Toon posts:

Linux opstart probleem.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Yo,

Ik heb hier een pc met Linux mdk 8.1 erop
hij heeft perfect gedraaid maar ik ging hem 2 dagen geleden uit zetten.
en vandaag dacht ik laat ik hem maar weer eens aan zetten.
Nou mdk wou starten kom er opeens dit te staan: " Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on 16:41 " iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?.

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Waarschijnlijk is je harddisk bij het uitzetten niet netjes unmounted. Boot eens van een rescue-CD en start fsck om te kijken of er wat gefixed kan worden.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Soms wil 1 keer rebooten ook wel helpen (als je dat nog niet gedaan had). Had ik ook laatst, een keer rebooten en weg :)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb em al 2x gereboot :P... ik ga ff doen wat intoxicated zegt..

Verwijderd

Topicstarter
er staat btw dit boven die foutmelding.

hdd: QUANTUM FIREBALLP AS40.0 ATA DISK drive
hde: IRQ probe failed
hde: no response (status = 0x0a), resetting drive

:S ik moet iig ff op die schijf komen om me belangrijke bestanden eraf te halen

Verwijderd

Het kan helemaal mis gaan als je em uitzet zonder af te sluiten. Unix werkt nl. met een bepaald systeem voor het laden van bestanden in het geheugen. Er wordt van tabellen gebruik gemaakt, die staan zowel op de HD als in het geheugen. Die tabellen veranderen steeds, en daardoor moet er steeds geupdate worden. Bij het aflsuiten wordt alles weer naar normaal teruggezet zodat je HD weet dat er niks meer in je geheugen zit. (Kort-door-de-bocht-uitleg) Als dit niet gebeurd kan het ernstige consequenties hebben voor je systeem.

In het ergste geval zul je Linux opnieuw moeten installeren, zonder eerst je data eraf te kunnen halen..
Meestal gaat het niet zo hard, maar je weet nooit.

Verwijderd

Ik ben geen mandrake gebruiker, maar ik had het idee dat 8.1 standaard ext3 gebruikt, dus problemen met niet afsluiten zouden er niet moeten zijn.

Heb je geprobeerd de ide kabel aan te duwen, misschien zit die wel gewoon lossig.

Verwijderd

Ik heb toevallig net hetzelfde probleem gehad. Check eens of al je gegevens in /etc/fstab nog wel correct zijn. Die waren volslagen onzin bij mij. Mijn windows partitie is in het echt /dev/hda1, en in fstab stond ie als /dev/hde of zo. Geen wonder dattie geen vfat systeem kan vinden! Met rescue moet dat aan te passen zijn

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 27 augustus 2002 @ 19:21:
Nou mdk wou starten kom er opeens dit te staan: " Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on 16:41 " iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?.

Dat is hdc41... Nogal een hoog partitienummer (37e logical partition)?
Verwijderd schreef op 27 augustus 2002 @ 19:48:
er staat btw dit boven die foutmelding.

hdd: QUANTUM FIREBALLP AS40.0 ATA DISK drive
hde: no response (status = 0x0a), resetting drive
Sniegoed.
:S ik moet iig ff op die schijf komen om me belangrijke bestanden eraf te halen
Probeer het eens met een boot/rescue CD...
Pagina: 1