[PIC16F84] voeding, owjah 7805 geklapt :(

Pagina: 1
Acties:
  • 295 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Topicstarter
Ik was ff bezig met mijn PIC16F84 voor de toekomstige baybus :)

Ik was ff de 5 volt voeding in elkaar aan het zetren (zonder PIC erin :)) Ik wilde ff dingen nameten, of er wel 5 volt uit kwam. (opgebouwd met 78L05)

In iedergeval, die 78L05 ging roken (ik had 10 volt voeding aangesloten) maar had het telaat door, en net dat ik de voeding uit wil zetten, *PATS!!!* Die 78L05 is hard geklapt. :( Ik schrok wel, had het niet verwacht namelijk :7 Maar er kwam wat olie achtig vrij :? Was/is dit schadelijk voor de gezondheid?

IK heb hier nog een regelbare trafo liggen, gelijkstroom, kan ik deze gewoon gebruiken om mijn PIC te voeden? Zo ja, waarop moet ik nog meer letten?

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verrote IC's meuren idd, maar of het schadelijk is weet ik niet :)

Die 78L05 is toch low-drop ofzow??? :) Die zuiniger is ofzow???

's Nie zo verstandig om er dan 10V op te zetten hè? ;)

• ND863

ND863

Topicstarter
Osiris schreef op 27 augustus 2002 @ 18:03:
Verrote IC's meuren idd, maar of het schadelijk is weet ik niet :)

Die 78L05 is toch low-drop ofzow??? :) Die zuiniger is ofzow???

's Nie zo verstandig om er dan 10V op te zetten hè? ;)
De ingangs spanning is toch tussen 7 en 14 Volt? :7 Toch?

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07 14:46
L staat voor low POWER, en als je hem goed aansluit doet ie het gewoon op 10V ;)

• Osiris
  • Niet online
ND schreef op 27 augustus 2002 @ 18:05:
[...]

De ingangs spanning is toch tussen 7 en 14 Volt? :7 Toch?
Van de L ook? Of is die juist van de L :P

Naja, 't is volgens mij niet gezond die prut iig, maar of het echt schadelijk is weet ik niet...

• Osiris
  • Niet online
Benadski schreef op 27 augustus 2002 @ 18:06:
L staat voor low POWER, en als je hem goed aansluit doet ie het gewoon op 10V ;)
Dan heeft ie dus idd wat verkeerd gedaan :o

• Aetje
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

En wat die meur betreft... niet te lang bovenhangen, dan komt het wel goed met je. :)

Forget your fears...
...and want to know more...

• ND863

ND863

Topicstarter
Dus niet ingrijpend schadelijk voor je gezondheid?

Maarruh check dit eens > http://us.st.com/stonline/books/pdf/docs/2145.pdf

Want daar staat op blz.2 dat er 30 Volt op Vin mag :)

• Osiris
  • Niet online
ND schreef op 27 augustus 2002 @ 18:09:
Dus niet ingrijpend schadelijk voor je gezondheid?

Maarruh check dit eens > http://us.st.com/stonline/books/pdf/docs/2145.pdf

Want daar staat op blz.2 dat er 30 Volt op Vin mag :)
'k Neem aan dat je hem correct hebt aangesloten? :P

• ND863

ND863

Topicstarter
Osiris schreef op 27 augustus 2002 @ 18:11:
[...]

'k Neem aan dat je hem correct hebt aangesloten? :P
Jah, al 5x gecheckt voordat er spanning op Vin kwam, en nadat die BOEM deed, heb ik ook nog 3x gecheckt, en het klopt :?

Volgens deze aangesloten :7
Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/img/000025.gif

• Benadski
ND schreef op 27 augustus 2002 @ 18:13:
[...]

Jah, al 5x gecheckt voordat er spanning op Vin kwam, en nadat die BOEM deed, heb ik ook nog 3x gecheckt, en het klopt :?

Volgens deze aangesloten :7
[afbeelding]
Hiermee kan je em niet aansluiten, er staan geen pinnummers bij, zoek die eerst maar eens op... (Google: 78L05 pinout)

Heb je dat al uitgezocht, kijk dan of ze je geen 79L05 hebben gegeven (als ie nog een beetje heel ist.

edit:
Enne, de 78L05 kan max. 100mA leveren, is beveiligd tegen kortsluiting (nadat deze is aangesloten en zich gestabiliseerd heeft) en de laatste elco in het schema (rechts) is absoluut niet nodig!!!

