[SQL] Access

Pagina: 1
Acties:
  • 47 views sinds 30-01-2008

• ocke
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-04 18:26
Ik heb een veld (datum genaamd) met daarin een datum in de notatie van: dd-mm-jjjj (bv 02-02-2002). Nu heb ik een query die alle datums er 1 keer uithaald (SELECT DISTINCT Datum FROM " & Werkuren & " ORDER BY datum") En dat werkt perfect. Nou jah perfect hij soorteert hem als volgt: 01-01-2002, 01-02-2002, 02-01-2002, 02-02-2002, enz, enz.

Euh... das leuk en aardig maar ik zou hem natuurlijk zo willen hebben: 01-01-2002, 02-02-2002, 01-02-2002, 02-02-2002, enz, enz.

Maar hoe moet ik dat aangeven bij ORDER BY? Ik zou indeen nodig VB in Access kunnen programeren (dus een proggie maken dat bv de boel ordent (simpel zat te maken, das het probleem niet), maar hoe laat ik dan weer dat proggie runnen in sql?)

Thx ocke

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-08 14:51
Welk veldtype gebruik je? Zo te zien worden de data nu als string (dus alfabetisch) op volgorde gezet.

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-08 17:13

Greyfox

MSX rulez

Maak hem ook eens van het type date, dat helpt.

MSX 2 rulez more

• ocke
jah GVD. Nu heb ik dat dus gedaan.... HEEFT IE ALLE DATUMS VERANDERT. Kut access.
Ik wil dus dd-mm-jjjj, en GEEN j-m-jj (dus 2-2-02). En dat doe ie dus. Ik ben gister 2 uur bezig geweest alle datums naar dd-mm-jjjj te veranderen, en nu heeft ie alles weer d-m-jj gemaakt.. ARRGHHH

Verwijderd

bij tonen DatePart eroverheen halen?!

enne misschien dat die inputmasks je wat kunnen helpen

• xtra
ocke schreef op 28 augustus 2002 @ 11:00:
jah GVD. Nu heb ik dat dus gedaan.... HEEFT IE ALLE DATUMS VERANDERT. Kut access.
Ik wil dus dd-mm-jjjj, en GEEN j-m-jj (dus 2-2-02). En dat doe ie dus. Ik ben gister 2 uur bezig geweest alle datums naar dd-mm-jjjj te veranderen, en nu heeft ie alles weer d-m-jj gemaakt.. ARRGHHH
Dat is alleen maar de weergave. Met 'notatie' kun je in je tabel of form precies aangeven hoe het er uit moet zien.

• ocke
Nou ben ik ondertussen al wat verder gekomen. bij eigenschappen van het veld "datum" kun je een Notatie invoeren. Deze kan je aanpassen :). Dus ik netjes ff in de help opgezocht. blijft dat je gewoon zelf een type kan maken. In voorbeeld stond precies wat ik wou, dus ik copy/paste dat... geeft ie een foutmelding (jaja, dat access acepteerde zijn eigen voorbeeld dus gewoon niet) Ik wil dus dd-mm-jjjj, en dat zou dus zo letterlijk in het invoermasker moeten kunnen.

Hij doet het dus nu al beter, hij voert dd-mm gewoon netjes in (dus er staat nu netjes 02-02) maar jjjj accepteert ie dus gewoon niet (terwijl het dus gewoon wel zou moeten werken) hij verandert mijn: dd-mm-jjjj de hele tijd in dd-mm-"jjjj" en dus krijg ik dan 02-02-jjjj !!! Terwijl zelfs in de voorbeelden van help dit gewoon staat... :|

Iets fouts gedaan, of gewoon een bug in access?

• xtra
Probeer eens dd-mm-yyyy

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
Misschien is het een tip voor je om je eerst eens in Databases en Acces te verdiepen?
Zet idd de notation van dat datumveld eens op dd-mm-yyyy zoals xtra zegt.

https://fgheysels.github.io/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.