Toon posts:

Vastlopers met lage temperaturen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hulp nodig want ik zit met een probleem. Mijn computer loopt op hele lage temperaturen al vast. Ik vind het nogal raadselachtig omdat ie vastloopt terwijl mijn processor rond de 38 graden is, het moederbord heeft meestal een een temperatuur van rond de 33/34 gradden als hij vastloopt. Mijn videokaart is meestal rond de 35 graden warm. Volgens mij zijn deze temperaturen niet echt hoog en zou mijn computer toch echt niet hoeven vastlopen. De zijkant is er al afgehaald en ik heb de processorfans schoongemaakt. Deze problemen heb ik nu voor het eerst, vroeger heb ik hier nooit last van gehad. Het ligt niet aan de videokaart want hij doet hetzelfde als ik mijn tnt2 erindoe. Geheugen is ook goed. Aan de voeding ligt het ook niet want met een nieuwe deed ie hetzelfde. Mijn voltages zijn wel een beetje laag..maar met een nieuwe voeding zijn de voltages ongeveer precies hetzelfde.

VCOREA: 1,60V
VINRO: 3,31V
+3.3V: 3.17V
+5V: 4,78V
+12V: 11,98V

-12V: -11,V
-5V: -4,90V

+5VSB: 4,95V
VBAT: 3,31V

Hier is tenslotte mijn config(niet lachen graag) :

amd athlon A slot 600mhz
2 iceberg coolers op de processor
msi k7pro 6195 moederbord
256mb RAM
20.4 GB Maxtor Harddisk
300watt atx voeding
Leadtek Geforce 2 Titanium 64mb DDR
Soundblaster 128PCI
Alcatel Speedtouch ADSL USB Modem
17 inch Iiyama visionmaster pro 410
pioneer 10/40 speed dvd speler
plextor plexwriter 16/10/40

Verwijderd

Windows al eens opnieuw geinstalleerd?

Verwijderd

Ha ha :) Nee grapje :7 (kon het niet laten) Weet je wel zeker dat het een hardware probleem is. Zo op het eerste gezicht ziet het er namelijk goed uit. Kan best zijn dat je windows installatie verrot is....Ik doe maar een gok.

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:52

Pogostokje

* twiet *

Verwijderd schreef op 27 augustus 2002 @ 18:16:
Windows al eens opnieuw geinstalleerd?
Dat is toch geen tweakers oplossing? :)

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 14:50
Pogostokje schreef op 27 augustus 2002 @ 18:19:
[...]

Dat maakt niet uit :).

Installeer van alles is de laatste driver/firmware :).

• psychotic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-11-2025

psychotic

Nixs

"Geheugen is ook goed" .. Hoe weet je dat? Als bij jou windhoos niet het probleem is, zou ik toch hier nog maar eens naar kijken..

MSI K7T266 Pro2 RU, XP 2400+@2600+ 52Gr stressed. Aopen HQ08 gemod met div Panaflo fans, Case 43 Gr. Sapphire Radeon 9500 Pro 330@310 Catlist 3.4, Compaq 8020 TFT 18,1" DVI, 768Mb Crucial@CAS 2-2T-5T-2T-4way, 2*Maxtor D740X-6L Raid

• mandroid
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 07:50
probeer es voeding van een vriend ofzo

Verwijderd

lord-evil schreef op 27 augustus 2002 @ 18:44:
probeer es voeding van een vriend ofzo
vind die +5V lijn toch nie echt sterk (4.78 V) , dus idd een andere (lees zwaardere) voeding zou best de oplossing kunnen zijn.

Verwijderd

Pogostokje schreef op 27 augustus 2002 @ 18:19:
[...]

Soms toch de beste hoor, als je bijvoorbeeld al langer dan een jaar niet geformat hebt :7

Verwijderd

Topicstarter
ik snap niet helemaal wat windows heeft te maken dat ie vastloopt op hogere temperaturen. SInds wanneer is windows temperatuurgevoelig? En ik heb voor alles de laatste drivers en een nieuwe 300 watt voeding maakte ook niks uit. Zal een 350watt voeding misschien een oplossing zijn? En het geheugen heb ik getest door elke keer 1 van mn 2 128mb ram repen erin te steken en bij allebei liep ie nog vast. En ik denk echt niet dat het aan windows ligt want als het buiten een beetje koud is dan loopt ie de hele dag zo stabiel als een rots zonder vastlopers.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:07

Mentalist

[avdD]

Memtest?

www.memtest86.com

Misschien kokende VRM's oid?