• ND863

ND863

Topicstarter
Benadski schreef op 27 augustus 2002 @ 18:30:
[...]

Hiermee kan je em niet aansluiten, er staan geen pinnummers bij, zoek die eerst maar eens op... (Google: 78L05 pinout)

Heb je dat al uitgezocht, kijk dan of ze je geen 79L05 hebben gegeven (als ie nog een beetje heel ist.

edit:
Enne, de 78L05 kan max. 100mA leveren, is beveiligd tegen kortsluiting (nadat deze is aangesloten en zich gestabiliseerd heeft) en de laatste elco in het schema (rechts) is absoluut niet nodig!!!
Ik heb die datasheet toch? :?

KUT, ik had verkeerd gekeken, het is dus een elco die ontploft is :( En nu? Ik hoorde dat je dat chemishe spul beter niet kon aanraken :( Maar wat gebeurt er dan?

Hoe meet ik nu de 78L05 na of ie nog heel is, zonder er spanning op te zetten? Btw waar zorgt die elco links eik voor? (die dus ontploft is)

Kan ik nou gewoon een andere willekeure 5volt bron op aansluiten? (op de PIC)

• Benadski
Dat spul heet elektroliet, is zeeeeeeeeeeeer giftig en reageert met andere stoffen. Goed ventileren dus en een nieuwe pakken... Let wel op de aansluitingen, elco's hebben een PLUS en een MIN, die mag je NIET omwisselen, ook moet de werkspanning (staat op de elco) hoger zijn dan de spanning die je erop zet...

Ja, een GESTABILISEERDE 5V moet goed werken, vergeet niet een ontkoppelcondensator van 100NF naast de PIC te plaatsen...

Zonder spanning meet je geen 7805 door, en de aansluitingen van een 7805 en een 78L05 verschillen ook van elkaar, dus let goed op wat je doet...

Suc6 :)

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-07 20:39

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

oooo, elkotje maar. Die van mij ging fluiten!

• ND863

ND863

Topicstarter
Benadski schreef op 27 augustus 2002 @ 18:48:
Dat spul heet elektroliet, is zeeeeeeeeeeeer giftig en reageert met andere stoffen. Goed ventileren dus en een nieuwe pakken... Let wel op de aansluitingen, elco's hebben een PLUS en een MIN, die mag je NIET omwisselen, ook moet de werkspanning (staat op de elco) hoger zijn dan de spanning die je erop zet...

Ja, een GESTABILISEERDE 5V moet goed werken, vergeet niet een ontkoppelcondensator van 100NF naast de PIC te plaatsen...

Zonder spanning meet je geen 7805 door, en de aansluitingen van een 7805 en een 78L05 verschillen ook van elkaar, dus let goed op wat je doet...

Suc6 :)
Wat zijn de bijwerkingen van dat giftige gas? (btw, moet ik me nou erg veel zorgen maken of......?)
En hoe zou ik die condensator dan moeten aansluiten?

• Benadski
De gassen zijn schadelijk, ben je 65+ ga dan naar het ziekenhuis, ben je jonger, dan zal je lichaam zich wel herstellen. In hoge concentraties (elco van 10 kg weggevaagd bijvoorbeeld) zou ik toch wel 'ns snel naar het ziekenhuis lopen... >:)

Elco aansluiten: De + aan de +, de - aan de - :)

• ND863

ND863

Topicstarter
Benadski schreef op 27 augustus 2002 @ 20:21:
De gassen zijn schadelijk, ben je 65+ ga dan naar het ziekenhuis, ben je jonger, dan zal je lichaam zich wel herstellen. In hoge concentraties (elco van 10 kg weggevaagd bijvoorbeeld) zou ik toch wel 'ns snel naar het ziekenhuis lopen... >:)

Elco aansluiten: De + aan de +, de - aan de - :)
Er zat een klein rond zeer dun vlekje op mijn hand(1cm), voelde er niets van :7 Nu weet ik dus niet of dit uit die Elco kwam ..........

Btw, ff serieuzer reageren als het kan, het baart mij echt zorgen :/

• Benadski
Was serieus, met een grappige ondertoon, maar nix om je zorgen over te maken, mits je het snel hebt afgespoeld... Mocht je allergisch reageren, dan wel ff naar de dokter...

