Sidn nieuwe regels: NL domein voor iedereen

Pagina: 1
Acties:

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Nieuwe regels SIDN: nl-domein voor iedereen
Woensdag, 28 augustus 2002 -

Vanaf eind dit jaar kunnen ook particulieren en buitenlandse bedrijven een .nl-domein registreren.

Dat is het gevolg van de reglementswijziging die het bestuur van de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN), verantwoordelijk voor de uitgifte van .nl-domeinen, 22 augustus heeft doorgevoerd.

De reglementswijziging was een formaliteit. Het plan om ook particulieren en buitenlandse bedrijven domeinnamen te laten registreren, dateert al van eind vorig jaar. In december ging de SIDN akkoord met de aanbevelingen van een projectteam dat de toekomst van het .nl-domein onderzocht.

Tot nu toe is het registreren van een Nederlandse domeinnaam (bijvoorbeeld pietjepuk.nl) voorbehouden aan bedrijven en organisaties. Particulieren moeten genoegen nemen met een zogeheten persoonsdomeinnaam met drie cijfers erin (pietjepuk.327.nl).

Deze persoonsdomeinen zijn allesbehalve populair bij particulieren. Op dit moment zijn er slechts 651 Nederlandse persoonsdomeinen. Ter vergelijking: er zijn ruim 750.000 'bedrijfsdomeinnamen'. Veel Nederlandse particulieren wijken uit naar domeinen als .org, .com, .net en .nu.

De SIDN verwacht dat het nog toch eind dit jaar zal duren voordat particulieren en 'buitenlanders' daadwerkelijk een domein kunnen aanvragen. Eerst moeten er nog enkele 'technische' obstakels overwonnen worden. Zo moet onder meer het registratiesysteem worden aangepast.
bron webwereld.nl

Dat is nu heel mooi, want dan heb je geen problemen met het overzetten etc.

Nu moet je namelijk (zoals ik en velen met mij) zijn/haar domein op het naam van een bedrijf hebben staan.
Dit kan in sommige gevallen wel problemen geven bij het overstappen etc.

Verwijderd

Nu stap 2 nog: Nl dat je net als de .com adressen gewoon zelf kan registreren ipv via een gepreselecteerd tussenpersoon.

Verwijderd

hier is wat meer info -> nl-domein voor iedereen
De arbitrageregeling is in eerste instantie beperkt tot merk- en handelsnaamrecht. Het ligt in de bedoeling om deze regeling verder uit te bouwen.
da's knap lullig voor als je Mijnheer C. Cola heet (er bestaat vast wel zo'n knakker) :X

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 augustus 2002 @ 13:41:
da's knap lullig voor als je Mijnheer C. Cola heet
Cees, Caroline Carla, Carola en Caatje Cola zullen toch al niet zo blij zijn met hun naam, laat staan dat ze er een domein voor willen hebben. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 augustus 2002 @ 13:36:
Nu stap 2 nog: Nl dat je net als de .com adressen gewoon zelf kan registreren ipv via een gepreselecteerd tussenpersoon.
Bij .com adressen zit je ook aan gepreselecteerde tussenpersonen vast, zoals bijvoorbeeld Gandi of eNom.

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Slecht nieuws vind ik het, nu worden alle domeinnamen weggekaapt en is een voor de hand liggende domeinnaam voortaan onmogelijk. Lekker, zo'n verzadiging. :{

Volvotips.com

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-08 16:43
Ik ben er alleen op tegen dat buitenlandse bedrijven ook .nl mogen krijgen
die hebebn verder niks met NL te maken
[maar jah, wat heb ik te zeggen]

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Bart-Willem schreef op 28 augustus 2002 @ 14:16:
Slecht nieuws vind ik het, nu worden alle domeinnamen weggekaapt en is een voor de hand liggende domeinnaam voortaan onmogelijk. Lekker, zo'n verzadiging. :{
Ben ik niet met je eens.

Alle bedrijven die een domeinnaam willen hebben er nu echt wel 1.
Als ze dat niet hebben, dan vind ik dat ze gewoon te laat zijn en pech hebben.

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

[Airwolf] schreef op 28 augustus 2002 @ 14:31:
[...]

Ben ik niet met je eens.

Alle bedrijven die een domeinnaam willen hebben er nu echt wel 1.
Als ze dat niet hebben, dan vind ik dat ze gewoon te laat zijn en pech hebben.
Sommigen zijn niet te laat door wispelturigheid, maar kijk eens naar de startende ondernemers? :?

Ikzelf ben ook bezig met het opzetten van een bedrijf. Ik heb een leuke domeinnaam op het oog, wat tevens de naam van m'n bedrijf gaat worden. Aangezien er nog allerlei dingen o.a. juridisch geregeld moet worden, wacht ik nog heel even met het aanvragen van een domeinnaam. Zelfs m'n KVK-nummer is nog niet geregeld, en ik verwacht pas rond eind december of januari op z'n vroegst alles te kunnen regelen. Ik denk dat je je wel kan voorstellen dat wanneer een of ander pubertje er met de door mij beoogde domeinnaam ervan door gaat, ik gruwelijk pissig zou zijn. Sterker nog: ik denk dat veel aanstaande bedrijven met dit probleem gaan kampen.