Die voeding zal het dan niet zijn als je al een andere geprobeerd hebt. Ik heb een mobo dat ook maar koppig bij een bepaald voltage 2,86V blijft aangeven (weet zo ff niet meer waarbij) en dat bleek niet te veranderen toen ie aan een andere voeding ging. Dat werkte echter perfect.. Maar dat is dus gewoon verkeerde uitlezing (of brak mobo dat perfect draait op te hoog voltage 8-))

Probeer eerst eens memtest. Check de koeling van de cpu even na, zit alles goed vast? Draaien de fannetjes nog soepel, veel stof?

If possible : pak een oude HD en pleur er windows+een beetje software op. Stabiel? Dan lag het aan Windows.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• internetinfo
  • Laatst online: 19:11
Verwijderd schreef op 27 augustus 2002 @ 21:40:
ik snap niet helemaal wat windows heeft te maken dat ie vastloopt op hogere temperaturen. SInds wanneer is windows temperatuurgevoelig? En ik heb voor alles de laatste drivers en een nieuwe 300 watt voeding maakte ook niks uit. Zal een 350watt voeding misschien een oplossing zijn? En het geheugen heb ik getest door elke keer 1 van mn 2 128mb ram repen erin te steken en bij allebei liep ie nog vast. En ik denk echt niet dat het aan windows ligt want als het buiten een beetje koud is dan loopt ie de hele dag zo stabiel als een rots zonder vastlopers.
Windows is niet temperatuur gevoelig, dat is je hardware :o
Die vastlopers kunnen best aan Windows liggen. Denk maar eens aan eens geinstalleerde programma's die je niet goed verwijderd of overbodige sleutels in je register. Al die dingen samen zijn verantwoordelijk voor een traag en instabiel systeem.
Een 350W voeding is niet nodig met jou systeem.

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 12:47

Dreamer

Foutje

je hebt overal aan gedacht behalve een nieuwe hd (lijkt me niet maar ja wat anders)

probeer eens een andere hd dus.

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

Verwijderd

Ik zou eens proberen of ie nog vastloopt als je de voedingsstekker van de dvd of de cd-r er eens uithaalt. misschien is de spanning dan net iets hoger zodat i het dan wel trekt.

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 12:47

Dreamer

Foutje

Verwijderd schreef op 28 augustus 2002 @ 00:39:
Ik zou eens proberen of ie nog vastloopt als je de voedingsstekker van de dvd of de cd-r er eens uithaalt. misschien is de spanning dan net iets hoger zodat i het dan wel trekt.
lijkt me onwaarschijnlijk ik heb namelijk 2 hd's 3cdrom spelers diskdrive drie koelers en dat draait perfect ook met een 300watt voeding (is dus ongeveer het dubbelen van wat topicstarter heeft)

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

Verwijderd

Topicstarter
zonder me dvd speler en brander zijn me voltages wel iets hoger:

eerst:

VCOREA: 1,60V
VINRO: 3,31V
+3.3V: 3.17V
+5V: 4,78V
+12V: 11,98V

-12V: -11,V
-5V: -4,90V

+5VSB: 4,95V
VBAT: 3,31V

nu

VCOREA: 1,65V
VINRO: 3,30V
+3.3V: 3.34V
+5V: 4,95V
+12V: 12,34V

-12V: -12,61V
-5V: -5,05V

+5VSB: 5,05V
VBAT: 3,33V

Maar de vastlopers blijven gewoon. Ik denk dat we de voeding nu wel kunnen uitsluiten.

• Access
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 19:54
Misschien heb je recentelijk een driver upgrade gedaan die dit veroorzaakt ?

• SjaakTrekhaak
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-08 11:11
ik heb hele slechte ervaringen met die alcatel usb modem en ken een hoop mensen die daardoor vastlopers kregen dus zou zegge probeer es een dag zonder die usb modem :)

[url=http://specs.tweak.to/[/url] / Specs 2 \ 24 uren in een dag, 24 bierflesjes in een krat........ Toeval?

Verwijderd

Topicstarter
met usb modem loopt ie net zo hard vast. kan het echt niet aan de processor of mobo liggen?

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-08 11:45
wat is de laatste keer dat je een frsh instal hebt gedaan? (format c en alles opnieuw er op)
welk OS gebruik je?

windows (vooral 98) wil nog wel eens instabiel worden na een tijdje erop staan, komt door niet goed verwijderde drivers, progjes en registery keys

98 en ME moet je soms 1 keer in de 1-2 maanden er opnieuw opzetten wil je een stabliel systeem.

dit kan uitgesteld worden door: AdAware draaien, virusscan, RegClean

TheS4ndm4n#1919

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 14:06

Tachyon

pop the glock

98 en ME moet je soms 1 keer in de 1-2 maanden er opnieuw opzetten wil je een stabliel systeem.
Wat een onzin. Je moet gewoon niet alles wat los en vast zit installeren en vervolgens weer de-installeren. Als het echt nodig is om Windows 98 of ME elke maand opnieuw te installeren zegt dat meer over de gebruiker dan over het OS.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Verwijderd

