Maxtor D740X 40Gb wordt erg heet

Pagina: 1
Acties:

• GreenGolf3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-11-2025
Mijn Maxtor D740X U-ATA-133 wordt erg heet in de casing. Zo heet, dat het bracket waar hij inhangt, ook erg heet is. Het bracket kan ik vastpakken, maar de disk niet. Die is heet!

Het geheel zit in een Chieftec DX-01B-D zonder extra casefans. Verder zit er een Asus A7V333 in, met daarop een XP2200 met een Zalman CNPS6000-Cu. En het beeld komt van een Leadtek Ti 4200 (64Mb) Dus er zit nogal wat warmte in de kast.

Is dit normaal bij dat type disk dat ze zo warm worden? Enne, is het wel gezond voor die disk? Ik zit eraan te denken om 2 extra casefans te gaan halen. 1 plaats ol dan voor de disk en de andere aan de achterkant van de kast, om de warmte eruit te halen.

Scheelt het ook in de air-flow als ik round cables gebruik i.p.v. de flatcables die er nu inzitten?

Specs workstation Nikon D200 / 17-55 F/2.8 / SB-800 / 24-120

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zou er maar vlug casefans in bouwen dan, in het begin werden mijn schijfies ook behoorlijk warm/heet ( heb D740x 6L040L2 ). Maar nu ik er flink wat fans heb ingestopt enzo zijn ze gewoon lauw/koud :D

C:\>_

Verwijderd

Ik zeg altijd maar zo: Kun je er eitjes op bakken dan wordt het tijd voor ze te koelen....

Het vermindert de levensduur van de hd een klein beetje iig....ik denk dat je met een fan(onder de hd) al klaar bent.

Round ipv flat scheelt ook weer een klein beetje, niet dramatisch veel maa toch :)

• TimTie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-03 08:35
Ik heb zelf ook een Chiefteckast, de DA-01-BD. Heb alle fancases benut. En niks wordt meer warm in de kast. Alles blijft koud of lauw. Heb er wel van die Enermax coolers in zitten. Want die kun je op toeren regelen omdat je anders een straaljager naast je bureau hebt staan. Alleen de onderst cooler en de bovenste draaien op volle toeren de rest op het laagste toerental. De aire stroom is prima. Mijn AMD Athlon wordt nu nog maar 45 graden met stress en warm weer. Anders schommelt hij rond de 40 graden. Dus het is redelijk fris in de kast.

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

controleer eens met mbm5 of met speedfan hoeveel graden hij is.. die programma's staan wel op de tweakers frontpage.. dan kan je via SMART de temperatuur van je hd uitlezen

• Trek Y11
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-03 11:23

Trek Y11

Eat my shorts

Je kan in je kast makkelijk fans voor je HD's zetten, ik heb dezelfde schijven, en een Chieftec kast. Schijven zijn bij mij koud (lauw).

Hiervoor had ik IBM's en geen koeling, dan is het snel afgelopen met je schijven.

What if this weren't a hypothetical question?

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
1x 80 mm fannetje doet wonderen. kost je een euro of 15 meen ik. (antec) maar ik ben niet zo'n prijzenkenner.

1 antec 80 mm fan houdt bij mij 2x d740x + 1x 10k rpm scsi kouder dan handwarm.

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04-2025

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

heb hier 3 van die schijven draaien op een raid kaart. Werden ook wat warm. heb ze toen wat verder naar binnen geschoven , ze in een bracket geplaats en er een 8cm sunon voor gezet. Alles is nu lekker lauw en je hoort er niks van. Met die koeler die je onder een hd schroeft heb ik slechte ervaringenm. Die dingen maken me teveel herrie.

Tevens heb ik het idee dat op de manier waarop ik het nu heb de koeling optimaler is....

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

• makkie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-08-2025
Wat is heet voor zo'n HD?
Die van mij zijn 44 en 47 graden Celcius

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04-2025

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

op mijn WD heb ik net nog een heerlijke ommelet met spaanse peper gemaakt....

