Probleem met afspelen geluidsbanden

Pagina: 1
Acties:
  • 1.322 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Ik heb hier nog een flink aantal oude geluidsbanden liggen, waaronder een paar van Agfa.
Nou is het probleem met deze, dat ik ze amper of gewoon helemaal niet kan afspelen!

Ik heb het geprobeerd op een Revox A77 en een B77 tapedeck, en de band maakt een enorm piepend geluid langs de koppen en loopt gewoon vast na een paar sec.
Ook bij snelspoelen komt ie moeilijk op gang en laat erg veel vuil achter overal.
Andere banden spelen gewoon goed.
Ik heb 4 van deze en geen van alle doet het goed. Maxell bijv. en een paar cheap-ass Termeulen banden doen het wel.

Kent misschien iemand het probleem, en kan ik er iets aan doen? Want er staan nog een paar goede nummers op die ik graag ff eraf zou willen halen.
De banden zijn ongeveer 15 tot 17 jaar oud, en het gaat om deze (Agfa PEM369):

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/fasi/zooi/agfa1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/fasi/zooi/agfa2.jpg

Is er een manier dat ik ze toch nog kan afspelen, al is het maar 1x om ze ff naar wav om te zetten?

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• dirk38
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 11:27
een kaars tegen de band houden tijdens het afspelen schijnt wel eens te helpen

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:08

OgWok

U.N.C.L.E.

Heb een vergelijkbaar probleem gehad met oude Shamrock tapes (24 jaar oud :) ). De oplossing was om de tape een de binnenkant te behandelen met siliconen "creme" . Dat wordt vaak verkocht als cockpit creme (Valma?) voor de auto en ziet er uit als dunne Nivea.

Spoel op de recorder en van reel to reel spoelen met een doekje met wat van dat spul erop. Dus niet langs de koppen. Regelmatig verversen. Is de band helemaal doorgespoeld, terugspoelen en nog een keertje snelspoelen met een schoon doekje. Je kan ook een beugeltje maken met een stofrolletje waar je regelmatig een beetje creme op doet. Afhankelijk hoe handig je bent.

De siliconen zorgen ervoor dat alles glad langs de kop loopt en er nauwelijks "stof" achter blijft. Je kan natuurlijk altijd een teststukje proberen of het bij jou ook goed werkt.

Mooi zeg een A77, doe je er veel mee?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Thx OgWok dat klinkt wel nuttig :)

Verder doe ik niks meer met die A77, ik heb hem een paar jaar geleden gekregen van iemand die er ook niks meer mee deed. Het is 1 uit de allereerste serie, dacht uit 1968.
Ding heeft aantal plekken op de behuizing zitten (heeft jaar lang onderin vochtige kelder gestaan :/)
En de snelheidregelaar is stuk, hij draait nu altijd op 38 cm/sec in plaats van 9,5 of 19.
Voor de rest is ie helemaal nog goed, zit ook nog goed geluid in bij opname! :)

pic:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/fasi/zooi/a77.jpg

Maar het gaat me er nu eigenlijk alleen om om even te luisteren wat er nog op die banden staat, zodat ik dat weer kan downloaden/kopen/wat dan ook. Want uit m'n hoofd weet ik dat zo niet, en papiertjes ... kwijt ...
En m'n moeder wil al die banden van de zolder af hebben, dus tja .. (ben 19)

Heb bij vader thuis ook nog een B77 staan uit 1978, die is 5 jaar terug helemaal opnieuw in orded gemaakt en schoongemaakt, heel veel dingen vervangen,
En daarna is de rechter opnameversterker stuk gegaan :(
Dus daar doen we nu eigenlijk ook nog weinig mee, voor de rest werktie wel gewoon ...

Maar ja je zal altijd zien dan gooi je het weg en daarna blijkt dat er nog iets tussen zat dat je nog had willen hebben. Vader heeft ook al 150 banden weggegooid met muziek :/
En der zitten ook nog een aantal onvervangbare dingen tussen .. zoals een band die m'n ouders hebben opgenomen voor de 25 jarige bruiloft van m'n opa+oma.

Heb btw ook nog een paar Shamrocks liggen, doen het prima, maar die zijn ook wel iets nieuwer :)

blabla :P

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Als ik die A77 zie krijg ik toch wel heimwee. Volgens mij de beste recorder die ooit gemaakt is en er voor die tijd (en nog steeds) een prachtig ontwerp heeft !!

Waarom willen moeders toch altijd zolders opruimen :) Laat die spullen maar lekker nog een jaartje of 30 liggen, wordt het alleen maar leuker van.

Heb nog met een wasrol pathéfoon gespeeld (soort grote wc-rol, maar dan zwart) en je begrijpt het al, opgeruimd door moeder :(

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Kopen? :P

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Eeehhhmm nou je het zegt. Is het een vier sporen machine?

Hij heeft een tijdje in een vochtige kelder gestaan heeft tie daar veel te lijden van gehad.....

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Ja t is 4 sporen. En als je hem vanaf een bepaalde lichtinval bekijkt zie je duidelijk vochtplekjes op de kast zitten.

Electrisch is ie wel in orde verder, behalve de afspeelsnelheid dan. Maar verkopen/kopen mag niet op GOT :)

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Die snelheidsregelaar is waarschijnlijk nog wel te maken. Bij die oude apparaten werd haast altijd een synchroonmotor toegepast, wat inhoudt dat de motorsnelheid constant is en de overbrengingsverhouding wordt veranderd. Aan zo'n mechanisch systeem zie je snel wat er fout is, en repareren is doorgaans ook niet zo moeilijk.

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
polaris schreef op 28 augustus 2002 @ 22:20:
Die snelheidsregelaar is waarschijnlijk nog wel te maken. Bij die oude apparaten werd haast altijd een synchroonmotor toegepast, wat inhoudt dat de motorsnelheid constant is en de overbrengingsverhouding wordt veranderd. Aan zo'n mechanisch systeem zie je snel wat er fout is, en repareren is doorgaans ook niet zo moeilijk.

Jij bedoelt denk ik de manier waarop Akai het deed .... maar dat gaat hier niet werken, je hoort ook duidelijk dat de motor veel harder draait.

Pagina: 1