Sansui versterker: speakers gezocht

Pagina: 1
Acties:
  • 723 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Qylos
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-08 17:31
Ik heb laatst ergens een oude versterker gekregen: Sansui AU 5900. Ik heb nu 200 euro tot beschikking en ik zoek 2 of 4 hifi speakers die hier bij passen of gewoon goed en niet al te duur zijn. 2 of 3 weg systeem maakt niet uit, een stevige bass en ook redelijk hard ; iets van minstends 100 db. En, ze mogen niet al te groot zijn, ze moeten op mijn lange bureau passen, maximaal 80 cm hoog en 20-40 cm breed.

Ik had al wat gezien: Jamo's. Ik weet het type niet maar de groote was wel goed. Het was 3 weg en zijn bijna zo groot als de bekende hogere speakers alleen dan met een ingekorte lengte.

Het merk maakt mij niet zoveel uit, het moet uiteraard kwaliteit zijn.

Alvast bedankt

9800X3D | 4090 TUF | 64 GB DDR5 6000

Verwijderd

als het uiteraard kwaliteit moet zijn ..moet je in die prijsklasse zeker niet naar Jamo kijken...maar waarom in hemelsnaam een 3weg speaker op een buro?...

en een speaker die 110 db produceert op je buro is niet echt meer lekker voor je oren...

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
mijn keuzes:

1e keus b&w 601/602 s2 serie!

nautules (duurste b&w geloof ik) afgelijde tweeter, bassport aan de voorkant, mooie afwerking (vergulde banaanplug aansluiting).

Afbeeldingslocatie: http://www.bwspeakers.com/images/photoItem/601_sorrento_Stand_Spec.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.bwspeakers.com/images/photoItem/602_Black_Stand_Spec.jpg

2e keus Tannoy mercury mx2

Afbeeldingslocatie: http://www.tannoy.com/images/MX2_NG_small.jpg

150 euro

en ga zelf beluisteren voor je ze koopt.

het stomste wat je wel kunt doen is naar het vermogen kijken van speakers! let daar absoluut niet op, hoe meer watt hoe slechter bij sommige speakers (bij goedkope merken). 60 watt is al genoeg.
Het gaat toch om de het geluid of niet? alleen voor een discotheek zijn speakers met een hoge belastbaarheid nodig.

succes! :)

Verwijderd

Als hij een stevige bass wilt moet hij zeker niet gaan kijken naar Tannoy imho.

Btw waarom moet het zo hard gaan en waarom 3 weg? In die prijsklasse kan je beter voor goede 2 weg speakers kijken.

• Dnc1n
had ik niet gelezen dat ie naar 3-weg speakers zocht.

Maar ik ben het met TReBla eens, je kunt beter naar GOEIE 2-weg speakers zoeken.

ik heb de 601's geluisterd en vindt ze echt vele malen beter klinken als mijn JBL xl1000 zuilen (3weg).

Die midtone wordt wel opgevangen door de basspeaker. hoge tonen zijn bellangrijker als de midtone en de tweeter is bij de 601 prima in oorde.

Ook de bas is goed van de 601, maar de 602 heeft net iets meer bas.
het is niet alleen de klankkast die groter is maar ook de speaker zelf (basspeaker). ook heeft deze 602 een grotere bassport.

Gezien de prijs vindt ik de Tannoy mercury mx2 een hele interessante box (nooit gehoord, wel goed getest) maar hoor vaak dat de bas niet zo hard is.

601 heb ik wel vergeleken met de KEF Cresta2 en kon duidelijk horen dat er een betere bas uit de 601 kwam en hogere tonen.

ik ben er nog niet helemaal uit maar ik denk dat de 601 m'n volgende boxenset wordt!

• Qylos
Als er goede 2 weg systemen zijn heb er echt geen problemen mee om een 2 wegs te kopen. Het gaat mij natuurlijk om het geluid en met 100 db maximaal neem ik ook wel genoegen

duncanvdlinden, zijn die b&w's of de Tannoy's 150 per stuk en per 2-paar? Ze zien er wel goed uit moet ik zeggen.

Ik ben al een hele tijd aan het zoeken naar goede speakers en ik ben er nog steeds niet uit of ik pc speakers koop of hifi's. Ik heb al geluisterd naar de promedia's en ik moet zeggen dat die wel goed klinken maar ik twijfel er niet aan dat de b&w's ze zo wegspelen.

