Ik heb al veel gesearcht, geupdated en faq's gelezen, maar nu ben ik toch ten einde raad.
Ik heb hier een pc met een (berucht) MSI MS-6163VA (vobis)
moederbord. Op dit systeem is win2k geinstalleerd, vanwege de netwerkomgeving van m'n werk. Dit moederbord maakt gebruik van een Via Apollo Pro Chipset (VT82C691 northbridge & VT82C596 Southbridge) . Het probleem is het energie beheer en het uitschakelen van de pc. Als windows de pc op stand-by zet is het einde verhaal. Verders kan windows de pc niet uitschakelen, ik krijg dan een zwart scherm, maar de pc blijft dan aan, over de stabiliteit van de machine in combinatie met win2k valt ook nog wel te twisten.
Wat ik allemaal geprobeerd heb:
- BIOS geupdated naar v3.5 (vanaf 3.4 win2k acpi support) de bios heb ik al geupdated voordat win2k geinstalleerd werd.
- Service pack 1 & 2 geinstalleerd
- met de biosinstellingen gekloot
- NT Apm/legacy node geintalleerd en ingeschakeld, maar windows kan deze service niet gestart krijgen
- Via drivers geinstalleerd (usb ondersteuning werkte op de eerste plaats ook al niet
)
- apmstat.exe status van het Advanced Power Manegement bekeken, maar doordat het een ACPI systeem is, word de stroom niet door APM beheerd.
- Type pc veranderd van ACPI naar standaard, en weer terug, zodat alle hardware opnieuw gedetecteerd werd. (op standaard moet de pc handmatig uitgeschakeld worden)
- MS Knowlage base en Google afgespeurd
We hebben op 2 pc's last van het probleem, dat op win98se
zicht niet voordeed. Hardware configuties:
PC1
MS-6163VA Mobo (standaard drivers & Via 4in1 4.42)
p3-550
2x64+1x256=384MB
13,6 GB HD
Lite-on 40x cdrom
3COM 3C595 Netwerkkaart 3com drivers (niet ms qualified)
Adaptec AVA1505 isa scsi kaart (tav scanner) standaard win2k drivers
STB Velocity 4400 videokaart AGP (Nvidia TNT 16MB TV-out) Nieuwste detonator drivers
Nec Multisync XE21 monitor
Trust standaard keyboard
Logitech Cordless Dual Optical Mouse
PC2
p3-450
1.128+1x256=384MB
10 GB HD
Lite-on 40x cdrom
ATI Rage IIC AGP 8MB videokaart (standaard drivers)
Yakumo 17" scherm
cherry standaard keyboard
Logitech Cordless Mouse
Iomega Zipdrive 250MB USB
Op beide Win2k NL Sp2 geinstalleerd (sp3 voor nl versie nog niet uit)
Iemand nog een ideetje, zonder een nieuw mobo te kopen, wat dat is op dit bedrijf een 10 jaren plan
Bijvoorbaat, tnx
Ik heb hier een pc met een (berucht) MSI MS-6163VA (vobis)
Wat ik allemaal geprobeerd heb:
- BIOS geupdated naar v3.5 (vanaf 3.4 win2k acpi support) de bios heb ik al geupdated voordat win2k geinstalleerd werd.
- Service pack 1 & 2 geinstalleerd
- met de biosinstellingen gekloot
- NT Apm/legacy node geintalleerd en ingeschakeld, maar windows kan deze service niet gestart krijgen
- Via drivers geinstalleerd (usb ondersteuning werkte op de eerste plaats ook al niet
- apmstat.exe status van het Advanced Power Manegement bekeken, maar doordat het een ACPI systeem is, word de stroom niet door APM beheerd.
- Type pc veranderd van ACPI naar standaard, en weer terug, zodat alle hardware opnieuw gedetecteerd werd. (op standaard moet de pc handmatig uitgeschakeld worden)
- MS Knowlage base en Google afgespeurd
We hebben op 2 pc's last van het probleem, dat op win98se
PC1
p3-550
2x64+1x256=384MB
13,6 GB HD
Lite-on 40x cdrom
Adaptec AVA1505 isa scsi kaart (tav scanner) standaard win2k drivers
STB Velocity 4400 videokaart AGP (Nvidia TNT 16MB TV-out) Nieuwste detonator drivers
Nec Multisync XE21 monitor
Trust standaard keyboard
Logitech Cordless Dual Optical Mouse
PC2
p3-450
1.128+1x256=384MB
10 GB HD
Lite-on 40x cdrom
ATI Rage IIC AGP 8MB videokaart (standaard drivers)
Yakumo 17" scherm
cherry standaard keyboard
Logitech Cordless Mouse
Iomega Zipdrive 250MB USB
Op beide Win2k NL Sp2 geinstalleerd (sp3 voor nl versie nog niet uit)
Iemand nog een ideetje, zonder een nieuw mobo te kopen, wat dat is op dit bedrijf een 10 jaren plan
Bijvoorbaat, tnx