Ik heb mijn case gemod en heb nu een andere drukknop voor mijn power-on gemaakt. Kan ik die combineren met mijn reset-switch, zodat ik dus dezelfde drukknop gebruik om zowel mijn pc aan te zetten als hem te resetten? Gaat mijn mobo niet gaar als ik hem aan wil zetten terwijl hij een power-on en een reset tegelijk te verduren krijgt?
Da zou k zo nie wete, en da wil k ook nie probere.Verwijderd schreef op 28 augustus 2002 @ 13:32:
Ik heb mijn case gemod en heb nu een andere drukknop voor mijn power-on gemaakt. Kan ik die combineren met mijn reset-switch, zodat ik dus dezelfde drukknop gebruik om zowel mijn pc aan te zetten als hem te resetten? Gaat mijn mobo niet gaar als ik hem aan wil zetten terwijl hij een power-on en een reset tegelijk te verduren krijgt?
Wa wel een optie zou zijn is een dipswitch met 3 standen, en die automatisch naar de middenstand terug veert. Als je je bak aan wil zetten duw je em naar links, en hij gaat aan. Duw je em naar recht dan reset ie. Zo heb je ook een mooie oplossing met 1 switch.
Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)
Das idd een idee, maar dan moet ik naar de elektro-boer om zo'n switch te halen. Ik vroeg me af of het gewoon met een simpel drukknoppie kan. Iemand?
Verwijderd
Ik denk dat dat best wel eens heel lastig kan gaan worden omdat:
de reset switch via de connectoren op je mobo word aangestuurd en de pwr switch OOK, ze beiden een signaal krijgen, afhankelijk van hoe je je pwr switch hebt ingesteld kan hij met bijv 1 druk op de knop in stanby schieten of zich zelf uit schakelen. Reset krijgt tegelijkertijd ook een signaal en ik denk dat dit neit helemaal lekker gaat lopen.
Wat M14 zegt kun je idd WEL doen, schakelaartje, 3 standen, terugverend. Drukknop zal iets lastiger worden
de reset switch via de connectoren op je mobo word aangestuurd en de pwr switch OOK, ze beiden een signaal krijgen, afhankelijk van hoe je je pwr switch hebt ingesteld kan hij met bijv 1 druk op de knop in stanby schieten of zich zelf uit schakelen. Reset krijgt tegelijkertijd ook een signaal en ik denk dat dit neit helemaal lekker gaat lopen.
Wat M14 zegt kun je idd WEL doen, schakelaartje, 3 standen, terugverend. Drukknop zal iets lastiger worden
Ik gebruik mijn reset alleen maar als me systeem hangt. Als ik dan op mijn power-switch druk, gebeurt er niks. Tenzij ik hem 4 sec. ingedrukt houd natuurlijk. Als er op dat moment dus toch niks gebeurt zal ie iig resetten. Vraag me alleen af of ik mijn mobo daar mee kan beschadigen. Ik zal nooit op mijn powerswitch drukken als me systeem gewoon draait. Sluit gewoon mijn pc op de "nette" manier af. Gebruik de power-switch alleen om hem aan te zetten.
Je kunt natuurlijk ook gewoon een relais gebruiken die de draden (als de pc aanstaat) doorschakeld naar de reset-knop.
Je sluit dan het relais aan op een van de voedingsstekkers, en zodra er spanning opkomt, schakelt het relais de twee draden van de knop van de power-connector naar de reset-connector.
Bovenstaande is gemakkelijk te maken, en het werkt altijd.
Je sluit dan het relais aan op een van de voedingsstekkers, en zodra er spanning opkomt, schakelt het relais de twee draden van de knop van de power-connector naar de reset-connector.
Bestuh!!
Verwijderd
De meeste standaard schakelaars hebben een dubbel uitgevoerde schakelaar en zijn dus al gescheiden, dus in ieder geval geen reden voor relais.
(dit alles onder het motto "meten is weten")
In principe reset jou pc op het moment dat je hem opstart, dat doet hij omdat de spanningen van de voeding nog niet meteen kloppen en de pc dan meteen vast zou lopen, als de voeding dan helemaal opgestart is dan laat de pc de reset los en start hij dus pas echt.
Zou allemaal geen probleem moeten zijn in theorie dus
(kan me wel voorstellen dat hij niet uit wil tijdens het resetten wat je dus eigenlijk doet)
Geen garantie's dus.....(wel een goede indikatie)
Succes!!