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

-dat kun je niet eens met elkaar vergelijken IMOH-

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

die b&w'sklinken geweldig.. ik heb de zwarte versie gehoord.. door die dingen (ik schroki van de lage prijs) heb ik besloten de cm4's (de duurdere serie) te kopen..
ze klinken gewoon lekker strak!.. ik zal je hierbij wel aanraden een subje te nemen voor films..

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• under-world

under-world

ooh-la dots

als je een SANSUI Amp hebt staan dan moet je wel voor iets dergelijks gaan... Anders is het een beetje zonde van die versterker. Misschien dat Missions ook wel de moeite waard om te beluisteren. Daarvan heb je ook kleinere betaalbare speakers die errug lekker klinken...

Verwijderd

Hee grappig ik heb ook zo'n ouwe bak Sansui AU-7900. Echt een amp gebouwd met ouderwetse degelijkheid (8> . Het klinkt een beetje afgezaagd nou maar in die prijsklasse klinken de 2-weg speakers 9 van de 10 keer beter dan 3-weg speakers.

Sansui AU-5900
Afbeeldingslocatie: http://www.oaktreeent.com/web_photos/Stereo_Tuners/Sansui_TU-5900_collage.jpg

Sansui AU-7900

Afbeeldingslocatie: http://www.classicaudio.com/value/san/AU7900.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.classicaudio.com/value/san/AU7900r.jpg
Leuk nostalgie (8>

• Qylos
Hoeveel kosten die b&w's (601 s3)? Bij Stassen staat er geen preis.

En, ik heb nu al een paar aiwa speakers die bij een stereo setje voor achter. Ze klinken redelijk en ik ben vanplan om die te nemen voor de achter speakers als ik bijv die b&w's koop.

Is Sansui zo'n goed merk? Het is trouwens de AU 5900 als iemand hem kent. (hij is trouwens ook errug zwaar niet normaal)

Sorry van die dumme vragen ben niet zon allesweter.

Stel: ik koop de b&w's voor 150 euro voor 2 stuk (weet niet of dat zo is?) en dan koop ik er nog een sub bij van 50 euro? Dat zal niet veel voorstellen. Ik had gelezen dat de 601's goede bas leveren waarom zou ik er nog een sub bij kopn?

edit
die 7900 lijkt er veel op de 5900. Misschien alleen nog wat meer knopjes.

Verwijderd

Sansui is een goed merk. Die van mij doet het nog prima. Maar ja het wordt niet meer gebouwd. Die amps wegen als lood en worden super warm. Die AU-7900 weegt volgens mij iets van 15 kg >:) en die koelribben zitten er dan ook niet voor de sier op. Als ik een middagje muziek geluisterd heb en dan een filmpie heb gedraaid met een beetje volume kun je je het koelblok niet meer aanraken. Niet zo verwonderlijk want de voeding heeft iets van 400 watt opgenomen vermogen. Maar ja die versterkers zij dan ook al 30 jaar oud.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Verwijderd schreef op 27 augustus 2002 @ 18:34:
Sansui is een zeer goed merk. Maar ja het wordt niet meer gebouwd. Die amps wegen als lood en worden super warm. Die AU-7900 weegt
ja..zijn eigenlijk gewoon bijna high-end dingen enzo.. goeie bakken, lekker oud maar gewoon GOED! :)

• under-world

under-world

ooh-la dots

Over die subs, das maar net wat je wilt. Die kun je ook altijd later bijkopen. Sansui maakte vroeger hele goede spullen. Ook wel Hi-end dure shit... Het geluid is natuurlijk niet zo scherp als dat je nu een redelijke amp koopt maar power zit er altijd wel in een Sansui... de AU 5900 ken ik niet Wat ik wel weet is dat je idd beter voor goed 2weg kan gaan. De wat minder bekenden met boxen brullen altijd 3-weg, maar een goede 3weg speaker is nu eenmaal moeilijker te maken dan een 2-weg... Vaak roepen de mensen die 3-weg brullen er ook nog iets bij van "Hoe meer Watt hoe beter" dan is net zulke kul. Je hebt versterkers die staan op 80 wat en daarmee blaas je alle huis tuin en keuken hifi meuk aan gort, dus...

