Ik ben bezig een firewall-script in elkaar te zetten, maar der is iets waar ik ff niet uit kom: ik wil graag al het verkeer op poort 22 van eth0 blokken, behalve mijn interne ip en het ip van een flatgenoot.
Wat ik tot nu toe heb is dit:
Waarschijnlijk werkt dit niet omdat hij eerst eth0 dichtzet en daarna op een hogere layer een ip toe moet laten, maar dat lukt dus niet omdat hij op die lagere layer al dichtzit.
Hoe kan ik er nu voor zorgen dat hij niet op eth0 alles blokt, maar op bijvoorbeeld alle ip's, behalve die van mij en die van m'n flagenoot?
Het antwoord is denk ik erg simpel, maar ik zie het ff niet.
Wat ik tot nu toe heb is dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| # standaard policy iptables -P INPUT ACCEPT iptables -P FORWARD ACCEPT iptables -P OUTPUT ACCEPT # verkeer van backend masqueraden iptables -A POSTROUTING -t nat -o eth0 -j SNAT --to-source 'mijn ip' # verkeer naar ssh-poort 22 blokkeren iptables -A INPUT -p tcp --destination-port 22 --in-interface eth0 --jump DROP # verkeer voor olivier toelaten iptables -A INPUT -p tcp --destination-port 22 --in-interface eth0 --source 'zijn ip' --jump ACCEPT |
Waarschijnlijk werkt dit niet omdat hij eerst eth0 dichtzet en daarna op een hogere layer een ip toe moet laten, maar dat lukt dus niet omdat hij op die lagere layer al dichtzit.
Hoe kan ik er nu voor zorgen dat hij niet op eth0 alles blokt, maar op bijvoorbeeld alle ip's, behalve die van mij en die van m'n flagenoot?
Het antwoord is denk ik erg simpel, maar ik zie het ff niet.