Internet Connection Sharing via een hub?

Pagina: 1
Acties:

• Dries Arnolds
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-08 16:42

Dries Arnolds

*bling bling*

Topicstarter
Is het mogelijk om kabelinternet te delen door de upc-kabel direct op een hub aan te sluiten en dat zodoende alle op die hub aangesloten pc's internet hebben?

zo ja, wat heb ik daarbij nodig (software, hardware)

Verwijderd

ik denk het niet.
(Ik ken de structuur van de UPC kabel niet goed genoeg om het zeker te weten.)

• Frank Timmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:58
Nee, dat kan niet; het moet zo:

internet<-->server<-->hub<-->workstations

Op de server zet je dat Linux, of als je dat niet kan (kan ik ook niet) dan zet je er Windows op met Sygate, Winroute of Wingate (een proxy server). Deze drie zijn allemaal makkelijk in te stellen.

Ik gebruik als server:
-Intel Pentium 60
-104MB EDO RAM
-540MB HD
-3COM 10Mbit/s ISA
-3COM 10/100Mbit/s PCI
-Windows98SE
-Sygate4

• Dries Arnolds
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-08 16:42

Dries Arnolds

*bling bling*

Topicstarter
ik weet dat het zo moet, maar ik had via-via van iemand gehoord dattie de kabel direct op de hub had aangesloten. Zal wel een lulverhaal zijn geweest.

Verwijderd

Kan op zich wel maar dan moet elke pc een eigen ip adres krijgen van de chello DHCP server, ik weet niet of deze dit toelaat, en als dat dan wel zo is dan ziet chello zo dat je meerdere pc's op 1 aansluiting hebt hangen en daar zullen ze niet zo blij me zijn.

Verwijderd

Kan volgens mij wel, alleen heb ik het ook van horen zeggen.

De truuk is om slechts 1 pc een dynamic ip adres te laten vragen aan de upc dhcp server. De andere pc's krijgen een vast ip adres en gebruiken als gateway de pc die het ip adres krijgt van upc. Op die pc moet ook nog iets draaien waardoor de aanvragen van de 'client' pc's worden gereroute alsof ze van de 'server' pc komen. Met een linux instalatie moet het mogelijk zijn en voor wintendo zijn er ook proramma's beschikbaar.

Veel plezier ermee.

(zelf moet ik nog steeds een kleine oude pc (486 dus) gaan opzetten als kleine firewall / router. Kan met programma's als fireplug, gnatbox lrp en zo. Maar goed, toekomst helaas nog steeds)

Verwijderd

Ja dat kan.
Mijn config:

[Chello 2Mbit]
\--------> [Win2k Pro NL Internet Gateway]
...............\----------> [4 poorts HUB]
................................\--> [Win2k Client], [Linux Client], [Win95 OSR2 Client (laptop)] en nog 1 poort waar de gateway zelf in zit en vol is m'n hub.
Binnenkort toch maar es zo'n geile 8-poorts 10/100 switch halen met 4MB :))

Verwijderd

Internet (@home)
<---->
Server (Linux ipchains)
<---->
Hub (8-poorts)
<---->
3x Win98 workstation
1x iMac workstation

En het werkt prima! Een goedkope 486 en daar linux op installeren, een hubje erbij, wat kabeltjes, wat gepruts met die server.. :P KLAAR! >:)
Pagina: 1