Verwijderd

Je zit er een beetje naast qua prijzen. Prijzen van luidsprekers gaan altijd per stuk tenzij anders vermeld. (Je koopt ze dan wel weer per paar wat een beetje gek is.) De 601 S3 kost uit mijn hoofd €200 PER STUK en de 602 S3 waar ik zelf errug geinteresseerd in ben kost €250 per stuk. En een sub van €50 zul je al helemaal niet kunnen vinden.
Op zich is een sub ook niet nodig voor gewone muziek. Sterker nog, het vernaggelt je stereobeeld. Daarentegen is het wel leuk bij films.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

under-world schreef op 27 augustus 2002 @ 18:37:
Over die subs, das maar net wat je wilt. Die kun je ook altijd later bijkopen. Sansui maakte vroeger hele goede spullen. Ook wel Hi-end dure shit... Het geluid is natuurlijk niet zo scherp als dat je nu een redelijke amp koopt maar power zit er altijd wel in een Sansui... de AU 5900 ken ik niet Wat ik wel weet is dat je idd beter voor goed 2weg kan gaan. De wat minder bekenden met boxen brullen altijd 3-weg, maar een goede 3weg speaker is nu eenmaal moeilijker te maken dan een 2-weg... Vaak roepen de mensen die 3-weg brullen er ook nog iets bij van "Hoe meer Watt hoe beter" dan is net zulke kul. Je hebt versterkers die staan op 80 wat en daarmee blaas je alle huis tuin en keuken hifi meuk aan gort, dus...
3 weg is wel beter en hoe meer watt hoe beter gewoon.... prutser!!! >:) B) 8)7 :X
grapje hoor

meestal juist bij b&w's worden prijzen ook per set aangeboden..

• Qylos
Weet er iemand hoeveel de b&w 601 s3 kosten?

Genoeg over sansui het is duidelijk dat ze goed zijn (eerst was ie van m'n oma maar die zei dat ie het niet deed doet ie dus wel heb ik een goede amp)

edit
200 Per Stuk? dat is teveel voor mij is er nog een goedkopere versie?

Verwijderd

Sansui ruled eigenlijk best wel. Stel je voor je koopt nu een amp van dezelfde prijs als de au-7900 toen der tijd (1500 piek ofzo) Ik ben benieuwd of ie het 20 jaar uit houdt laat staan 30 jaar! Nu zal ik maar ophouden 8)7

Verwijderd

ef_gamer schreef op 27 augustus 2002 @ 18:42:
Weet er iemand hoeveel de b&w 601 s3 kosten?

Genoeg over sansui het is duidelijk dat ze goed zijn (eerst was ie van m'n oma maar die zei dat ie het niet deed doet ie dus wel heb ik een goede amp)

edit
200 Per Stuk? dat is teveel voor mij is er nog een goedkopere versie?
Je hebt de 600 nog. Die is iets van €150 per stuk dacht ik.

• Qylos
Damn ik heb echt niet meer dan 200 of ik moet gaan sparen of tot kerst wachten.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ef_gamer schreef op 27 augustus 2002 @ 18:50:
hmz.. zelfbouw? :P

• Qylos
hmz.. zelfbouw? :P[/quote]

Nee. Er zijn vast toch nog wel andere speakers van 200 euro (2 stuks) die kwaliteit geven zoals ik in mijn openings reply beschreven heb?

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ef_gamer schreef op 27 augustus 2002 @ 18:50:
hmz.. zelfbouw? :P
ik ken dat gevoel hoor..
ik moet nog 2/3 maanden wachten todat ik eindelijk mijn B&W CM4's heb
Afbeeldingslocatie: http://www.bwspeakers.com/images/photoItem/pic14_cm4_maple_grille_off.jpg

jij hebt geluk dat je al een versterkeer hebt.. die moet ik ook nog kopen :/

Verwijderd

Nee. Er zijn vast toch nog wel andere speakers van 200 euro (2 stuks) die kwaliteit geven zoals ik in mijn openings reply beschreven heb?[/quote]

In ieder geval geen B&W's. Of je komt bij 2ehands uit.
Maar voor speakers van €100 per stuk moet je naar Jamo/Mission/Magnat gaan kijken.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Verwijderd schreef op 27 augustus 2002 @ 19:05:
[...]