(dit alles onder het motto "meten is weten")
In principe reset jou pc op het moment dat je hem opstart, dat doet hij omdat de spanningen van de voeding nog niet meteen kloppen en de pc dan meteen vast zou lopen, als de voeding dan helemaal opgestart is dan laat de pc de reset los en start hij dus pas echt.
Zou allemaal geen probleem moeten zijn in theorie dus
(kan me wel voorstellen dat hij niet uit wil tijdens het resetten wat je dus eigenlijk doet)
Geen garantie's dus.....(wel een goede indikatie)
Succes!!
Verwijderd
Ik heb hier ook eens aan zitten denken, echter alleen nooit uitgevoerd. Mijn idee was om met een druktoets een condensator op te laden, als deze bij losladen geladen is een puls geven op transistor B anders op transistor A, en zo de Reset en Power te regelen. Of iets op basis van een multivibrator... Zelf nooit een schema gemaakt, maar ben wel geinteresseerd. Iemand ervaring/kennis om zoiets te ontwerpen?
Verwijderd
WOEI das eng voor ons tweakersVerwijderd schreef op 28 augustus 2002 @ 14:19:
Moet dus toch maar de deur uit naar de elektro-boer... Bedankt voor de replies iig!
dit is een goed idee !MadCue schreef op 28 augustus 2002 @ 13:56:
Je kunt natuurlijk ook gewoon een relais gebruiken die de draden (als de pc aanstaat) doorschakeld naar de reset-knop.
een 12 > ?? volt relais die het schakel signaal naar reset stuurt als de 12v (molex) hoog is.
het probleem is dat je nooit je pc uit kunt zetten in deze situatie !!
je moet hem dan in windows/linux helemaal af sluiten
Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad
Ja, daar heb je helemaal gelijk aan, maar dan kun je nog altijd de stekker eruit trekken he??
Bestuh!!
Verwijderd
het gaat nog simpeler.(bij atx)
de aan uit drukker moet een extra contakt hebben en daar de reset op aansluiten.
net even geprobeerd , door bij het opstarten eerst de reset knop in te drukken en toen pas de power knop.
de pc starte gewoon op ook al houd men de reset knop 3sec in.
compaq heeft het ook zo bij hun kasten.
de aan uit drukker moet een extra contakt hebben en daar de reset op aansluiten.
net even geprobeerd , door bij het opstarten eerst de reset knop in te drukken en toen pas de power knop.
Dus het is in principe mogelijk? Je hebt gewoon de reset switch ingedrukt gehouden en ondertussen je systeem aangezet?
er bestaan wel drukknoppen die 6 pinnetjes hebben (dus 2x een aan/uit)
* Eraser127 heeft nu een Velleman codeslot 
en gaat dat ipv z'n power-knop gebruiken

en gaat dat ipv z'n power-knop gebruiken
Ja leuk voor je eraser.
cormoran1000, ik heb dus geen reset switch. Kan het inderdaad wel proberen, maar zoals hierboven beschreven heb ik geen zin om het risico te lopen mijn mobo te verkrachten.Het werkt dus wel als je je aparte reset switch ingedrukt houd en dan op je aparte power-on drukt. Ik vraag me echter af of mijn pc het leuk vindt als ik het in 1 knop onderbreng. Het ene kabeltje van mijn power-switch wordt dan permanent verbonden met het ene kabeltje van mijn reset en en de andere 2 kabeltjes idem dito.
cormoran1000, ik heb dus geen reset switch. Kan het inderdaad wel proberen, maar zoals hierboven beschreven heb ik geen zin om het risico te lopen mijn mobo te verkrachten.Het werkt dus wel als je je aparte reset switch ingedrukt houd en dan op je aparte power-on drukt. Ik vraag me echter af of mijn pc het leuk vindt als ik het in 1 knop onderbreng. Het ene kabeltje van mijn power-switch wordt dan permanent verbonden met het ene kabeltje van mijn reset en en de andere 2 kabeltjes idem dito.
bij mij blijft de power suppy dan aan .... zodra ik alles loslaat gaat de pc weer opstartenVerwijderd schreef op 29 augustus 2002 @ 15:12:
het gaat nog simpeler.(bij atx)
..... als iemnd wil wil ik wel een schematje proberen te bakken ....
Verwijderd
ik zette zo de pc aan , en windows zelf zet hem dan weer uit.
als de pc in real dos staat dan kun je de pc niet met een gecombineerde reset power toets uitzetten , dan krijg je een reboot.
als de pc in real dos staat dan kun je de pc niet met een gecombineerde reset power toets uitzetten , dan krijg je een reboot.
Pagina: 1