[Via C3] Actieve koeling nu wel of niet nodig!?

Pagina: 1
Acties:

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:11

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Ik ben van plan mijn Celeron 500 uit mijn Cable Wanadoo Kazaa downloadbakje te vervangen door een Via C3 processor indien ik met ongeveer gelijkwaardige prestaties kan werken zonder koeler.

Verschillende malen heb ik gehoord/gelezen dat Via C3's kunnen draaien met enkel een heatsink, maar op de CPU zelf staat de tekst "heatsink/fan required". Maar op hun website hebben ze een filmpje waar ze een C3 langer dan 24 uur
laten draaien zonder fan EN heatsink! ( zie neanderthaler in "proc zonder koeler")

Wat moet ik nu geloven? Zou Via garantie geven op overlijden cpu vanwege geen actieve koeling? Waar kan ik op een boardje met intel 810 chipset de cpu-temperatuur in de gaten houden? Is daar een (simpel) programmaatje voor?

Verwijderd

moet kunnen, zet er een leuke zalman op ofzo...

• themaxter
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-04 22:18

themaxter

Bugged..

Voor temperatuur: motherboard monitor 5 (mbm 5)
Als je een via eden neemt moet dat gaan, maar een "gewone" c3 gaat dat niet zo goed, heb hier een c3 800, moet toch echt een fan op (8 cm at 5 v)

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Heb een C3-800 draaien met een heatsink. Draait niet 24/7 maar wel vaak 8 uur op een dag MP3'tjes..... geen centje pijn. Als ik er DIVX mee kijk dan schakel ik een 8cm @ 5 volt in die erboven hangt....... (en die je niet hoort)

Dus als je m als routerbak gebruikt moet het met een heatsink erop wel lukken. En anders nog een stille koeler@5bolt en je hoort m echt niet (en dan moet je dus ook je voeding stil maken!)

Voor een proggie: FANSPEED. Houdt CPU temp in de gaten en stuurt daarmee je fanspeed aan. Werkt helaas niet op alle mobos maar als het werkt gaat het erg goed....

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 23:04
"Via C3 passive heat sink

Afbeeldingslocatie: http://www.dansdata.com/images/c3ezra/viasink220.jpg

I recently got a Via C3 evaluation kit (review here!). One of the C3's big selling points is that it doesn't need much power, and so doesn't produce much heat. It runs so cool, in fact, that it only needs a decent-sized passive heat sink to keep it happy - you don't need a fan.

Via included just such a heat sink in the review kit. It's a good-sized unit with an ordinary screwdriver-attach clip, made by Cooler Master, but not likely to be found on most retail shelves. I strapped it onto the test rig to see just how little cooling the C3 can live with.

At the full fifty-plus watt power setting, the heater's temperature rapidly trundled up towards boiling point. To avoid letting the smoke out of anything, I tweaked the power down, and ended up almost halving the heat input.

Taking the lower input heat into account, the passive sink scored only 2.67°C/W. For comparison, that's only about half as much heat-shifting power as Thermaltake's titchy little Orange Orb managed.

Next, I dropped a humble little two watt Sunon 60mm full height fan onto the heat sink. Now, it could easily handle full heater power, and clocked a highly respectable 0.65°C/W.

So now you know why CPU coolers need fans. They really do make rather a lot of difference, don't they?"

bron: Dansdata.com

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Ik had dus voor mijn Celly 500 by Mycom in Utrecht een standaard Coolermaster gekocht die loeit als een stofzuiger.

Hoeveel spanning krijgt een fan normaal? Spyro, volgens jou moet een downloadbakje passief gekoeld dus gewoon lukken. Wat is dat voor koeler die je dan bij divx gebruikt?

• Spyro_the_Dragon
Normaal = 12 volt. De meeste koelers lopen prima op 5 volt. Sommige hebben 7 volt nodig (hoe je dat doet daar zijn tig topics over :) )

Ik heb een std 80mm koeler van CTW voor 8 euro ofzow gebruikt. Maar als je er een C3 instopt en alleen gaat routeren enzow dan heb je aan een heatsink genoeg. Ik gebruik mn koeler ook alleen bij DIVX.....

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Spyro_the_Dragon schreef op 28 augustus 2002 @ 17:09:
Normaal = 12 volt. De meeste koelers lopen prima op 5 volt. Sommige hebben 7 volt nodig (hoe je dat doet daar zijn tig topics over :) )

Ik heb een std 80mm koeler van CTW voor 8 euro ofzow gebruikt. Maar als je er een C3 instopt en alleen gaat routeren enzow dan heb je aan een heatsink genoeg. Ik gebruik mn koeler ook alleen bij DIVX.....
Neem je bij divx gewoon de gok niet of heb je gemerkt dat ie gek gaat doen?

Wat denk je dat er gebeurt als ie te weinig koeling krijgt; schade of tijdelijk op zwart?

Raad je mij het aan een Via te nemen voor internetten en Kazaa downloads?

• Spyro_the_Dragon
Ik gebruik het handige proggie MBM (motherboard manager ofzow); zodra ik zag dat ie boven de 50 graden kwam heb ik de fan aangezet. Zolang ik alleen MP3 doe, blijft ie rond de 40 graden, dus geen fan nodig :

Denk niet dat je snel schade oploopt, maar weet het niet zeker........ Denk dat je een vastloper krijgt. Bart Banaan heeft t wel eens geprobeerd volgens mij zonder schadelijke gevolgen voor zijn VIA.