Nee. Er zijn vast toch nog wel andere speakers van 200 euro (2 stuks) die kwaliteit geven zoals ik in mijn openings reply beschreven heb?
In ieder geval geen B&W's. Of je komt bij 2ehands uit.
Maar voor speakers van €100 per stuk moet je naar Jamo/Mission/Magnat gaan kijken.[/quote]
in goedkope klassen raad ik zelf altijd mission aan..

wat is er mis met de quote? is t.net de eregi's aant veranderen? :P

Verwijderd

d'r is maar één manier om aan goeie speakers te komen.
een zaterdagmiddag speciaalzaken afstruinen en zelf kritisch luisteren.

(ik heb zelf trouwens een 2 x 18 watt buizenversterker en een setje ADR event transmissielijn boxen, alles zelfbouw.) :9

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Verwijderd schreef op 27 augustus 2002 @ 19:09:

(ik heb zelf trouwens een 2 x 18 watt buizenversterker en een setje ADR event transmissielijn boxen, alles zelfbouw.) :9
lucky bastard B)

• Qylos
Tjah.... dan toch maar even wachten tot kerst

Als mijn ouders gek zijn... dan betaal ik 200 euro mee en krijg ik er 4. (600 voor mijn ouders)

Als mijn ouders aardig zijn... dan betaal ik 200 en krijg ik er 2 + nieuwe soundcart. (300-350)

Mijn ouders zijn niet gierig.

• Qylos
Ik ben er dus uit: ik denk 4 maanden er over na of ik de promediá 2.1 koop of de b&w 601 s3, 2 of héééél misschien 4 (daarvoor luister ik ze nog, de promedia heb ik al)

Bedankt allemaal, vooral gitaarwerk voor jullie hulp.

Verwijderd

Verstandige keuze, kun je ondertussen speciaalzaken afstruinen en vergelijken.
Haastige spoed........ :+

Trouwens, d'r is niets mis met tweedehands hoor. Luidsprekers gaan erg lang mee!

Verwijderd

gitaarwerk schreef op 27 augustus 2002 @ 18:37:
[...]

ja..zijn eigenlijk gewoon bijna high-end dingen enzo.. goeie bakken, lekker oud maar gewoon GOED! :)
Sansui is gewoon high-end in die tijd, dat het nu niet meer kan tippen aan de verstekers die we nu high-end noemen is wat anders ;).

Die versterkers zijn vaak nog degelijk gebouwd, tegenwoordig moet je daar grof voor betalen.

• dreeke
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Een vriend van me heeft een tijd terug 2 zuilspeakers gekocht van Infinity, waren erg goedkoop en klinkt echt helemaal niet verkeerd als je er een redelijke versterker achter hangt.
Met zijn JVC amp klonk bagger, nu hangt er een Sony amp aan dat maakt me een geluid :D

Gaat iig zeker 2x zo hard als hier mijn JBL XL1000's. Die overigens ook voor dat geld helemaal niet verkeerd klinken :)

Bij Correct in Rotterdam hebben ze wel vaak goedkope speakers staan, veelal showmodellen of oude voorraad.

Als je niet in de buurt woont vraag wat ze hebben staan, wat het kost en ga het ergens anders beluisteren :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Dnc1n
tja die b&w's kosten 169 euro per stuk, maar dan heb je ook wel wat. 303 is ook een leuk speakertje kost 150 euro (uiterlijk is een heel stuk minder). verder zijn idd de 2 weg missions wel leuk! magnat kan leuk zijn maar je kunt er ook de fout mee in gaan. ze verkopen namelijk ook van slechte kwaliteit boxen (goedkopere). infinity heeft ook een leuk instap modeletje!

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Ik heb de b&w dm2a al wel een voor dat geld 2dehands gezien, lijkt me een ideale match.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 augustus 2002 @ 20:05:
[...]

Sansui is gewoon high-end in die tijd, dat het nu niet meer kan tippen aan de verstekers die we nu high-end noemen is wat anders ;).

Die versterkers zijn vaak nog degelijk gebouwd, tegenwoordig moet je daar grof voor betalen.
maar vergeet niet dat die versterker nu antiek is...zet er een nieuwe versterker van 300-400 pleuro naast en luister hoe die sansui voledig weg gespeelt wordt....