Das pas heeT !!!

:9

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

Verwijderd

ff een HDD cooler op die schijf zetten

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Mwah, ik heb de liquid baring versie, en die blijft behoorlijk koel. Jij hebt waarschijnlijk de gewone versie, of niet ?

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Verwijderd

Koelen die handel!

Ik heb slechte ervaringen met plastic brackets zonder cooler met Harddisks!

Verwijderd

Het is normaal dat harddisks heet worden. Ik hoef niet te vertellen dat ze veel toeren maken. Als je denk dat ze te heet worden. dan moet je idd een extra koeler inbouwen. Maar haalt voor de hd weinig uit. Als hij echt zoveel wrijving heeft dat "te" heet wordt, dan is het toch een hopeloze zaak en kan je hem binnen korte tijd weer in gaan ruilen.
Niet te druk maken, gewoon op toeren houden. ;) ;) ;)

• GreenGolf3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-11-2025
Het was zo erg dat mijn cpu 60 graden werd en het mobo 45. Da's wel erg veel he? Twee Coolermaster fans erin gezet. 1 voor de disk en 1 achter in de kast. En nu is de CPU 50graden (stressed) en het mobo 35 graden. Ik heb een AMD XP2200 met een Zalman 6000Cu. De disk blijft nu lekker koel. Maare, mijn systeem is wel een vliegtuig geworden :)

Specs workstation Nikon D200 / 17-55 F/2.8 / SB-800 / 24-120

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-03 13:36
Ik heb twee D740X'en boven elkaar in twee losse CoolDrives zitten (die van CoolerMaster). Ziet er goed uit en het koelt als een tierelier.

Dato DUO synth voor twee

• Zegato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb twee Maxtor D740X 6L080J4 schijven. Deze werden in mijn oude (Paradigit) kast erg heet (lees: 65 graden :X ). Nu heb ik een Lian-Li Pc-60 kast en die heeft ze in temperatuur tot 37 graden laten zakken! :D

Zonder er een extra harddisk cooling in te plaatsen. :) (Die temperatuurdaling is dus puur door de goede airflow en het niet dicht opelkaar zitten van de schijven veroorzaakt. :)

Mocht je geen nieuwe kast willen kopen kun je nog altijd een goede harddiskcooling kopen. :)
Ik raad je de ThermalTake Hardcano 5 aan (goede ervaringen mee in mijn andere systeem)

T.net gallery | V&A ads

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Mijn IBm schijfjes worden bij full load 50 graadjes (niet in bracket) en 45 graadjes wel in bracket. Ik houd gewoon de kast open boven zodat de warmte weg kan naar boven...
Aan case cooling doe ik niet behalve dat de kast gewoon helemaal open is.
btw ik had wel een HDD cooler (iceberg) op die ene met bracket zitten.. maar dat scheelde een paar graadjes .. maar die was niet goed gelagerd of zo> maakte op een gegeven moment een tering herrie.... niet normaal!

• TimTie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-03 08:35
Ik heb totaal 6 enarmax coolers in mijn pc zitten. Dan op mijn processor, mobo en grafice kaart ook eentje en in de voeding. En het geluid valt er mee. Het voordeel van die enarmax coolers isdat je ze kunt stellen. Dit scheelt heel er in de geluids productie. Bij stress de schijf 25 graden en de processor een AMD 1700+ 45 graden. Niet echt spannend.

Verwijderd

Pixal schreef op 28 augustus 2002 @ 09:59:
controleer eens met mbm5 of met speedfan hoeveel graden hij is.. die programma's staan wel op de tweakers frontpage.. dan kan je via SMART de temperatuur van je hd uitlezen
IDD. Heb ik gisteren ook even gedaan. Mijn beide d740 worden 55 graden.
Ik heb laatst in een oude PII 266 een 20 GB 541 (5400 rpm) Maxtor ingebouwd maar die werd gevoelsmatig een stuk warmer als mijn 740. Vreemd voor zo'n 5400 rpm schijf.
Pagina: 1