Krijg je straks net zo'n chaos als bij de .Com en .Net-domeinnamen, en daar voel ik weinig voor. :{

Volvotips.com

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:53

Nakebod

Nope.

Bart-Willem schreef op 28 augustus 2002 @ 15:01:
[...]

Sommigen zijn niet te laat door wispelturigheid, maar kijk eens naar de startende ondernemers? :?

Ikzelf ben ook bezig met het opzetten van een bedrijf. Ik heb een leuke domeinnaam op het oog, wat tevens de naam van m'n bedrijf gaat worden. Aangezien er nog allerlei dingen o.a. juridisch geregeld moet worden, wacht ik nog heel even met het aanvragen van een domeinnaam. Zelfs m'n KVK-nummer is nog niet geregeld, en ik verwacht pas rond eind december of januari op z'n vroegst alles te kunnen regelen. Ik denk dat je je wel kan voorstellen dat wanneer een of ander pubertje er met de door mij beoogde domeinnaam ervan door gaat, ik gruwelijk pissig zou zijn. Sterker nog: ik denk dat veel aanstaande bedrijven met dit probleem gaan kampen.

Krijg je straks net zo'n chaos als bij de .Com en .Net-domeinnamen, en daar voel ik weinig voor. :{
Je kan ook een domeinnaam "parkeren" je betaald er dan wel voor, als het goed is minder dan normaal, maar gebruikt hem nog niet.
Uiteraard kan je em altijd al reggen, voor de zekerheid, en ag, wat kost een domein nu wel, 20 euro, en als startend bedrijf zou je dat vast wel over hebben, als het 1e domein niet goed is..

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-08 16:28

Crazy D

I think we should take a look.

Er zullen best bedrijven zijn die net te laat zijn met registreren, maar ja, die kans bestaat nu nog steeds (alleen staat dat domein dan niet op iemands eigen naam maar op de naam van de hoster oid van wie het kvk nummer is gebruikt).
Ik denk, maar ja, ik begin dan ook geen bedrijf, dat je een aantal namen hebt, waarbij er eentje uiteraard de grootste voorkeur heeft. Voordat je die naam definitief aanneemt, lijkt me dat je 1 en ander controleert en indien mogelijk alvast vastlegt. En een domeinnaam hoort daar tegenwoordig ook bij. Misschien wat overdreven om een bedrijfsnaam niet te kiezen als het nl domein al in gebruik is, maar ik zou het zelf zeker wel in m'n achterhoofd meenemen. En 'm inderdaad eventueel nu alvast registreren. Als je een bedrijf opricht, dan lijkt me de kosten van 1 jaar domeinregistratie nou niet echt het grootste probleem.

Exact expert nodig?

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Nakebod schreef op 28 augustus 2002 @ 15:09:
[...]

Je kan ook een domeinnaam "parkeren" je betaald er dan wel voor, als het goed is minder dan normaal, maar gebruikt hem nog niet.
Uiteraard kan je em altijd al reggen, voor de zekerheid, en ag, wat kost een domein nu wel, 20 euro, en als startend bedrijf zou je dat vast wel over hebben, als het 1e domein niet goed is..
Voor domeinnamen te parkeren, heb je dubbele kosten, plus dat je er ook een KVK-nummer voor moet hebben (anders valt er weinig te registreren). Indien je de domeinnaam laat overzetten van de provider naar je toekomstige bedrijf, betaal je zowiezo extra kosten voor het oververhuizen.
Crazy_D schreef op 28 augustus 2002 @ 15:16:
Er zullen best bedrijven zijn die net te laat zijn met registreren, maar ja, die kans bestaat nu nog steeds (alleen staat dat domein dan niet op iemands eigen naam maar op de naam van de hoster oid van wie het kvk nummer is gebruikt).
Ik denk, maar ja, ik begin dan ook geen bedrijf, dat je een aantal namen hebt, waarbij er eentje uiteraard de grootste voorkeur heeft. Voordat je die naam definitief aanneemt, lijkt me dat je 1 en ander controleert en indien mogelijk alvast vastlegt. En een domeinnaam hoort daar tegenwoordig ook bij. Misschien wat overdreven om een bedrijfsnaam niet te kiezen als het nl domein al in gebruik is, maar ik zou het zelf zeker wel in m'n achterhoofd meenemen. En 'm inderdaad eventueel nu alvast registreren. Als je een bedrijf opricht, dan lijkt me de kosten van 1 jaar domeinregistratie nou niet echt het grootste probleem.
Bedrijven weten wat loyaliteit en respect inhouden. Dat weten pubertjes van 12-13 jaar niet. Die gaan flauw doen en geld eisen van de bedrijven die ze eigenlijk wilden hebben.

Sommige bedrijven hebben geen meerdere mogelijkheden. En als die mogelijkheden er wel zijn, dan zal dat een 2e keus zijn, of minder voor de hand liggend. Zo heb ik zelf ook een voor de hand liggende naam op het oog, en een alternatief met bijvoorbeeld een "-" er tussen, is eigenlijk geen optie, omdat niet m'n bedrijfsnaam is, en minder voor de hand liggend is.

Volvotips.com

Pagina: 1