[Wireless] Antenne tweak aan 3com gateway?

Pagina: 1
Acties:

• Willems
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05-2025
Greetz to all,

Ik was op het moment wat info aan het zoeken om de range van een 3Com Home Wireless Gateway te vergroten. Nu heeft deze gateway geen antenne connector, maar als ik in de behuizing kijk moet dit volgens mij niet te moeilijk zijn om aan te sluiten.

Nu wilde ik even weten of er meerdere mensen zijn die zo'n 3com hebben, en eventueel al geprobeerd hebben om er een antenne aan te klussen.

Alvast bedankt voor alle reacties.

Pascal

Verwijderd

jah ik heb er ook 2, maar nog nie gekeken wat de mogelijkheden zijn, dus als iemand dat weet... of we maken er 22 mbps van ofzow let us know ;)

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 10:38
Kun je een foto posten van de aansluiting? Ik gok namelijk dat er intern een gewone Lucent Pigtail is gebruikt :)

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08 12:17

AirX

Tweak Guru

er hoeft niet eens een mooie aansluiting zin te zitten hoor, gewoon oude draadje er af solderen, dan er ffe een netwerk coax kabeltje aan solderen, fabriceer een eigen biquad antenne, en gaan met die banaan. heb ik ook met mijn USB bakjes gedaan :D.
http://wiki.wirelessleide...bin/moin.cgi/RadioAntenne < staan verschillende tuto's voor antenne's, ik heb de biquads gedaan, werkt super goed :D. Ik heb nu een verbinding met overburen. +/- 25 meter met een huis er tussen :) En totaal geen packetloss en lekker snelheden.

Verwijderd

sounds goed :)

Verwijderd

weet dan iemand hoeveel dbi die 3com dingetjes standaard uitsturen? of hoeveel mw dat mag ook :)

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Verwijderd schreef op 19 August 2003 @ 19:38:
jah ik heb er ook 2, maar nog nie gekeken wat de mogelijkheden zijn, dus als iemand dat weet... of we maken er 22 mbps van ofzow let us know ;)
De echte merken kunnen standaard 22mbit (dlink/linksys)

• YellowCube
  • Laatst online: 15-08 16:10

YellowCube

Wait...what?

en 3Com is geen echt merk?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• buiter
  • Laatst online: 21:19
raymonvdm schreef op 22 augustus 2003 @ 01:58:
[...]

Dit is dikke onzin, dit zijn juist de merken die zelf bijna NIETS produceren!!!!
Ze kopen meestal complete "moederborden" van een ander fabrikant.
Gooien er een eigen firmware op en tadaa verkopen maar!!!
En die 22Mbit functie is alleen maar verkoop praatje (verschil met 11Mbit is er bijna niet!!!!)

[ Voor 16% gewijzigd door buiter op 22-08-2003 11:00 ]

• Xandrios
raymonvdm schreef op 22 augustus 2003 @ 01:58:
[...]

Dat is onzin. Er is een chipset van TexasInstruments die dat ondersteund. De producten die die chipset gebruiken, zullen dus ook 22mbit kunnen doen.
buiter schreef op 22 augustus 2003 @ 10:58:
[...]

Dit is dikke onzin, dit zijn juist de merken die zelf bijna NIETS produceren!!!!
Ze kopen meestal complete "moederborden" van een ander fabrikant.
Gooien er een eigen firmware op en tadaa verkopen maar!!!
En die 22Mbit functie is alleen maar verkoop praatje (verschil met 11Mbit is er bijna niet!!!!)
En dit is ook een beetje onzin.
Er wordt gebruik gemaakt van een refference-design, dat gebeurd eigenlijk overal. (Bijvoorbeeld bij videokaartjes ook!)
Ze maken de bordjes dus wel zelf...

En 22mbit is niet alleen een verkoop praatje, ik heb het hier liggen (samen met een 11mbit en 54mbit setje), de snelheden zijn werkelijk 2x zo hoog als 802.11b :)

Verwijderd

naar mijn mening is 3com toch echt een top merk.
Maar uiteraard zitten er in deze usb dingetjes ook een chippie met een firmware, wie nu netjes zegt,,, du hebt 11 mbit... Iemand hier ooit 22 mbit uitgekregen?