Ik raad niets aan ;) ik geef alleen advies :) Denk dat als je alleen een stille PC wil je niet alleen naar je proc moet kijken maar ook naar je voeding! die maakt vaak ook veel herrie dus moet je ook stilzetten/stiller maken. Ik heb ook een bak gehad met een celly500 erin met een zeer luide fan, en die heb ik stilgekregen door de fan met SPEEDFAN te besturen.... dus een stille celly kan best.

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Spyro_the_Dragon schreef op 29 augustus 2002 @ 08:03:
Ik gebruik het handige proggie MBM (motherboard manager ofzow); zodra ik zag dat ie boven de 50 graden kwam heb ik de fan aangezet. Zolang ik alleen MP3 doe, blijft ie rond de 40 graden, dus geen fan nodig :

Denk niet dat je snel schade oploopt, maar weet het niet zeker........ Denk dat je een vastloper krijgt. Bart Banaan heeft t wel eens geprobeerd volgens mij zonder schadelijke gevolgen voor zijn VIA.

Ik raad niets aan ;) ik geef alleen advies :) Denk dat als je alleen een stille PC wil je niet alleen naar je proc moet kijken maar ook naar je voeding! die maakt vaak ook veel herrie dus moet je ook stilzetten/stiller maken. Ik heb ook een bak gehad met een celly500 erin met een zeer luide fan, en die heb ik stilgekregen door de fan met SPEEDFAN te besturen.... dus een stille celly kan best.
Motherboard Monitor heb ik ook wel eens geprobeerd, alleen ik snapte er geen klap van. Speedfan heb ik gisteren gedownload maar daar gaf ie aan dat mijn processor of chipset niet wordt ondersteund... Misschien dat ik ook iets verkeerd doe, maar een handleiding voor beginners zou niet gek zijn! Ik denk dat ik eerst eens die Zalman in de aanbieding bij Comptechworld bestel, misschien is dit al voldoende geluidsdemping. Mijn voeding trouwens is een 90 watt Compaq voeding uit een Ipaq desktop, daar zal het niet aan liggen.

• Spyro_the_Dragon
Die voeding is vrij stil denk ik idd. Speedfan werkt zoals ik vertelde lang niet altijd, jammer..... MBM moet je gewoon mee spelen, ik snapte er eerst ook niet veel van.......

en een zalman koeler, da's wel goed idd....

Verwijderd

neanderthaler schreef op 28 augustus 2002 @ 16:15:
Ik had dus voor mijn Celly 500 by Mycom in Utrecht een standaard Coolermaster gekocht die loeit als een stofzuiger.

Hoeveel spanning krijgt een fan normaal? Spyro, volgens jou moet een downloadbakje passief gekoeld dus gewoon lukken. Wat is dat voor koeler die je dan bij divx gebruikt?
Als je die Fan er van afhaalt, heb je nog een prima koeler voor de C3. Heb ik ook gedaan!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 augustus 2002 @ 09:13:
[...]

Als je die Fan er van afhaalt, heb je nog een prima koeler voor de C3. Heb ik ook gedaan!
Zou het dan een optie zijn een fan uit een oude AT-voeding te slopen (8 cm?) en deze op de 5 volt pinnetjes van 1 van de IDE-aansluitingen te zetten en deze naast of boven de heatsink te hangen? Moet dan volgens mij zo goed als geruisloos zijn. Dit kan ik natuurlijk ook eerst eens uitproberen met die Celeron....

Verwijderd

moet kunnen.
als je een passieve koeler koopt, zorg dat je all specs van die koeler goed loorlees.
Het is wel een goeie zekerheid...hoeft niet bang te zijn dat fan uitvalt en je cpu doorfikt ;)

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 augustus 2002 @ 10:52:
moet kunnen.
als je een passieve koeler koopt, zorg dat je all specs van die koeler goed loorlees.
Het is wel een goeie zekerheid...hoeft niet bang te zijn dat fan uitvalt en je cpu doorfikt ;)
Zijn er dan ook specifieke passieve koelers te koop? Dus alleen een heatsink?

Verwijderd

bouw er een 120mm met koelblok erop, weet je zeker dat ie koel blijft....

Als er geen fan opzat dan hoeft er ok geen een op, of je moet gaan océn dan natuurlijk wel hehe >:)

Verwijderd

neanderthaler schreef op 29 augustus 2002 @ 11:09:
[...]

Zijn er dan ook specifieke passieve koelers te koop? Dus alleen een heatsink?
De alpha pal 8045 :)
Alleen een beetje duur denk ik

Verwijderd

neanderthaler schreef op 29 augustus 2002 @ 10:26:
[...]

Zou het dan een optie zijn een fan uit een oude AT-voeding te slopen (8 cm?) en deze op de 5 volt pinnetjes van 1 van de IDE-aansluitingen te zetten en deze naast of boven de heatsink te hangen? Moet dan volgens mij zo goed als geruisloos zijn. Dit kan ik natuurlijk ook eerst eens uitproberen met die Celeron....
Met de C3 is dat echt niet nodig, zo dik coolermaster-blok is echt wel goed genoeg hoor!
Pagina: 1