Op de elco staan minnetjes (soms plusjes) daaraan zie je welk pootje de min (plus) is...

• ND863

ND863

Topicstarter
Benadski schreef op 27 augustus 2002 @ 20:46:
Was serieus, met een grappige ondertoon, maar nix om je zorgen over te maken, mits je het snel hebt afgespoeld... Mocht je allergisch reageren, dan wel ff naar de dokter...

Op de elco staan minnetjes (soms plusjes) daaraan zie je welk pootje de min (plus) is...
Hms oki, ik voel me nu (en toenet) gewoon normaals, zoals altijd, dus ik kan het laten rusten.

Btw, ik weet dat ze niet tegen kunnen tegen verkeerd aansluiten, maar ik had al gekeken :? Het korte pootje (die ook bij de zwarte streep zit) heb ik aan GROUND vastgemaakt, maarjah nu dat ding geploft is begin ik aan mezelf te twijfelen

Klopt het dan dat mijn 78L05 nog leeft? want volgens de databladen is hij kortsluit bestendig (dus als je hem verkeerd aansluit) en thermisch beveiligd :7

Kan iemand het volgende bevestigen? : de 78L05 (TOP92 behuizing, zoiets) van bevonaf gekeken, met de BOLLE kant naar je toe, en de platte kant van je af Linkse pin is OUT, de middelste is GROUND, en de meest rechtse is IN

Kan je niet en soort beveiliiging maken dat als je de elco verkeerd om aansluit, er GEEN stroom meer loopt?

• Benadski
ND schreef op 27 augustus 2002 @ 20:54:
[...]

Hms oki, ik voel me nu (en toenet) gewoon normaals, zoals altijd, dus ik kan het laten rusten.

Btw, ik weet dat ze niet tegen kunnen tegen verkeerd aansluiten, maar ik had al gekeken :? Het korte pootje (die ook bij de zwarte streep zit) heb ik aan GROUND vastgemaakt, maarjah nu dat ding geploft is begin ik aan mezelf te twijfelen

Klopt het dan dat mijn 78L05 nog leeft? want volgens de databladen is hij kortsluit bestendig (dus als je hem verkeerd aansluit) en thermisch beveiligd :7

• Kortsluitbestendig is niet waar als je aansluitingen verwisselt

Kan iemand het volgende bevestigen? : de 78L05 (TOP92 behuizing, zoiets) van bevonaf gekeken, met de BOLLE kant naar je toe, en de platte kant van je af Linkse pin is OUT, de middelste is GROUND, en de meest rechtse is IN

• Draai de in en de out maar weer om... Zie hier.

Kan je niet en soort beveiliiging maken dat als je de elco verkeerd om aansluit, er GEEN stroom meer loopt?
• Zekering van 100mA ervoor bijvoorbeeld?

• ND863

ND863

Topicstarter
Klopt toch die pinnen? Links is OUT, staat op de tekening en in mijn beschrijving :?

• Benadski
In de tekening staat NIETS over een 78L05, er staat zowieso nix over pinnummers bij...

Lees eerst de datasheet: http://www.national.com/ds/LM/LM78L05.pdf

met de tekst leesbaar naar je toe van links naar rechts: out gnd in

• ND863

ND863

Topicstarter
Licht het nu aan mij of lopen wij elkaar gewoon mis? :? :7 Ik zeg precies wat jij zegt.

Anyways, die 78L05 moet er toch voor zorgen dat er ongeacht de ingang spanning er 5 Volt uit komt? (ik heb na zitten meten, en vIn als vOUT zijn, en blijven het zelfde, zelfs alsk de voedingspanning verhoog)

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-03 14:43

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Ik wil ff zeggen die klijne componenten zijn niet schadelijk voor je gezondheid!!! als je maar niet dingen gaat opeten :) (verboden voor kinderen onder de 3 jaar! :P)
Let wel goed op! als je je elco opblaast moet je de hele print reinigen!!!! zo'n ding zit vol metaal deeltjes en gaat tussen je banen zitten. dus dan heb je zo alles eruit liggen!
zelf heb ik is een helegrote elco opgeblazen.. erg leuk gewoon 80 volt gelijk de andere kant op :) (een stijker is er niets bij :9 )
ND schreef op 27 augustus 2002 @ 21:14:
Licht het nu aan mij of lopen wij elkaar gewoon mis? :? :7 Ik zeg precies wat jij zegt.

