Toon posts:

digitale camera-reviewers op internet oneerlijk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals de meeste digikam kopers vergelijk ook ik mijn aankoop grondig met andere kanshebbers, over het algemeen -in mijn geval- zijn dit dan een aantal merken, niet verschillende types van een merk.
Nu ik voor de derde keer een nieuwe kamera wil gaan kopen, zie ik inmiddels hoe langer hoe duidelijker dat er een hoop dingen oneerlijk zijn. Ik wil hierover geen voorbeelden gaan noemen, want dan zal onvermijdelijk kamera a met b vergeleken gaan worden en dat is niet iets wat van mijn topic verwacht.
Telkens zie ik op alle grote sites sites dat zogenaamde testfoto's andere belichtingen, verschoven onderwerpen, uit een iets andere hoek genomen zijnde, en meer van dit soort levensbelangrijke verschillen opleverende omstandigheden gewoon bloedserieus naast elkaar worden gezet, en daarop be- of veroordeeld worden. Ik wil echt geen reclame maken voor de C'techniek, maar volgens mij is dit een zeldzame plek waar dit wel serieus genomen wordt, door middel van een vaste testkast waarin met vaste verschillende belichtingen foto's worden gemaakt vanaf een vast punt. Van deze foto's worden via een lab allerlei waardes gemeten, zoals ruis, witbalans, moire, enzovoort.
Bij muziek, kan men uiteindelijk tonen die normaalgesproken niet gehoord zullen worden vanwege onze luistercapaciteiten, weglaten zonder hetgeen wat we horen te mishandelen. Maar dit kan toch niet met beeldmateriaal?
Zo is er ook een site die een soort koffertje hanteert ter vergelijk, en dat is dus duidelijk dat dit koffertje na elk fotootje weer opgeruimd wordt, want als je naar de randen en scharnierpunten kijkt zie je duidelijk verschillen van lichtval en hoever dit koffertje staat opengesperd...

Dat er volop beloningen van de fabrikanten afkomen staat voor mij daarom vast maar er zal toch wel meer zijn als enkel de C't als betrouwbare bron? Of, als iemand op- of aanmerkingen heeft op de manier van werken van de C't, laat dan alsjeblieft even weten welke dat zijn, en natuurlijk zijn websites die eerlijk zijn me ook welkom.

Weet iemand trouwens wat of wanneer gegevens zowieso "eerlijk" zijn om als vergelijkingsmateriaal gebruikt te worden?

• Wiggert
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-11-2025
Noem eens een paar sites die je dan oneerlijk vind? Is dat ook bijvoorbeeld dpreview.com die toch vrij hoog staat aangeschreven?

Laat het topic verhuizen naar gadget talk, daar zitten veel meer camera liefhebbers. Die kunnen er veel meer over vertellen :-)

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil best eh verhuizen maar ik weet niet hoe... En zeker, VOORAL dpreview vind ik oneerlijk ik weet niet of deze zo hoog staat aangeschreven! Dat het veel bezoekers trekt okay...
Bijvoorbeeld die flessentestfoto, ga maar kijken, zie je de lampenreflectie telkens anders in de flessen, en de wasco's in andere kleuren, en de zilveren ijsschep ligt telkens anders...
Dat is nog niet het ergste... Ik heb wel eens ter vergelijk die flessen fotos (althans die van 6 of 7 camera's !die van dezelfde resolutie!) gedownload en gemerkt dat de een bijvoorbeeld 1200 kb is en een ander 2700 kb, en dat lijkt me geen compressie techniek, een verschil van 1500 kb op foto's die met dezelfde specificaties zijn genomen door verschillende merken.

Hoe moet ik trouwens een topic verhuizen?

Verwijderd

moet een modje doen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Sorry Seadive87 maar wat is dat? Moet ik iets weten? Zeg t maar...

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-03 15:48

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

OH >> GT

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-03 08:29

spacy

+++

Ik heb de c't ook als enige betrouwbare bron genomen,
en de pc-actives uitdezelfde periode doorgekeken, maar deze laatste zocht voor elke nieuwe test meestal een ander onderwerp op (meestal omdat er ook alleen camera's met ongeveer dezelfde mogelijkheden per test werden vergeleken) maar ik had het idee dat het hier ook eerlijk aan toe ging.
ook gezien het feit dat ik nog niet op GoT zat, want hier kun je ook vele mogelijkheden van camera's zien,
waar je als beginnend amateur daarvoor nog helemaal geen weet van had,

mijn camera had ik toen oa ook genomen vanwege de mooie kleuren, juiste kleurcompensatie (ook bij tl of gloeilamp) goede scherpte, maar ik ben er inmiddels achter dat functies zoals instelbare sluitertijd, macro (deze laatste heb ik inmiddels wel via extra lens) ook mooie functis zijn.

• bipo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-02 09:27

bipo

TomV

DPReview geeft ook een mening weer n.a.v. ervaring en de gedane tests. De tests zijn ook niet representatief, al was het alleen maar omdat je het origineel niet hebt gezien.

De reviews zijn naar mijn mening echter niet oneerlijk, omdat ze erg uitgebreid verslag doen van hun ervaringen. En ze hebben al veel ervaring met diverse camera's. Zo zie ik een review ook echt. Als een mening, niet meer, niet minder.

