Component op moederbord doorgebrand :(

Pagina: 1
Acties:
  • 78 views sinds 30-01-2008

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-05 02:21
Twee dagen geleden, net toen ik onder de douche vandaan kwam, merkte ik een merkwaardige geur op. Het rook naar verbrande printplaat. Een vies scherp geurtje.

Na wat onderzoek naar de bron kwam ik al snel uit bij m'n pc. Nee, het was niet de voeding, maar zoals de titel al aangeeft, het moederbord. Het betreft het volgende component (zie plaatje)

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~snuve011/bram/bx6-2.jpg

Het is een donutvorming stukje steen(?) met daaromheen een stuk of 4 wikkelingen van koperdraad. Het steentje was omvat met een dun laagje plastic dat door de plots hoge temperatuur was gaan smeulen om uiteindelijk in as te veranderen.

Het vreemde is dat de pc sindsdien reeds twee dagen zonder "echte"problemen werkt (afgezien van twee hangers tijdens het spelen van een spel)

Ik heb UT, 3dMark en 2 potjes warcraft3 gedaan zonder problemen. Het betreffende onderdeeltje wordt overigens gloeiend heet. De twee platte chips (hoe heten die dingen eigenlijk?) die je onder de condensators (die onder de pijl zitten) vindt, heb ik al tijden geleden voorzien van een koelblokje omdat ook deze erg heet werden. Of deze nu nog heter zijn weet ik niet, het koelblok wat er op zit is net te heet om goed aan te kunnen raken.

Weet iemand waar dat spoel-achtige onderdeel voor dient? Is het belangrijk? Kan ik het e.v.t zelf vervangen (zelf solderen is geen probleem)

Bvd :)

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
Het dient ervoor om door te branden ... >:)

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

• Undertaker2
NeoGames.nl schreef op 27 augustus 2002 @ 22:17:
Het dient ervoor om door te branden ... >:)
Hehehe, yeah right... Aangezien de boel nog steeds werkt hier zou ik je bijna geloven :D

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-08 15:04

talin

ES-MA

als dat ding is doorgebrand is alles goed ingelopen :)

pas daarna draait je pc als nooit tevoren .

ik zou et eigenlijk niet weten , maar om nou altijd serieus bezig te zijn .
stuur de fabrikant eens een mailtje .

het mooiste zou zijn om er een digitale foto van te maken .
dan zullen er vast wel mobo expert tweakers je kunne vertellen wat et is/was en waar het voor dient .

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Undertaker2 schreef op 27 augustus 2002 @ 22:13:
Weet iemand waar dat spoel-achtige onderdeel voor dient? Is het belangrijk? Kan ik het e.v.t zelf vervangen (zelf solderen is geen probleem)
Je zegt het zelf al: het is een doodgewoon spoeltje. Om precies te zijn een inductiespoeltje (dat 'steentje' wekt gaat dus magnetische velden op tegen), dat voor het laden van de condenstatoren zorgt. Het is best goed mogelijk dat het geheel na het doorbranden nog goed werkt, maar ik zou voor de zekerheid gewoon het spoeltje vervangen. Check www.conrad.nl of vraag het na bij de lokale elektroboer :)

en nee, dat spoeltje dient zeker niet om doorgebrand te worden.. :/

[ Voor 0% gewijzigd door BalusC op 27-08-2002 22:58 . Reden: oeps.. 8)7 ]

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

BalusC schreef op 27 augustus 2002 @ 22:43:
Je zegt het zelf al: het is een doodgewoon spoeltje. Om precies te zijn een inductiespoeltje (dat 'steentje' wekt dus magnetische velden op), dat voor het laden van de condenstatoren zorgt.
Fout, dat steentje waar die wikkelingen omheen zitten is een ferriet-ring, deze moet inductie als gevolg van de spoel tegengaan. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

• reskobon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:26
bazs2000 schreef op 27 augustus 2002 @ 22:48:
[...]

Fout, dat steentje waar die wikkelingen omheen zitten is een ferriet-ring, deze moet inductie als gevolg van de spoel tegengaan. :)
Heeft dat hetzelfde effect als de kooi van Farraday (?).
Maar het handigste idd lijkt mij even de spoel te vervangen.

Leeg

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:52

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
ow een condensator of een spoel is door gefikt? die zijn gelukkig te vervangen dus je mobo weggooien hoeft niet :)

Tweakers Discord

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

reskobon schreef op 27 augustus 2002 @ 22:55:
Heeft dat hetzelfde effect als de kooi van Farraday (?).
Maar het handigste idd lijkt mij even de spoel te vervangen.
De kooi van Farahday/Farraday is om statische electriciteit tegen te houden.

Als jij in zo'n kooi zit wanneer de bliksem daarop inslaat dan zul jij niet geraakt worden.
Een metalen computerkast werkt ook als zo'n kooi omdat deze van metaal is.

