Toon posts:

[Mandrake8.2] Boot probs

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een redelijk boot-probleem: ik kan niet meer in Windows XP komen. Eerst had ik LILO als bootmanager, en Windows XP als default; ik kreeg :
Starting NT
GRUB
En er gebeurde helemaal niks meer.
Daarna deed ik GRUB als bootmanager, weer XP default, krijg ik: unknown file system, 0x07 en dan laadt hij XP ook niet meer.
Ik kan nu LILO ook niet meer instellen als bootmanager..
Het is misschien een beetje een NOOb vraag, maar ik weet toch niet hoe ik verder moet.
Verder:
XP staat op hda1, Mandrake 8.2 op hda8.

Verwijderd

kom je nog wel in linux?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, daar zit ik nu in.. Dat is geen probleem..

Verwijderd

en met lilo deet die het wel?
zo ja: gewoon ff lilo type
als die het niet deet: /etc/lilo.conf ff veranderen en dan lilo type

Verwijderd

Topicstarter
Met Lilo doet hij ook niks
code:
1
2
Loading NT
GRUB

En dat is wat gebeurt...
En hoe moet ik lilo.conf dan veranderen (ben newbie he)..
als ik doe ./etc/lilo.conf krijg ik geen toegang..

Verwijderd

Topicstarter
Kan niemand me helpen? Het is een vrij urgent probleem?

Verwijderd

vi /etc/lilo.conf

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
Je kunt ook opstarten met de CDROM van Windows XP en via de rescue optie de bootloader van XP herstellen.

http://www.webtree.ca/windowsxp/repair_xp.htm

(omdat het urgent is)

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

Verwijderd

Topicstarter
Dat werkte ook niet (opstarten met cdrom van Windows XP), hij kan dan geen hd vinden (heb een Fasttrak Raid controller onboard, moet ik die dan ook installeren, als ik alleen wil repairen?).
En de opstartdisk werkte ook niet; I/O error (2 verschillende floppies geprobeerd, maar ik weet niet of de floppy het ooit gedaan heeft).
Hoe moet mijn lilo.conf eruit zien?
Zou het iets te maken kunnen hebben dat er bij NT lba32 staat, terwijl het NTFS is ?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

lba32 heeft niks met FAT te doen als je daarop doelt ;)
Meer met de wijze waarop de HDD aangesproken kan worden (Large Block Addressing).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Sharkey
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-07 09:58

Sharkey

Overklokken gaat nooit te ver.

Je kunt bij het opstarten van de XP-bootcd een optie gebruiken voor het laden van drivers van een andere bron zoals diskette.
Zet de driver van je fasttrack raid op de diskette en geef tijdens de boot van XP installatiecd aan dat hij de driver van de disk moet halen.

Ik denk dat xp zonder die driver gewoon je hd niet kan benaderen.

Als dat niet werkt kun je eventueel nog de hd (als je geen raid config hebt) op je normale primaire controller aansluiten en dan repair doen.
Succes

Overclocking, over and over again.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het opgelost: ik heb dus met de XP cd de computer opgestart, en de raid driver geinstalleerd (flopy erin) en de mbr gerestored met fixboot.. Toen dacht ik: ik ben vast Linux kwijt, maar ik kreeg het bootmenu van LILO, en naar XP lukte wel nu.. En linux vast ook nog, dus ik kan verder gaan met experimenteren ervan..
Ik heb Mandrake toch in een dag redelijk werkend gekregen..
Pagina: 1