Mijn Iiyama geeft stroomschokjes

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• YoG
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Viel me net pas op.. als ik mn vingers op de linkerkant van m'n beeldscherm leg dan voel ik lichte stroomschokjes!

Dit lijkt me niet normaal??
Het gaat om een Iiyama S900MT1 die ik pas een half jaartje heb.

spek pc, spek hifi, last.fm

Verwijderd

garantie?

ik zou hem ff terug brengen

• YoG
  • Niet online
lekker is dat.. ik heb t wel s eerder gehad met mn systeemkast.. die gaf toen ook schokjes.. kan het een relatie daarmee hebben?

Degauss werkt ook niet

Verwijderd

Ik heb zelf ook een Iiyama en die geeft ook van die stroomschrokjes. Dat had ik ook al in het begin maar ik heb hem niet teruggebracht. Hij doet het verder gewoon goed.

• ErikRo
  • Laatst online: 04-08 15:18
Al heb je geen garantie, straks krijg je misschien zwaardere schokjes, van het soort dat je haar rechtovereind gaat staan.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Verwijderd

ik zou je stopcontacten eerst maar es aarden dat lost al een heleboel op denk ik

• YoG
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 augustus 2002 @ 14:53:
ik zou je stopcontacten eerst maar es aarden dat lost al een heleboel op denk ik
Die zijn geaard..

de schokken zijn nu weer weg trouwens.. misschien was t een hoge piek in de elektriciteit ofzo :?

Verwijderd

vaag

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-08 17:43

McFizban

Hackito ergo sum.

Aarden moet je zowieso doen met je computersysteem. Als je je systeem niet aard, staat er (een beetje afhankelijk van je voeding) tot wel 220 volt op de buitenkant. Welliswaar is de maximaal te leveren stroom heel klein, maar toch groot genoeg om het te voelen of om je elektronica kapot te maken.

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

• AleXtc
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-07 14:43

AleXtc

Wannabe Pirat

Ja, nog ffies...... schokken van de stroom die je aan de buiten kant voelt is ONMOGELIJK !!!

Plastic behuizing weet je nog?

Zoiets idioots heb ik nog nooit gehoord.......

Ik denk dat je monitor een klein beetje statisch geladen is door een evt. schoonmaakbeurt met een stofdoek ofzo.

Door het aanraken zal deze stroom zich door jou heen ontladen.

• YoG
  • Niet online
Hmmz, Er staat hier een airco in de kamer die vannacht wat vocht heeft gelekt.. misschien een beetje blonde vraag, maar kan mijn beeldscherm daar gevoelig voor zijn?

Verwijderd

AleXtc schreef op 27 augustus 2002 @ 15:03:
Ja, nog ffies...... schokken van de stroom die je aan de buiten kant voelt is ONMOGELIJK !!!

Ik denk dat je monitor een klein beetje statisch geladen is door een evt. schoonmaakbeurt met een stofdoek ofzo.

dat is niet helemaal juist pak maar een seen bougiedop van een auto vast als de motor draait. die is van plastic maar dat geeft echt geen fijn gevoel

• McFizban
  • Laatst online: 17-08 17:43

McFizban

Hackito ergo sum.

Hmm, iets te laat....

Als je je monitor aanraakt, is het dan de beeldbuis waar je schokjes krijgt of de kast zelf?
Als het de beeldbuis is, knettert het dan (hoogspanning)?

De meeste monitoren (vooral oudere) hebben hier wel in meer of mindere mate last van.
De nieuwe hebben een coating die dit voorkomt. Hier zou dus iets mee mis kunnen zijn (productiefout).

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

• YoG
  • Niet online
AleXtc schreef op 27 augustus 2002 @ 15:03:

Tsja ik zit hier niet uit me nek te lullen.. en ik heb t beeldscherm al een lange tijd niet meer schoon gemaakt B)
Ik voel alleen nog schokken als ik er met mn nagels overheen ga..

