl niet dat je een RAID van twee masters en een RAID van twee slaves kan bouwen. Ik heb nu een half uurtje in news://alt.comp.periphs.mainboard.abit gesnuffeld maar nix daarover gevonden en ik ben nog niet eens halverwege zevenduizend berichten.
Ik ga nu een bier doen en de binnenkant van mijn oogleden bestuderen. Ik vertrouw er maar op dat je de info zelf ook wel kan vinden :)

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:48

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Heb laatst ff een Duron 700 voor mijn ouders gebouwd, was echt een piece of cake...... Alles was klaar binnen een 1,5 uur (inc. Installatie windows)..... *D

Whatever.

Pagina: 1