• buiter
[En dit is ook een beetje onzin.
Er wordt gebruik gemaakt van een refference-design, dat gebeurd eigenlijk overal. (Bijvoorbeeld bij videokaartjes ook!)
Ze maken de bordjes dus wel zelf...

En 22mbit is niet alleen een verkoop praatje, ik heb het hier liggen (samen met een 11mbit en 54mbit setje), de snelheden zijn werkelijk 2x zo hoog als 802.11b :)
Geef me dan de werkelijk snelheden van zo'n 22Mbit setje en kom niet met een meting waarmee je een meter vanaf de Access Points af zit want dan ken je net zo goed 100Mbit kabeltje gebruiken.
Het gaat er dan om dat je op bijvoorbeel 50 meter beide setjes test, je zult zien dat de 22Mbit versie echt NIET 2x zo snel is!!!

Ook geef je aan dat 54Mbit 2x zo snel is als 802.11b, misschien een rekenfoutje hoor maar als ik 54Mbit verglijk met 11Mbt dan moet ik toch zeker 4 tot 5 keer sneller zijn!!!! (het is dus een verkopers praatje in mijn ogen)

En dan nog even over die bordjes, dat reference design bordjes waar je het over hebt zijn bijna allemaal gelijk.
D-link of Linksys hebben daar geen invloed op, dus ze produceren zelf NIETS!!!! (op firmware na dan)
Misschien een kleine wijziging mbt de antennes maar meer niet.
Waarom denk je dat je anders de firmware van D-link op de Linkys (V2.2) kan gooien?
Omdat ze identiek zijn

• Xandrios
buiter schreef op 22 August 2003 @ 14:32:
[...]

Geef me dan de werkelijk snelheden van zo'n 22Mbit setje en kom niet met een meting waarmee je een meter vanaf de Access Points af zit want dan ken je net zo goed 100Mbit kabeltje gebruiken.
Het gaat er dan om dat je op bijvoorbeel 50 meter beide setjes test, je zult zien dat de 22Mbit versie echt NIET 2x zo snel is!!!
802.11B:
30 meter = 102KB/sec

802.11B+:
30 meter = 990KB/sec

802.11G:
30 meter = 1416KB/sec
Ook geef je aan dat 54Mbit 2x zo snel is als 802.11b, misschien een rekenfoutje hoor maar als ik 54Mbit verglijk met 11Mbt dan moet ik toch zeker 4 tot 5 keer sneller zijn!!!! (het is dus een verkopers praatje in mijn ogen)
Dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat ik ze hier ook heb liggen.
En dan nog even over die bordjes, dat reference design bordjes waar je het over hebt zijn bijna allemaal gelijk.
D-link of Linksys hebben daar geen invloed op, dus ze produceren zelf NIETS!!!! (op firmware na dan)
Misschien een kleine wijziging mbt de antennes maar meer niet.
Waarom denk je dat je anders de firmware van D-link op de Linkys (V2.2) kan gooien?
Omdat ze identiek zijn
Ze zijn identiek, maar gewoon gefabriceerd in verschillende fabrieken, van de verschillende fabrikanten. Maar het design is inderdaad bij sommige merken hetzelfde.
Overigens, veel merken gebruiken mischien wel dezelfde chipset, maar een andere radio. Hierdoor zul je bij sommige kaartjes wel om de 4 kanalen een extra verbinding kunnen opzetten, bij sommige niet. Bij linksys etc kun je dat overigens wel vergeten, die blazen over het hele spectrum heen...

edit:

Overige afstanden weggehaald, die zie je wel verschijnen in een review op de FP.

[ Voor 17% gewijzigd door Xandrios op 22-08-2003 15:18 ]

• Sanchezzz
  • Laatst online: 04-08 16:07
Ik dacht dat dit topic over de 3Com gateway en een antenne tweak ging :?

