Kast koelen

Pagina: 1
Acties:

• One_Gandalf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 21:04
Ik wil mijn kast koeler maken. In de FAQ staat dat je het beste van onder koele lucht naar binnen kunt blazen en boven de warme lucht naar buiten.

Echter mijn kast heeft onder geen voorziening om een fan in te bouwen. Aan de achterkant onder de voeding is wel ruimte voor een fan van 80 mm.

Mijn vraag is of het veel nut heeft om alleen boven achter een fan te monteren (ik denk aan Papst in verband met de lage dB) die de lucht uit de kast naar buiten blaast.

Ik ben ook aan het denken over het koelen van mijn harde schijven maar daar ben ik nog niet uit. Is het een idee om de fan boven koele lucht de kast in te laten blazen richting de harde schijven.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:47

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
een cooler achter en onder werkt goed
ook is het goed om in de voeding een extra cooler aan de onderkant te hebben, voor goeie outtake.
voor de hd's kun je of:
-cooler aan onderkant bevestigen
-een bak
-aan voorkant in een bay zo'n cooler
of in hd rek in voorkant van case een casefan modde.
werkt allemaal perfect :)

Tweakers Discord

Verwijderd

Dremel :)

• One_Gandalf
Voor de plek waar ik ruimte zou kunnen maken voor een fan zit een grote ronde cirkel met in de bovenste helft (min het midden) de powerknop. En in het midden van de grote cirkel een ronde reset-knop. Het merk van de kast is 'ICE Millenium Power System' (spellen kunnen ze dus niet ;)).

De ruimte tot aan de onderkant van de reset-knop is ongeveer 97 mm. In theorie zou ik dus inderdaad een gat kunnen maken voor een fan. Aangezien ik niet twee rechterhanden heb denk ik hier nog even niet aan. ;)

Ik weet amper wat de term 'dremel' inhoudt.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:40
Maak je een intake fan in je bay's, met recht daarachter je HDs, dan sla je 2 vliegen in 1 klap: redelijk koele intake, en je HDs worden gekoeld. Dremel om een mooi rond gaatje in 2 bay's te maken, boormasjien ff paar gaten maken, fannetje inhangen, klaar :)

Outtake zoals je zegt gewoon gebruiken ;)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

pics?

• One_Gandalf
Aan de achterkant van mijn kast zitten twee gaatjes om twee hoeken van een fan te bevestigen (diagonaal). De afstand tussen deze gaatjes is ongeveer 10 cm. Omgerekend naar de zijde is de afstand tussen twee gaatjes langs een zijde volgens Pythagoras de wortel van de berekening 10 kwadraat gedeeld door 2.

x2 + y2 = z2

x=y
z=10

Ergo x=y~7,07 cm.

Kan ik dan toch een fan kopen met de specificaties 80x80x25 mm ?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

One_Gandalf schreef op 27 augustus 2002 @ 23:42:
[...]

Voor de plek waar ik ruimte zou kunnen maken voor een fan zit een grote ronde cirkel met in de bovenste helft (min het midden) de powerknop. En in het midden van de grote cirkel een ronde reset-knop. Het merk van de kast is 'ICE Millenium Power System' (spellen kunnen ze dus niet ;)).

De ruimte tot aan de onderkant van de reset-knop is ongeveer 97 mm. In theorie zou ik dus inderdaad een gat kunnen maken voor een fan. Aangezien ik niet twee rechterhanden heb denk ik hier nog even niet aan. ;)

Ik weet amper wat de term 'dremel' inhoudt.
Is dat fout gespeld dan?

je kan ook je kast op een paar kleine pootjes zetten en dan een gat in de onderkant maken voor het aanzuigen van koude lucht.

en Dremel is een stuk elektrisch gereedschap.
het is een soort langwerpig apparaat met een as die er aan de voorkant uit komt.
daar kan je dan allerlei verschillende draaiende schijfjes opzetten voor b.v. het uitzagen van complexe vormen (leuk om logo's in je kast te zagen.).

ze zijn ook verkrijgbaar in andere merken.
bijvoorbeeld Ferm en TopCraft.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• One_Gandalf
Sorry dat ik onderstaande vraag opnieuw stel. Maar ik ben bang dat deze vraag is weggedrukt door een reactie op een voorgaande vraag die iemand 1 minuut na deze vraag gaf waardoor deze vraag niet onderaan bengelde ;). Lijkt me voor de kenners een niet al te moeilijke vraag. Hoop ik.

Vraag:

Aan de achterkant van mijn kast zitten twee gaatjes om twee hoeken van een fan te bevestigen (diagonaal). De afstand tussen deze gaatjes is ongeveer 10 cm. Omgerekend naar de zijde is de afstand tussen twee gaatjes langs een zijde volgens Pythagoras de wortel van de berekening 10 kwadraat gedeeld door 2.

x2 + y2 = z2

x=y
z=10

Ergo x=y~7,07 cm.

Kan ik dan toch een fan kopen met de specificaties 80x80x25 mm ? :?

• Sneezydevil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-09-2025
Ja denk wel dat dat kan tussen de gaten van mijn 80 mm fans zit 7,15 cm hart tot hart.
Diagonal is dit iets van 10.1 cm.

Nog ff een andere fan erbij gehaald hierbij was het 7,2 cm

• One_Gandalf
Bedankt! _/-\o_
Pagina: 1