Regels tegenwoordig omtrent aarding in gebouwen;?

Pagina: 1
Acties:
  • 228 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik woon in een studentenhuis (flats samen 400 man ongeveer), en we hebben op de kamers geen aarding op de stopcontacten. Gevolg is dat mensen last hebben van ruis bij versterkers, mensen op de verwarming gaan aarden, en ik mijn pc niet kan beschermen tegen piekspanning, want daar heb je aarde voor nodig om te werken niet?

Ik vroeg me af hoe dat zit tegenwoordig, kunnen we de huurmaatschappij vragen er iets aan te doen? Zijn er regels voor wat betereft brandveiligheid?

specs

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07 14:46
Voor piekspanningsbeveiliging kun je ook een varistor (toch?) zetten tussen de nul en de fase, dit beschermt ook tegen overspanning. Word de spanning hoger dan bijv 270V, dan is het kortsluiting en gaat de stop door, niet je PC!

Anders pak je toch gewoon de bliksemafleider? Die gaat ook de aarde in, en die is lekker dik! :P

• maratropa
  • Niet online
hm ja dat kan natuurlijk allemaal, maar het is maar zozo. Als het wettelijk verplicht is dan kun je vriendelijk aan de huurder vragen of ie het wil fixen.

specs

Verwijderd

Benadski schreef op 27 augustus 2002 @ 15:39:

Anders pak je toch gewoon de bliksemafleider? Die gaat ook de aarde in, en die is lekker dik! :P
Ik vraag me af hoe veilig dit is. Als er bij inslag al geen stroom door je PC gaat lopen zal je zeker last hebben van het electromagnetische veld dat door de inslag veroorzaakt wordt. Een 'gewone' inslag in de buurt kan al nare gevolgen hebben, je apparatuur verbinden met de bliksemafleider lijkt me versterkend werken.

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07-2025
Zover ik weet is dit niet verplicht voor bestaande gebouwen/woningen.

Alleen bij nieuwbouw of renovatie van de elektrische installatie is aarding overal verplicht.

Ik ben dus bang dat je je verhuurder weinig kan maken.

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Aarding overal is niet verplicht denk ik, maar je badkamer en keuken horen volgens mij wel aarde te hebben? Kun je die niet gewoon zelf doortrekken dan?

• maratropa
  • Niet online
ja dat doortrekken lijkt me dan wel een optie. Dat is verder zonder gevaar, uit het washok een lijntje aan de aarde verbinden van een stopcontact, en die naar onze gang leggen, zodat een paar mensen hun aarde eraan kunnen verbinden?

specs

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07 14:46
Verwijderd schreef op 27 augustus 2002 @ 16:32:
[...]

Ik vraag me af hoe veilig dit is. Als er bij inslag al geen stroom door je PC gaat lopen zal je zeker last hebben van het electromagnetische veld dat door de inslag veroorzaakt wordt. Een 'gewone' inslag in de buurt kan al nare gevolgen hebben, je apparatuur verbinden met de bliksemafleider lijkt me versterkend werken.
Sorry voor de verwarring, maar natuurlijk is dit NIET VEILIG!!! Het kan wel voor mooie speciale effecten zorgen tijdens onweer :)
Pagina: 1