Toon posts:

Grub error 21

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben net klaar met het instaleren van Gentoo, maar heb nog wat problemen met grub. Om te beginnen zal ik mijn situatie schetsen.

/dev/hda1 XP partitie
/dev/hda2 extended partitie

/dev/hdb2 Swap partitie
/dev/hdb5 Root
/dev/hdb6 boot partitie

Beide disken zijn gewoon IDE disken. Hdb is wel wat ouder namelijk 5400rpm en hda is een 7200rpm. Ik neem aan dat dit verder niets uitmaakt.

Het is de bedoeling dat grub in de MDB van hda komt te staan en dan vanuit grub gentoo en XP runnen

Aan het einde van de intalatie heb ik grub geinstaleerd en het volgende ingetyped:
code:
1
2
3
4
5
root (hd1,5) /*Ik denk dat hier de fout zit, 
              maar als ik root (hd0,0) doe,
              dan lukt het volgende commando
              niet */
setup (hd0) /* Dit omdat die op hda moet komen lijkt me logish */

Dit ging allemaal goed hij kon alles vinden etc.

Daarna heb ik de /boot/grub/menu.lst gemaakt. Die ziet er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
default 0
timeout 30
splashimage= hd(1,5)/boot/grub/splash.xpm.gz

title=Gentoo Linux
root (hd1,5)
kernel /boot/bzImage root=dev/hdb5

title=Windoos XP
root (hd0,0)
chainloader +1

Na het rebooten krijg ik:
code:
1
2
3
4
5
GRUB Loading stage1.5.

GRUB loading, please wait...
error 21

Volgens de Grub site is dit een unknow message. Ziet iemand wat ik hier fout doe want ik word langzamerhand 8)7

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2002 12:01 . Reden: Spelling ]

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Voor zover ik zie doe je alles correct. Je verwijst netjes naar je boot partitie in je configfile en ook het intypen van root(hd1,5) bij de installatie was correct. Nog ff wat, zet een forward slash voor je root= kernel parameter. Geen idee of het zonder / ook werkt, maar anders heb je straks dat probleem weer :)

Error 21 houdt overigens dit in:
Error 21: selected disk does not exist
Als ik dus moest raden wat het is, zou ik bijna denken dat Grub je IDE-controller niet ondersteunt of iets in die richting iig. Dit probleem wordt overigen op het Gentoo-forum genoemd, in deze thread.

En natuurlijk zou je ook lilo even kunnen proberen.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Topicstarter
intoxicated schreef op 28 augustus 2002 @ 12:08:
Voor zover ik zie doe je alles correct. Je verwijst netjes naar je boot partitie in je configfile en ook het intypen van root(hd1,5) bij de installatie was correct. Nog ff wat, zet een forward slash voor je root= kernel parameter. Geen idee of het zonder / ook werkt, maar anders heb je straks dat probleem weer :)

Error 21 houdt overigens dit in:
Error 21: selected disk does not exist
Als ik dus moest raden wat het is, zou ik bijna denken dat Grub je IDE-controller niet ondersteunt of iets in die richting iig. Dit probleem wordt overigen op het Gentoo-forum genoemd, in deze thread.

En natuurlijk zou je ook lilo even kunnen proberen.
Wat betreft die / die ben ik vergeten over te typen. Deze staat er in de orginele file wel bij. Ik zal het hier nog ff editten.

Ik zal lilo wel eens proberen. Toch lijkt het me raar dat die me IDE controller niet herkend. Ik heb een ABIT KA7 bord met gewoon de standaard IDE controller.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het probleem gevonden. Ik wou proberen grub in de mbr van hdb te intstaleren en daarna vanuit me BIOS vanaf deze HD te booten. Dit lukte helemaal niet. Na verder te onderzoeken bleek dat ik zo stom was geweest dat in de bios de primary slave nog niet op auto detect stond. Na dit te hebben aangepast werkt het perfect. |:( |:( |:(

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:52

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

volgens mij is je /boot partitie (hd1,2)
Het is de derde partitie op de 2e schijf.
0 = eerste
1 = tweede
2 = derde
enz..

dus dan zou het worden:
grub> root (hd1,2) # is je /boot partitie
grub> setup (hd0) # is de MBR waarmee je wilt gaan booten

/boot/grub/menu.lst
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
default 0
timeout 30
splashimage= hd(1,2)/boot/grub/splash.xpm.gz

title=Gentoo Linux
root (hd1,2)
kernel /boot/bzImage root=dev/hdb5

title=Windoos XP
root (hd0,0)
chainloader +1

EDIT: En toen pas zag ik dat je het wel goed had, maar dat je een aantal partities van de hdb niet hed genoemd, en die telde ik dus niet mee..

Wat ik hierboven zeg klopt dus niet in jouw geval.. 8)7