We learn from our past, we live in the present, we develop for the future

Verwijderd

Ik zou ook niet weten waarom ze oneerlijk zouden zijn. Het enige wat mij opvalt aan Dpreview is dat "de" reviewer het niet zo op de SuperCCD van Futsji heeft bijvoorbeeld. laat ik nou een S602 hebben :x

[mierenneuk]

Sinds wanneer is camera met een k? En erger nog "digikam" dan denk ik aan een kam (zo'n ding om je haar (spul op je hoofd) in model te brengen) met een LCD er op met info over hoe vet je haar vandaag is ofzo :? Echt vies die "k"...just my 2 cents, nofi

[/mierenneuk]

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-03 16:12

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Het is natuurlijk onmogelijk om een 100% objectieve review te schrijven. Maar voordat ik een camera koop heb ik toch wel heel wat reviews van heel wat sites gelezen. De reviews zijn in mijn inzicht helemaal niet "oneerlijk". De reviewer geeft zijn of haar mening en geeft in de conclusie aan waarom dat zo is. Als hij het bijvoorbeeld bezwaarlijk vindt dat er geen TV-out op zit, terwijl ik daar geen bal om geef dat is toch zijn mening? In de andere reviews waar batterijverbruik en tijden staan, daar is toch ook weinig oneerlijks aan?

Voorbeeldfoto's kunnen wel verschillen. Maar er zijn altijd wel foto's overdag, binnenshuis, macro, 's nachts zodat je kan zien welk resultaat je kan verwachten. Daarbij gaat het niet om het feit dat de foto uit een andere hoek is genomen maar om de scherpte, hoeveelheid ruis, kleur en lichtmeting. Aan die vorobeeldfoto's kan ik wel aflezen hoe deze zijn. het maakt neit veel uit of de omstandigheden precies hetzelfde zijn, als je de camera koopt zal je toch niet die precies onder die omstandigheden gaan fotograferen.

Het is toch niet zo dat je klakkeloos de meningen van anderen overneemt? Je leest de reviews en gebruikt die om te beoordelen of die camera voldoet aan jouw wensen.

De C't en Consumentenbond enz zijn nou niet echt de digicam experts bij uitstek.

En voor degenen die het nog steeds niet eerlijk vinden: wakker worden, het leven is niet eerlijk.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Amen! _/-\o_

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
www.imaging-resource.com

Wordt door velen vergeten, maar is imho dé site als het gaat om kwaliteitief, uitgebreidde en objectieve reviews.

• bipo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-02 09:27

bipo

TomV

Ik ben het eens met wat Johnny64 ook zegt. Namelijk dat je je niet beperkt tot het lezen van een review. Uiteraard lees je meerdere reviews. En aan sommige reviews wordt meer waarde gehecht doordat er langer wordt getest, de tester een professionele fotograaf is (of juist niet), etc. Daar let je op bij het lezen van een review. Ik heb bijvoorbeeld ook de berichten op het forum van DPReview gelezen. 'Gewone' gebruikers die hun ervaringen delen. Erg nuttig.

Het is juist oneerlijk om je deze reviews te onthouden. Veel mankementen/tekortkomingen komen hier al boven water en dan kun je er rekening mee houden als je besluit tot aankoop over te gaan.

We learn from our past, we live in the present, we develop for the future

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-03 08:39

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Kijkende naar de meeste review sites, komen er een stuk of vier naar voren die bruikbaar zijn: DPReview, Imaging Resource, Steves Digicams en MegaPixel. Hierbij is Steves Digicams een beetje een buitenbeentje daar hij de foto's niet altijd van hetzelfde object maakt. Het grote probleem echter van al deze sites is dat ze geen roundups doen. Ze testen dus niet een zwik van bijvoorbeeld 3Mpixel camera's in een keer.

Toch hebben de reviews een flinke waarde. Ze laten zien wat je met de camera kan, hoe makkelijk of moeilijk hij te bedienen is en het geeft je een indruk van de plaatjes die hij kan maken. Eigenlijk zouden ze van elk model er een stuk of tien van verschillende dealers moeten testen om eventuele verschillen in productie eruit te filteren, maar dan duurt zo'n review al snel heel lang. Review sites zijn daarom goed voor het eruit filteren van modelen, kijk bijvoorbeeld eens naar de top. Zowel de Sony DCS-F707, Minolta Dimage 7i als de Nikon Coolpix 5700 zijn goede en vergelijkbare digicam's. Geen een van de sites zegt dat de ene beter is dan de andere. Allemaal hebben ze hun voor en nadelen en het is aan de koper om uit te maken welke het zwaarste weeg. Neem nu bijvoorbeeld de Dimage 7i, met minder ruis zou dit de ideale digicam zijn. De Sony zou gebaat zijn bij het gebruik van ander geheugen dan memory-sticks en de Nikon 5700 zou gebaat zijn bij een ELV zoeker en een 28mm groothoek. Dat is dus wat review sites doen, ze zetten objectief de voor en nadelen van verschillende camera's op een rij en als koper wordt het zo dus makkelijker (of moeilijker) kiezen.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Pagina: 1