Ik heb het trouwens over mn BEELDSCHERM.. niet de behuizing |:(

• YoG
  • Niet online
McFizban schreef op 27 augustus 2002 @ 15:05:
Hmm, iets te laat....

Als je je monitor aanraakt, is het dan de beeldbuis waar je schokjes krijgt of de kast zelf?
Als het de beeldbuis is, knettert het dan (hoogspanning)?
Het scherm zelf, en alleen aan de linkerkant.. het knettert gelukkig niet nee :D moest er nog s bijkomen :P

• AleXtc

AleXtc

Wannabe Pirat

Verwijderd schreef op 27 augustus 2002 @ 15:05:
[...]

dat is niet helemaal juist pak maar een seen bougiedop van een auto vast als de motor draait. die is van plastic maar dat geeft echt geen fijn gevoel
Ja, nog ffies....... platic geleid niet !!!!!!! Hoe vaak moet ik dat nou nog zeggen......

Ok, waarschijnlijk spreek jij uit ervaring met je bougie dopje........ denk alleen dat je door de schok je geheugen aangetast is.
Ik zal wel ffies voor je terug in de tijd gaan.....
2 opties;

1; je reed door een plas heen ervoor en het water rond de bougie veroorzaakte een lekstroomgeleiding naar het chassis zodat de bougie niet meer vonkt.

2; Je stond met je bezopen kop over je motor heen te pi$$en ,waardoor je bougies nat werden. Je vroeg aan je maat of hij de motor wilde starten en jij pakte de bougiedoppen beet.

(Bij optie 2 had ik graag naast je willen staan B) )

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-06 10:53
in een monitor beeldbuis gaan heel veel stroompjes rond, dat ding mag je dus ook nooit zomaar zelf even openhalen, das levensgevaarlijk..dus ik kan me wel voorstellen dat als jij aan je monitor beeldbuis zit dat er wel wat statische? schokjes komen...

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

• AleXtc

AleXtc

Wannabe Pirat

YoG schreef op 27 augustus 2002 @ 15:06:
[...]

Tsja ik zit hier niet uit me nek te lullen.. en ik heb t beeldscherm al een lange tijd niet meer schoon gemaakt B)
Ik voel alleen nog schokken als ik er met mn nagels overheen ga..

Ik heb het trouwens over mn BEELDSCHERM.. niet de behuizing |:(
Sowwy, lees weer eens te schnell :P

Ok, loop eens naar beneden naar de woonkamer en zet je tv eens aan. Terwijl je deze aanzet moet je je hand (bovenkant) eens ongeveer 2 cm van de beeldbuis houden. Moet je die eens voelen. Als je een aantal keren eroverwrijft (beeldbuis ) zal deze ontladen op je hand en zal je enige tijd geen "electriciteit" voelen

Verwijderd

AleXtc schreef op 27 augustus 2002 @ 15:11:
[...]

Ja, nog ffies....... platic geleid niet !!!!!!! Hoe vaak moet ik dat nou nog zeggen......

Ok, waarschijnlijk spreek jij uit ervaring met je bougie dopje........ denk alleen dat je door de schok je geheugen aangetast is.
Ik zal wel ffies voor je terug in de tijd gaan.....
2 opties;

1; je reed door een plas heen ervoor en het water rond de bougie veroorzaakte een lekstroomgeleiding naar het chassis zodat de bougie niet meer vonkt.

2; Je stond met je bezopen kop over je motor heen te pi$$en ,waardoor je bougies nat werden. Je vroeg aan je maat of hij de motor wilde starten en jij pakte de bougiedoppen beet.

(Bij optie 2 had ik graag naast je willen staan B) )
Hee probeer het anders zelf even uit ik heb jaren als automonteur gewerkt dus ik zou dat niet weten.

En ja tuurlijk weet ik dat plastic niet geleid maar onder 24000 volt werkt dat even iets anders.