Anyways, die 78L05 moet er toch voor zorgen dat er ongeacht de ingang spanning er 5 Volt uit komt? (ik heb na zitten meten, en vIn als vOUT zijn, en blijven het zelfde, zelfs alsk de voedingspanning verhoog)
dan is je 78L05 ook kapot :) meet ff de pootjes na.. als ze naar alle kanten maar een paar ohm hebben is die ook kapot :)

[ Voor 0% gewijzigd door Looki op 27-08-2002 21:21 . Reden: spelling ]

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-08 16:16

Demo

Probleemschietende Tovenaar

jeuuron schreef op 27 augustus 2002 @ 21:18:
Ik wil ff zeggen die klijne componenten zijn niet schadelijk voor je gezondheid!!! als je maar niet dingen gaat opeten :) (verboden voor kinderen onder de 3 jaar! :P)
zelf heb ik is een helegrote elco opgeblazen.. erg leuk gewoon 80 volt gelijk de andere kant op :) (een stijker is er niets bij :9 )
Waarom is mij dan ook altijd verteld dat als je elco's verkeerd aansluit en ze ploffen, dat dat spul wat er uit komt zwaar giftig is :?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Uhm, vraagje

Je hebt toch wel een gelijkrichter gebruikt na die trafo he, of heb je een dc adaptor er voor gebruikt?

Anders zet je namelijk wisselspanning op je schakeling en dan zou jou condensator inderdaad ook BOEM doen

Just a Thought

• ND863

ND863

Topicstarter
Er kwam gewoon gelijkstroom uit de stroombron :)

Hms, ik wil voor die elco een simpele beveiliging. Dus dat de stroom daadwerkelijk maar 1 kant op kan gaan. Stel de stroom mag NIET lopen van rechts naar links. Dus als hij dat wel doet, moet deze geblokkeerd worden door een diode. Maak het uit of ik deze links van de elco word aangesloten of rechts daarvan? (ervoor, erachter) Ik bedoel, als de diode de stroom blokkeert, dan is er toch ook geen stroomkring?

• bugs
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

om verwarring te voorkomen: de 7805 en de 78L05 hebben niet de zelfde pin-aansluiting, deze zijn precies omgekeerd. Maar dat had je denk ik al door.

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

Verwijderd

die condensator kan op 3 manieren geklapt zijn

1. Verkeerd om aangesloten
(gewoon een nieuwe goed aansluiten)
2. Te hoge spanning
(lijkt me sterk gezien jou verhaal, maar meet de voeding onbelast na en daar dan een paar volt bij op tellen voor de condensator
3. Op wisselspanning aangesloten
(als je gewoon een trafo hebtr een gelijkrichter plaatsen, bij een adapter goed kijken of het een ac/dc adapter is)

Verdere maatregelen zoals diodes zijn niet nodig, als het wel nodig is dan is er gewoon wat anders aan de hand, en dat moet opgelost worden.

Enne collega tweakers zeggen dat die 78OL05 anders is dus ffe checken op I-net, als die stuk is dan had ik persoonlijk er een gewone 7805 ingegooid, kan wat meer belasting hebben voor als je project wat groter wordt

succes

• ND863

ND863

Topicstarter
Het is een Fleishmann Trafo (van de modelbaan) en er staat op dat die gelijkstroom afgeeft. Maar voor de zekerheid kan geen kwaad :) Ik heb geen gelijkrichter hier bij de hand. Maar heb wel 2x 414 Diodes. Kan ik deze gwoon gebruiken?

Moet ik hem dan zo aansluiten :
code:
1
2
3
[-]--------|<--------o

[+]------->|--------o

Owjah ik heb nu een nieuwe 7805, om precies te zijn een L7805CV, moet ik deze gaan koelen? (2A versie)

Hoezo zijn er verschillen tussen 7805's? In de datasheets word de hele 78xx serie bij elkaar gedaan :?

[EDIT :]
Ik heb nu dus een nieuwe ELCO, hier zitten de pinnen aan beide kanten :( De MIN is toch het pinnetje wat bij de riggel zit?

Verwijderd

Waarschijnlijk heb je dan de trafo met de regelaar de verkeerde kant opgedraaid dat hij opgeblazen is

Nogmaals, meten is weten....