Wat jij denk ik bedoelt is de inductiestroom, deze is niet met zo'n kooi tegen te houden omdat het een magnetisch veld is, het zal wel beïnvloed worden door zo'n kooi maar het wordt niet tegengehouden.

Krankzinnige muziek vind je hier.

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 12:12

Leon

Rise Of The Robots

spoeltje kun je iig niet zomaar vervangen door een ander gewikkeld koperdraadje. je moet eerst weten hoeveel Henri (hoe schrijf je dat :?) de spoel is.

Is dit trouwens een Abit KA7 :?

Heb er eens 1 gehad waarvan de condensators dus doorgefikt waren.. :(

edit: en die kern is om de spoel efficienter te maken, door lucht zou het namelijk stukken minder efficient zijn.
Bij spoelen met een metalen kern zijn ze trouwens gelammeleerd om wervelstromen tegen te gaan.

Eeuwige n00b

Verwijderd

Ok, als die ontstooringsspoel doorgebrand is dan betekent dat dat hij te zwaar belast is geweest dus als je hem vervangt dan is hij zo weer defect ben ik bang.

Heb je misschien een te zwaare processor op je bord zitten of misschien veel pci kaarten?, misschien iets te zwaar overgeclocked of misschien te zwaare fans op je moederbord zelf geprikt?

Meet tijdens bedrijf ook even de spanningen op de atx connector, misschien dat deze afwijken.

Succes!!

• Undertaker2
Het betreft hier overigens een Abit BX6 Rev. 2.0 met daarop een Abit SlotKet III + Celeron Tualatin van 1.1 ghz. De boel draait op 1.75 volt en 1.4 ghz.

Verder zitten er geen fan's direct op het moederbord aangesloten. PCI sloten zijn wel druk bezet. (SbLive, een Hauppauge TV-kaart en twee netwerkkaarten). In het AGP slot zit een Geforce 4 TI 4200 en de twee ISA sloten zijn leeg.

Overigens was de voorganger van de Celeron een PIII 650 op 900 @ 1.85 volt. Bovendien zat toen de CPU-fan nog op het moederbord aangesloten. In die tijd (een jaar) is er nooit iets doorgebrand.

/edit
De spoel is dus nog wel heel! Alleen is door de (nog steeds) hoge temperatuur het plastic verkoold.

• JAVA-Doctor
  • Laatst online: 13-08 01:10
Een Celeron Tualatin 1100, op standaard voltage, oc'ed naar 1400, verstookt zo'n 50 watt. Een Celeron een PIII 650 op 900 @ 1.85 volt verstookt maar 30 watt. Hoogst officieel ondersteunde processor, p3-700, 23 watt. Voor berekening van wattages zie: http://www.benchtest.com/calc.html

Jouw huidige CPU vraagt dus het dubbele waar dat bordje eigenlijk voor ontworpen is. Valt al mee dat 't uberhaupt werkt. Die spoel wordt ook alleen gebruikt voor de CPU, de rest van de componenten/kaarten/fanheaders krijgen hun juice direct van de ATX voeding.

Verwijderd

hey

ik heb hier een ABit BH6 en bij is een tijdje geleden hetzelfde onderdeel doorgefikt! Alleen mijn bord ging dus niet meer verder!! Ben ermee naar de winkel geweest, lokale pc boer, en die zei het volgende:

"Doordat de pinnetjes van de infrarood port tegen elkaar zaten, heeft het korst sluiting gemaakt"

Aangezien deze 2 onderdelen heel ver uit elkaar zitten geloof ik dit verhaal niet zo, dus..is het te vervangen?!

• Undertaker2
Voor diegene die het nog willen weten: Het moederbord is compleet kaduuk nu. Er zit een grote zwarte vlek die zowel aan de onder- als bovenkant zichbaar is.

Aangezien het me onwaarschijnlijk lijkt dat de boel nog werkt als ik het onderdeel vervang (de connectiebanen op het moederbord zijn helemaal bol gaan staan) en ik niet echt prettig slaap met het idee van een component van ruim honderd graden, heb ik besloten een nieuw moederbord te kopen.
De MSI 6309 5.0X met 694T chipset. Absoluut geen overclockbord, maar door een modificatie aan de CPU waardoor de FSB op 133 en het voltage standaard op 1.75 komt toch nog perfect bruikbaar om m'n Celeron Tualatin 1100 op 1550 te laten lopen

:)

Verwijderd

R.I.P. goin' to MoBo heaven.....

waar ook al een paar mobo's van mij vertoeven..... :)

Verwijderd

hmm, lol daar zit er ook eentje van mij :)

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-08 21:50
Met Abit boards blijf je lachen :D
Nouja... :'(

(Zelf ook slachtoffer van meerder defecte abit mobo's)
(check je condensatoren maar eens, die lekken denk ik, daardoor is dat spoeletje doorgefikt)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zaakje is allang gesloten, dan hoeven jullie toch nog niet elke dag erna offtopic gaan.. :/
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.