Toon posts:

Inrichten backup-verbinding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel hebben wij tussen twee locaties een (straal)verbinding in gebruik.
Routering gebeurt via een Linux-router.

We willen op de router echter ook een vorm van "backup" aanbrengen voor het geval dat de primaire (straal)-verbinding down gaat.

IDe backup verbinding zal bestaan uit een VPN-tunnel over het internet tussen de twee locaties.

Dus ik had gedacht op de router een scriptje in te zetten, dat periodiek pingt tussen de twee locaties om te kijken of de verbinding nog bestaat en na bv een timeout van enkele seconden de tunnel opzet.

Alleen nu is scripten bepaald niet mijn sterkste kant, en wil ik aan jullie vragen of jullie hiervoor een voorzetje willen geven (een voorbeeld bv).

Bedankt alvast

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 00:16
De meeste linuxcommando's werken met exit-statussen.
Wat wil dit zeggen ? Als een bepaald commando gelukt is, dan wordt een exit-status 0 teruggegeven, indien mislukt een status > 0

Hoe kan je dit testen :

Voer het ping commando uit (kijk ook eens naar fping, is meer geschikt voor dit soort doeleinden (zie google)) en doe dit voor een bestaande host, en een niet bestaande.
Als je daarna even echo $? intikt zie je wat het verschil is in exitcode.

Hoe kan je dit gaan gebruiken ?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
#!/bin/bash

if ping -c 1 hostname ; then 

# hier komt wat moet gebeuren indien alles in orde is
    # gewoon commando's zoals je ze anders zou uitvoeren

else

# ER IS EEN FOUT OPGETREDEN IN DIT GEVAL
   # hier komt wat moet gebeuren indien de ping niet lukt

fi

Dit alles in een loopje plaatsen en op achtergrond zetten, of een leuk daemontje schrijven die dit om de zoveel tijd uitvoerd

Bekijk voor meer info :
  • man bash
  • man test
  • man ping

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

• ge-flopt
  • Laatst online: 23:20
Is het misschien een idee om een soort load balancing tussen die twee uit te voeren. Dan heb je:
a. meer snelheid en
b. als er een lijn uitligt (of het nu de VPN is of de straal verbinding is) je hebt altijd verbinding.

Verwijderd

Topicstarter
Zit ik nog een beetje aan de volgende oplossing te denken.

De router krijgt 3 interfaces. 1 voor het interne netwerk en de overige twee voor de te maken verbinding.

Stel dat ik nu verschillende default-routes aanmaak (dus op beide interfaces 1) met verschillende metric-waardes.

Dan wordt toch "automatisch" de tweede route gekozen als de eerste niet werkt of is dit niet zo

• BitProcessor
  • Laatst online: 09-05 00:16
Verwijderd schreef op 28 augustus 2002 @ 21:08:
Zit ik nog een beetje aan de volgende oplossing te denken.

De router krijgt 3 interfaces. 1 voor het interne netwerk en de overige twee voor de te maken verbinding.

Stel dat ik nu verschillende default-routes aanmaak (dus op beide interfaces 1) met verschillende metric-waardes.

Dan wordt toch "automatisch" de tweede route gekozen als de eerste niet werkt of is dit niet zo
Ik denk dat je daar best achterkomt door eens te proberen 8)

Post je je bevindingen even ? Interesseert me ook wel !

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943