Toon posts:

[w98] HDD wordt niet gezien in verkenner

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hellow tweakers...

FF een vraagje over een tweede HDD onder W98..
Systeem met W98 en een tweede harde schijf op de secundaire IDE werkte prima. Na herinstallatie W98 wordt de tweede HDD niet meer gezien.
Wel in het Bios te zien, ook in het apparaatbeheer van Windows staat hij netjes genoteerd. Ook de secundaire IDEcontroller is aanwezig.
Toch ziet de verkenner hem niet en met een dosbox kan het station niet benaderd worden. Hoe is deze schijf weer zichtbaar en benaderbaar te maken?

Hoe krijgen we deze schijf toch weer aan de praat?
Aan de schijf zelf is niets veranderd. Niet geformatteerd ed, alle data is gewoon blijven staan.
Iemand enig idee?
I hope so..

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Misschienmet Partition Magic (NIET FDISK!!!!!!!) een driveletter toekennen. Zou kunnen dat die in rook is opgegaan, heb je em ook al in een andere bak gehangen? Daar wordt een mens ook wel eens wijzer van :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Verwijderd

Kijk even naar de properties van die disk onder partion magic. Mischien is ie wel hidden.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
heb je hem niet per ongeluk als NTFS geformateerd, bijvoorbeeld dat je Xp had e.d want dan is het logisch dat Windows 98 hem niet ziet :)

Verwijderd

Kan de lastdrive optie zijn in de config.sys. Hier ben ik zelf al vaker tegenaan gelopen. Lastdrive op Z gezet en toen geen probjes meer.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 augustus 2002 @ 12:15:
Kan de lastdrive optie zijn in de config.sys. Hier ben ik zelf al vaker tegenaan gelopen. Lastdrive op Z gezet en toen geen probjes meer.
Dat is inderdaad ook nog een optie. Meestal denk je hier niet aan omdat het zo vanzelfsprekend is.

Verwijderd

Topicstarter
Ha..perfect luitjes!
Ik ga Part. Magic eens proberen, en de config.sys doornemen.

NTFS is het dus niet, want ervoor draaide die tweede schijf gewoon onder W98 mee...

Bedankt alvast...ik ga eens prutten..

Verwijderd

Topicstarter
Nou, daar zijn we weer...

Het is nog steeds niet gelukt.
De lastdrive optie in de config.sys was het niet, dit werd helemaal niet aangegeven in de config.sys.

Even wat verder info: de tweede harde schijf is slave van de eerste. Aan die instellingen is verder niks veranderd of gerommeld. Eerst werkte hij dus wel, na een herinstallatie van W98 dus niet meer.

Ik heb met Partition Magic laten kijken...
Hij ziet wel het juist aantal MB's, namelijk 4 Gig.
Verder geeft hij er geen letter aan. Hij geeft maar 1 regel over de schijf aan, namelijk dat het een active partitie zou zijn. En dat de schijf helemaal vol zou zitten. Dat laatste is dus niet waar! De schijf was halfvol en daaraan is niks veranderd.
Wat me ook vreemd voorkomt is dat hij als type aangeeft een gele kleur met Diskmanager als naam, en geen Fat of Fat32

Wat is hier aan de hand en wat kunnen we nog doen?
Natuurlijk opnieuw indelen en formatteren, maar dan zijn we alle gegevens kwijt en dat willen we voorkomen.

Wie helpt....

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:28

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Verwijderd schreef op 28 augustus 2002 @ 14:51:

Wat me ook vreemd voorkomt is dat hij als type aangeeft een gele kleur met Diskmanager als naam, en geen Fat of Fat32

Wat is hier aan de hand en wat kunnen we nog doen?
Natuurlijk opnieuw indelen en formatteren, maar dan zijn we alle gegevens kwijt en dat willen we voorkomen.

Wie helpt....
Hmm, dat zou een paar dingen kunnen zijn. Weet je zeker dat op die schijf niet hetl leuke doublespace uit de goede oude dostijd wordt gebruikt, of een programma als Maxblast om grote harde schijven in een oude computer nog te laten starten?

Gooi anders eens de ide controllers uit je hardware lijst en laat die eens opnieuw detecteren..

Wat doet ie trouwens als je echt in dos werkt (dus restart in msdos mode)?

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-03 16:28
Koppel de ide kabel eens los » boot » sluit af » maak em weer vast » kijk of ie het doet ;)

Last.fm
Films!

Verwijderd

Topicstarter
Advies uit de laatste posting: dat was al geprobeerd. Maar dat hielp helaas niet.

We proberen de HDD nu te hangen in een andere machine. Kijken of dat helpt.
Ik heb in ieder geval weer ff wat zaken waarmee ik het kan proberen! (Mede uit een ander topic wat ik had gedubbelpost. Had niet in de gaten dat dat niet de bedoeling was, waarvoor (beginners)excuses.)
Pagina: 1