Winroute configgen en andere netwerkproblemen

Pagina: 1
Acties:

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:43
Allereerst, ik ben een echte leek mbt netwerken.
Ik draai als server win2k en als client win98se

Ik heb nou thuis (al een hele tijd) kabelinternet van chello, en ik wil dit nou via winroute gaan sharen, maar hoe doe ik dit precies? Ik heb nou al wat dingen ingesteld, maar hij werkt nog niet (pingen kan ik wel tussen computers, maw het ligt niet aan het netwerk)

Kijken jullie effe mee? :)

Bij configuratiescherm->netwerken heb ik 2 netwerkkaarten staan. Een van chello en een realtek kaartje. Bij de chello kaart heb ik alleen internetprotocol TCP/IP aanstaan, bij de realtek TCP/IP, bestandsdelen en client voor microsoft netwerk.

Winroute
In settings:
Proxy server: disabled

Mail server: enabled, maar nog niks ingesteld.

DHCP server: enabled, scope: 192.168.0.1-192.168.0.10 mask: 255.255.255.0

DNS forwarder: enabled, maar hier heb ik ook nog niks ingesteld. Wat vul ik bijvoorbeeld als DNS server in?

En bij de client? Ik heb daar alleen obtain ip adress automatically aanstaan, dit lijkt me voldoende toch?

Wat heb ik nog niet goed geconfigureerd?

Een andere vraag; hoe zorg ik ervoor dat andere users op het netwerk bestanden kunnen delen met de win2k pc en andersom?

Verwijderd

Heb je ook perform NAT aangevinkt bij de properties van de netwerk kaart die linkt naar de kabelmodem? (moet in winroute zelf)

Pas op, alleen NAT aanzetten op de kaart die in directe verbinding staat met de kabelmodem

Over je 2e vraag, installeer de service bestands en printerdeling (kan je doen door te klikken op ik wil mijn hardeschijven en printers delen in netwerk eigenschappen) dan krijg je als je met de rechtermuis knop op een station in de verkenner klikt een optie delen te zien.

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:43
NAT staat aan, dat is het niet.

En over die filesharing, stom dat ik dat niet gezien had. In win98 was het precies zo.

Verwijderd

Als je gebruik maakt van de DHCP functie dan moet je bij de scope nog aditionele info meegeven, nl. gateway en dns, vul hier het ip adres in van de pc waar winroute op geinstalleerd is (bv 192.168.0.1)

Nog iets, ik zag toevallig staan dat je een scope van 192.168.0.1-192.168.0.10 hebt gegeven, als de gateway 192.168.0.1 is dan moet je dat ff veranderen in 02/10 anders treedt er een conflict op.

• collin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-05 17:08

collin

Who da man !!

het werkt niet doordat je bij de winroute DHCP server geen default gateway hebt opgegeven. Dit is voor de clients de weg naar het internet. Stel deze optie in met het ip adres van de winroute bak. Proxy server zou ik niet gebruiken als ik jou was, is alleen maar trager. Zorg er ook idd voor dat NAT is geenabled OP DE CHELLO NIC, anders staat je LAN wagenwijd open :)

o ja: bij DNS forwarding in winroute moet je de ip adressen van de DNS servers van chello invoeren. Deze kan je bekijken door op de winroutebak in de cmd prompt "ipconfig /all" te doen. dan moet je de DNS servers van chello kunnen zien.

Suc6!

Mijn iRacing profiel