Verwijderd

Gitaarwerk.. in combinatie met B&W speakers is harman/kardon wel aan te raden !! Mooi hoog en zwaar strak laag. wat is je budget voor de versterker ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 augustus 2002 @ 13:05:
[...]

maar vergeet niet dat die versterker nu antiek is...zet er een nieuwe versterker van 300-400 pleuro naast en luister hoe die sansui voledig weg gespeelt wordt....
Volgens mij zal dat wel meevallen, hij zal waarschijnlijk minder klinken maar denk niet dat het compleet weg gespeeld word.

Mijn huidige versterker, een JLH 1996 versie (herzien ontwerp van 1969, klasse A versterker ) is toch echt wel beter dan een versterker van 300 euro. Oud is niet per definitie slecht.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 augustus 2002 @ 13:52:
[...]

Volgens mij zal dat wel meevallen, hij zal waarschijnlijk minder klinken maar denk niet dat het compleet weg gespeeld word.

Mijn huidige versterker, een JLH 1996 versie (herzien ontwerp van 1969, klasse A versterker ) is toch echt wel beter dan een versterker van 300 euro. Oud is niet per definitie slecht.
klopt..oud is niet per se slecht..maar bij een versterker van 25 jaar oud zijn de elco's "op"...de versterker klinkt hierdoor "traag" en "moe"..

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ef_gamer schreef op 27 augustus 2002 @ 19:19:

Bedankt allemaal, vooral gitaarwerk voor jullie hulp.
zoveel zei ik toch niet? Toch bedankt iig O+
Door Darkman - Wednesday 28 August 2002 13:14

Gitaarwerk.. in combinatie met B&W speakers is harman/kardon wel aan te raden !! Mooi hoog en zwaar strak laag. wat is je budget voor de versterker ?
mijn budget is 900 euro, voor een hele exclusieve wil ik wel 1200 maximaal neerleggen.. maar het sparen ervan duurt ook nog wel ff.. waar ik ze koop, hebben ze HK staan (ik zat heel even te kijken naar de 690 ofzow :?

verder heb ik al een lijstje gemaakt die ik graag zou willen beluisteren (eventueel 2e hands)

-Musical Fidelity - XA-2
- Unison research - Unico i
- Arcam diva A75
- Audio Agile Step Amp
- Rotel RA-1060
- Rotel RC-03 / Rotel RB-03
- Audio Analoque Puchinni SE remote
- Sony TA-FE230 :9
- HK 760

die HK moet ik dus ff luisteren nog :) (allemaal eigenlijk :P )

Verwijderd

Ik denk dat dit echt gaat tegenvallen. Ik durf zo amps van 500 euro's naast mijn sansui te zetten. Die wordt er echt niet weggespeeld, no-way :).

Kreeg net een mailtje van stassen terug met Marantz 4300 2xkef Q55.2 en een tannoy mx sub aanbieding voor 1535 euro :9

• Qylos
Verwijderd schreef op 28 augustus 2002 @ 14:08:
[...]

klopt..oud is niet per se slecht..maar bij een versterker van 25 jaar oud zijn de elco's "op"...de versterker klinkt hierdoor "traag" en "moe"..
Dat kan wel zo zijn maar ik heb een klein budget en ik vind de sansui nou eenmaal erg goed, jij misschien niet.

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
ef_gamer schreef op 28 augustus 2002 @ 22:19:
[...]

Dat kan wel zo zijn maar ik heb een klein budget en ik vind de sansui nou eenmaal erg goed, jij misschien niet.
Dat heeft er geen bal mee te maken, het is gewoon een feit dat elco's van 25 jaar oud aan vervanging toe zijn.

• Qylos
Hey weet iemand hoeduur de B&W 601 s3 of 602 s3 bij stassen zijn? Ik zie er geen preis staan ze staan alleen bij de B&W page.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

maakt niet uit.. je kan overal kijken..ze hebben vastgestelde prijzen namelijk! :)

Verwijderd

Hmm prijsafspraken das geen goede zaak :(.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Verwijderd schreef op 29 augustus 2002 @ 11:01:
Hmm prijsafspraken das geen goede zaak :(.
nah..maar wel eerlijk..
ik kreeg mijnes 300 euro goedkoper.. maar dat is alleen omdat ze al eens met de prijzen hebben lopen klooien.. en b&w vond dat niet leuk.. en toen hebben ze de levering stop gezet..

het is wel gelijk beschriming van de klant en leverancier.. vind het wel een goeie zaak,....

Pagina: 1