Topicstarter
ik denk niet dat het aan windows ligt(ook al is het lang geleden dat ik gereformat heb) ik gebruik trouwens 98se. De reden dat ik denk dat het niet aan windows ligt is dat ik bv gisteren(het was nogal koel) zon 3 uur zonder vastlopers heb gedraaid. De cpu temp bleef rond de 36 graden en er waren geen problemen. Ik zag trouwens ik mijn bios gisteren dat de system temp 36 was en me cpu temp rond de 33. Ik gebruik speedfan en ik ben nu een beetje in de war wat nou temp1,temp2 en temp 3 zijn. En het blijkt dus ook dat me bios hele andere temps aangeeft dan speedfan. Wat is trouwens jullie favoriete temp/fan/voltage monitor programma?

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 01 september 2002 @ 17:38:
ik denk niet dat het aan windows ligt(ook al is het lang geleden dat ik gereformat heb) ik gebruik trouwens 98se. De reden dat ik denk dat het niet aan windows ligt is dat ik bv gisteren(het was nogal koel) zon 3 uur zonder vastlopers heb gedraaid. De cpu temp bleef rond de 36 graden en er waren geen problemen. Ik zag trouwens ik mijn bios gisteren dat de system temp 36 was en me cpu temp rond de 33. Ik gebruik speedfan en ik ben nu een beetje in de war wat nou temp1,temp2 en temp 3 zijn. En het blijkt dus ook dat me bios hele andere temps aangeeft dan speedfan. Wat is trouwens jullie favoriete temp/fan/voltage monitor programma?
Uit je bios uitlezen is natuurlijk het betrouwbaarste 8)

Maar, sys temp 36 graden en cpu temp 33? Dat kan niet volgens mij... Of heb je waterkoeling :?

Je cpu wordt met lucht uit de kast gekoelt, hoe kan je cpu dan koeler worden dan de lucht waarmee ie gekoelt wordt... Dat gaat dus niet...

[ Voor 0% gewijzigd door Mentalist op 01-09-2002 18:04 . Reden: woordje vergeten :X ]

Verwijderd

RocketKoen schreef op 31 augustus 2002 @ 23:03:
wat is de laatste keer dat je een frsh instal hebt gedaan? (format c en alles opnieuw er op)
welk OS gebruik je?

windows (vooral 98) wil nog wel eens instabiel worden na een tijdje erop staan, komt door niet goed verwijderde drivers, progjes en registery keys

Ik heb wel eens 1.5 jaar windows 98 gedraaid zonder format of ghost.. :z

Verwijderd

W3ird_N3rd schreef op 01 september 2002 @ 17:45:
[...]

Maar, sys temp 36 graden en cpu temp 33? Dat kan volgens mij... Heb je waterkoeling :?

Je cpu wordt met lucht uit de kast gekoelt, hoe kan je cpu dan koeler worden dan de lucht waarmee ie gekoelt wordt... Dat gaat dus niet...
dit kan wel , omdat de sensor ( meestal ) bij de southbridge zit kan het zijn dat daar de temp hoger is dank zij de vga kaart of andere hardware. En als je dan geen koeling hebt ken hij zijn dat ( als je een intake vlakbij de cpu hebt ) je cpu dus lager loopt als de kast. dit is bij mij namelijk ook cpu = 39.2 C en kast =43.1 C ( stressed ) dit komt door mijn gf 4 ti :D

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 01 september 2002 @ 18:02:
[...]

dit kan wel , omdat de sensor ( meestal ) bij de southbridge zit kan het zijn dat daar de temp hoger is dank zij de vga kaart of andere hardware. En als je dan geen koeling hebt ken hij zijn dat ( als je een intake vlakbij de cpu hebt ) je cpu dus lager loopt als de kast. dit is bij mij namelijk ook cpu = 39.2 C en kast =43.1 C ( stressed ) dit komt door mijn gf 4 ti :D
Hmm, je hebt gelijk, dat kan wel :)

Al zou ik me dan afvragen of er niet een extra fannetje voor de rest van de case bijmoet ;)

Maar je heb gelijk, zo kan het wel.. Niet aan gedacht..

Verwijderd

Topicstarter

Maar, sys temp 36 graden en cpu temp 33? Dat kan niet volgens mij... Of heb je waterkoeling :?

Tja het stond er toch echt, ik vind het zelf ook vreemd maar dat is wat er stond in de bios.

Verwijderd

RocketKoen schreef op 31 augustus 2002 @ 23:03:

[.......................]

wat een onzin zeg !

As 't stabiel draait moet je er gewoon geen nog nwe / ßeta-achtigere drivers overheen plempen.

maar ja ..... daar ging het hier volgens mij niet over
Pagina: 1