• YoG
  • Niet online
AleXtc schreef op 27 augustus 2002 @ 15:19:
[...]
Ok, loop eens naar beneden naar de woonkamer en zet je tv eens aan. Terwijl je deze aanzet moet je je hand (bovenkant) eens ongeveer 2 cm van de beeldbuis houden. Moet je die eens voelen. Als je een aantal keren eroverwrijft (beeldbuis ) zal deze ontladen op je hand en zal je enige tijd geen "electriciteit" voelen
Ja dat is statische elektriciteit wat jij bedoelt.. dat heb ik dus niet.. bij mij is t blijvend.. en je hoort ook geen geluid.

• AleXtc

AleXtc

Wannabe Pirat

Ook als je monitor uit staat?

• YoG
  • Niet online
AleXtc schreef op 27 augustus 2002 @ 16:12:
Ook als je monitor uit staat?
Ja.. het lijkt wel alsof t dan iets erger is en verspreid over mn hele scherm...
Sinds ik deze post gedaan heb voel ik t alleen nog maar door mn nagels.

Verwijderd

Het lijkt me handig dat je de beeldscherm AARD. Doordat de beelscherm met hoge spanningen werkt krijg je statische electrischeteit. Als je je monitor niet aard geleid jij de stroom naar de aarde. Dus krijg jij een schok. Dus gewoon de monitor aansluiten op geaarde stopcantact

• YoG
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 augustus 2002 @ 13:00:
Het lijkt me handig dat je de beeldscherm AARD. Doordat de beelscherm met hoge spanningen werkt krijg je statische electrischeteit. Als je je monitor niet aard geleid jij de stroom naar de aarde. Dus krijg jij een schok. Dus gewoon de monitor aansluiten op geaarde stopcantact
Lees t topic please.. alles is al geaard hierzo.. En de schokken voelen gewoon niet aan alsof t statisch is.. je kan t meer vergelijken met stroomdraad, zo'n zelfde soort gevoel geeft t ..

De stroomschokjes zijn nou al een stuk minder trouwens

• BOCmetalhead
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-08 15:22
YoG schreef op 27 augustus 2002 @ 14:43:
Viel me net pas op.. als ik mn vingers op de linkerkant van m'n beeldscherm leg dan voel ik lichte stroomschokjes!

Dit lijkt me niet normaal??
Het gaat om een Iiyama S900MT1 die ik pas een half jaartje heb.
als je nog garantie heb zeker terug brengen!!! is echt niet goed...

Metal to the bone

Verwijderd

iiyama heeft een hele goed garantie afwikkeling. Gewoon ff bellen en je krijgt dan ook nog een monitor ter vervanging voor als tie ff weg is. Wordt netjes opgehaald en daarna netjes weer thuis afgeleverd

• Arie Kanarie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-07-2023
Ik heb hetzelfde met mijn pc kast. Spanningszoeker erop en heeeejj :o hij licht op. Perfecte anti-diefstal >:)

-

• the_stickie
  • Laatst online: 14-09-2025
hmz... eender hoe het komt als het echt voelt als stroomdraad zal dat toch een lekker stroompje zijn... ik zou dat ding toch ook retournere... kan niet normaal zjin

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-08 03:50

GG85

.......

Dit is een heel normaal verschijsel hoor. t'is gewoon statische energie die je bijv ook hebt als je met een opgeblazen ballon over een wollen trui wrijft en hem dan boven je haar of naast een heel dun straaltje water houdt (aanrader, het straaltje water trekt dan krom!).
Wat je misschien zou kunnen proberen is de stekker omdraaien zodat alle fasen op de zelfde draad zitten (ik weet dat het wisselspanning is, maar het is wel beter). Als vuistregen kun je trouwens gebruiken dat in een wandkontactdoos de fases rechts zitten. Nogmaals, niets om je zorgen over te maken.
Pagina: 1