[K7S5A] Cpu Fan stopt maar mobo gaat door?

Pagina: 1
Acties:

• Sneezydevil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-09-2025
Ik heb dus een K7S5a en het mobo blijft zich resetten op het moment dat bij het opstarten mijn cpu koeler niet hard genoeg draait, maar eenmaal een tijdje in windows maakt het niks meer uit of mijn mobo de fan nog detecteerd of niet.
Moet het niet zo zijn dat als mijn mobo 0 rmp uitleest van mijn mobo dat hij er dan mee stopt, want als er 0 rmp staat bij het opstarten van de pc kan ik niet eens tot in windows komen.

Ik zou nu wel graag willen weten of dit zo hoord want anders heeft het ook geen zin om een flow-o-matic aan te schaffen, ik heb dus waterkoeling en het zou wel handig zijn als mijn mobo dan ook daadwerkelijk uitging bij het stoppen van de pomp.

Tot slot nog een klein vraagje is er nog een alternatief om op de cpu fan aansluiting te zetten want zo'n razende fan maakt best wat lawaai en zo'n flow-o-matic vind ik best duur vooral als het niet werkt?

Verwijderd

Heb je een zo'n stekkertje met 3 contactjes (+, - en toerental) aangesloten tussen je fan en de CPU-fan aansluiting op je mobo? Ik heb het idee dat het toerental niet gemeten wordt of niet wordt doorgegeven. In het laatste geval zou ik gewoon de toerental-check uitschakelen in het BIOS. Het gaat er tenslotte alleen maar om dat de temp van je CPU niet te hoog wordt.

• Sneezydevil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-09-2025
Er zit inderdaad zo'n stekkertje met 3 draadjes op mijn mobo aangesloten, op het moment dat mijn fan 2500 rpm maakt is er ook niks aan de hand het probleem onstaat alleen als hij minder dan dat maakt want dan geeft hij 0 rmp aan in bios, net of hij dat niet kan detecteren.

Ik wil namelijk van dat geluid af en dat gaat zo niet en in het bios kan ik dat zover ik weet niet uitzetten, je kunt niet zoveel instellen in dat bios :)