Willems welke gateway van 3Com heb je eigenlijk?

• buiter
Cutebritney schreef op 22 August 2003 @ 15:15:
[...]

802.11B:
30 meter = 102KB/sec

802.11B+:
30 meter = 990KB/sec

802.11G:
30 meter = 1416KB/sec
Snelheid van je 802.11b duidt er toch echt op dat je slecht ontvangst hebt.
Door andere modulatie techniek of andere instelling zal het ontvangst/bereik van de 802.11b+ wat verbeterd zijn ten opzichte van de eerste meting.
Op langere afstanden komt 802.11b als beste uit de bus PUNT
Cutebritney schreef op 22 August 2003 @ 15:15:
Ze zijn identiek, maar gewoon gefabriceerd in verschillende fabrieken, van de verschillende fabrikanten. Maar het design is inderdaad bij sommige merken hetzelfde.
Overigens, veel merken gebruiken mischien wel dezelfde chipset, maar een andere radio. Hierdoor zul je bij sommige kaartjes wel om de 4 kanalen een extra verbinding kunnen opzetten, bij sommige niet. Bij linksys etc kun je dat overigens wel vergeten, die blazen over het hele spectrum heen...
Ik wil niet als zeur overkomen maar wat jij zegt klopt NIET

LINKSYS en D-link fabriceren nogmaals NIETS op het firmware na.
Het gaat namelijk beide om een Access Point van het type: GL2422AP-0T
Je hebt hier verschillende versies in, zo zijn ze er in een andere indeling en heb je verschillende versies.
De oude series zijn versie 1.0 en tegenwoordig zijn er ook V1.1
Dus er zijn meerdere versies DWL-900 en Linksys V2.2 zonder dat wij het weten

Er zijn inderdaad veel fabrikanten die zelf het moederbord ontwikkelen en de modulatieship door een ander bedrijf laten fabriceren.
Atmel,Atheros en Prism2 zijn bekende voorbeelden van zulke chipsets.

Verwijderd

waarom kopen pc users geen apple basestation extrema, kwaliteit gegarandeerd en aansluitmogelijkheden voor antenne.

neem maar van mij aan, scheelt veel op bereik hoor die basestation.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:31
Bij n goed signaal is met B ongeveer 700 kbyte/s te halen, met G ongeveer 3 Mbyte/s.
Dat B verder gaat dan G is niet zo te zeggen.
Receive Sensitivity: 802.11g
54 Mbps - 67.6 dBm
48 Mbps - 69.6 dBm
36 Mbps - 78.8 dBm
24 Mbps - 79.8 dBm
18 Mbps - 85.4 dBm
12 Mbps - 85.6 dBm
9 Mbps - 88.5 dBm
6 Mbps - 88.0 dBm

802.11b
11 Mbps - 82.8 dBm
5.5 Mbps - 78.8 dBm
2 Mbps - 89.9 dBm
1 Mbps - 89.9 dBm
Dit zijn de gevoeligheden van de 3Com 802.11g Accesspoint bij verschillende snelheden.
Zoals je kan zien voldoe je met n signaal van -85.6dB bij 12 mbit op 802.11g, terwijl je voor 11 mbit op B zelfs -82.8dB signaal moet hebben.Dus: minder snelheid bij n sterker signaal.
Pas bij 1 en 2 mbit/s komt 802.11b verder dan 802.11g.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• Willems
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05-2025
Wow dan heeft dit topic na ruim 1 jaar geen antwoord (gepost in 2002) in 2003 antwoorden gekregen :-)

Nou ik heb dus deze, ja nog steeds, in januari 2002 ergens gekocht..

http://www.3com.com/produ...pe=support&sku=3CRWE50194

Het is nu een oudje, als iemand er al een antenna aan heeft gemaakt dan ben ik benieuwd. (Ik ben tevens een andere accesspoint voor mezelf aan het zoeken nu, dus nu weet ik dat ik persé een antenne aansluiting wil :-) )
Pagina: 1