Ik heb zo even geen schema liggen, maar als je even zoekt dan heb je met google zo één te pakken

Als beveliging kun je 1 diode opnemen in je schematje, die sluit je dan zo aan

+trafo ------|>|----- +schakeling

-trafo --------------- -schakeling

denk er ook aan dat een onbelaste voeding een veel hogere spanning afgeeft als een belaste, dus als er op die trafo staat 0-15v dan kan het dus best betekenen dat er onbelast 20v uit komt zetten en dan gaan jou (waarschijnlijk) 16v elco's aan stuk

Het beste kun je een 9v adaptertje gebruiken, de 78XX serie werkt het best met 3v overspanning, dus een 7805 zou dan 8v moeten hebben, aangezien je die bijna niet vind moet je dus een 9v dc adapter hebben

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

ND schreef op 28 augustus 2002 @ 18:16:
Het is een Fleishmann Trafo (van de modelbaan) en er staat op dat die gelijkstroom afgeeft. Maar voor de zekerheid kan geen kwaad :) Ik heb geen gelijkrichter hier bij de hand. Maar heb wel 2x 414 Diodes. Kan ik deze gwoon gebruiken?
Als je zeker weet dat je te maken hebt met een gelijkspanning is het voldoende om slechts in één van de twee leidingen een diode op te nemen om verkeerd om aan te sluiten van de voeding op je schakelingetje te voorkomen. De tweede diode heeft geen enkel effect (deze veroorzaakt enkel een extra spanningsval!). Bij een wisselspanningsbron zou een gelijkrichtbrug bestaande uit 4 diodes wenselijk.
Owjah ik heb nu een nieuwe 7805, om precies te zijn een L7805CV, moet ik deze gaan koelen? (2A versie)
Dat ligt eraan hoeveel vermogen er wordt gedisspipeerd door de regelaar. Bij een kleine spanningsval (Vuit-Vin) en een kleine stroon door de regelaar zal koelen niet nodig zijn. Sluit je schakeling aan en kijk hoe warm het wordt. Achteraf een koelplaatje toevoegen is erg eenvoudig, maar waarschijnlijk niet nodig aangezien de 414 diodes volgens mij maar een beperkte stroom aankunnen.
Hoezo zijn er verschillen tussen 7805's? In de datasheets word de hele 78xx serie bij elkaar gedaan :?
Kijk bijvoorbeeld eens naar de datsheets bij Farnell. Je ziet dan dat de aansluitingen bij de 78xx (TO-200 behuizing) en 78Lxx (TO-92) behuizingen net gespiegeld zijn...
[EDIT :]
Ik heb nu dus een nieuwe ELCO, hier zitten de pinnen aan beide kanten :( De MIN is toch het pinnetje wat bij de riggel zit?
Bij een liggende elco is de kant met de rand meestal de PLUS!

• ND863

ND863

Topicstarter
Meestal of altijd? :7 (ik wil het wel zeker weten heh? :))

Over die diode, is er een voorkeur voor de plaats? (dus de eerste OF de 2e? neem aan de eerste toch beter is? Want als de stroom toch omdraait, dan komt de + als eerst bij de diode)

• bugs
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Bij twijfel kan je altijd kijken naar de pijl die er op gedrukt staat (band over de lengte richting) deze wijst altijd naar de -

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

• ND863

ND863

Topicstarter
bugs schreef op 28 augustus 2002 @ 19:38:
Bij twijfel kan je altijd kijken naar de pijl die er op gedrukt staat (band over de lengte richting) deze wijst altijd naar de -
Ah okeey, weer wat geleerd :)

• GertW
  • Laatst online: 29-04 18:37
Over die fleischmann trafo: heb je de regelbare pinnen gebruikt of de niet-regelbare? de niet regelbare pinnen zijn namelijk wisselspanning ;)

• ND863

ND863

Topicstarter
Evil_Creature schreef op 28 augustus 2002 @ 19:53:
Over die fleischmann trafo: heb je de regelbare pinnen gebruikt of de niet-regelbare? de niet regelbare pinnen zijn namelijk wisselspanning ;)
:) Dat weet ik :) Staat ook zo'n mooi golfje ;) Ik gebruik de regelbare uitgangen :)

En nou doet mijn voeding het niet *zucht*

Pagina: 1