Toon posts:

HDD wordt niet gezien.....wel aanwezig...

Pagina: 1
Acties:
  • 36 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hellow tweakers...

FF een vraagje over een HDD..
Systeem met W98 en een tweede harde schijf op de secundaire IDE werkte prima. Na herinstallatie W98 wordt de tweede HDD niet meer gezien.
Wel in het Bios te zien, ook in het apparaatbeheer van Windows staat hij netjes genoteerd. Ook de secundaire IDEcontroller is aanwezig.
Toch ziet de verkenner hem niet en met een dosbox kan het station niet benaderd worden.

Hoe krijgen we deze schijf toch weer aan de praat?
Aan de schijf zelf is niets veranderd. Niet geformatteerd ed, alle data is gewoon blijven staan.
Iemand enig idee?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Is het gewoon puur een herinstallatie van windows98? Dan is het namelijk vreemd.. De drivekoppelingen worden automatisch gemaakt, en daar heb je weinig invloed op.

Als het systeem voorheen op windows XP of 2000 o.i.d. draaide, kan ik me nog voorstellen dat de schijf geformateerd is op NTFS..

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad gaat het om puur een herinstallatie...
Geen XP of W2000 dus, dus geen NTFS.

Wel weet ik dat vorige keer bij het bijpluggen van deze schijf het ook al moeilijk was om deze lopend te krijgen.

Inderdaad is het dus vreemd dat het om puur een herinstallatie of de eerste schijf gaat, en dat hij daarbij de secundaire opeens niet meer ziet in de verkenner, en dus wel in apparaatbeheer ed..

• One_Gandalf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-03 19:04
Je zou eens met Fdisk kunnen kijken hoe de partities van die tweede schijf er uit zien.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, daar zijn we weer...

Het is nog steeds niet gelukt.
Even wat verder info: de tweede harde schijf is slave van de eerste. Aan die instellingen is verder niks veranderd of gerommeld. Eerst werkte hij dus wel, na een herinstallatie van W98 dus niet meer.

Ik heb met Partition Magic laten kijken...
Hij ziet wel het juist aantal MB's, namelijk 4 Gig.
Verder geeft hij er geen letter aan. Hij geeft maar 1 regel over de schijf aan, namelijk dat het een active partitie zou zijn. En dat de schijf helemaal vol zou zitten. Dat laatste is dus niet waar! De schijf was halfvol en daaraan is niks veranderd.
Wat me ook vreemd voorkomt is dat hij als type aangeeft een gele kleur met Diskmanager als naam, en geen Fat of Fat32

Wat is hier aan de hand en wat kunnen we nog doen?
Natuurlijk opnieuw indelen en formatteren, maar dan zijn we alle gegevens kwijt en dat willen we voorkomen.

Wie helpt....

Verwijderd

Laat hem even in de bios opnieuw herkennen en start windows daarna op.

Probleem niet opgelost? Probeer de reinstall opnieuw.

PS: is hij ook niet te zien in DOS?

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:24

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Hey, het is niet de bedoeling dat je je probleem 2 keer gaat posten.
Volgens mij stond je probleem in WOS goed, dus ik ga een slotje aanvragen voor deze. Lees anders de FAQ eens een keer waarom het niet is toegestaan

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Verwijderd

Is een van de schijven een Western Digital en de andere niet?

Probeer dan eens de volgende instellingen:
# Primary IDE schijf 1 : master
# Primary IDE schijf 2 : cable select

En anders:
# Primary IDE schijf 1 : cable select
# Primary IDE schijf 2 : slave

Western Digital wil niet goed samenwerken met ander merk harddisks

Verwijderd

Rustig Sparhawk, hij moet er ook gewoon ff inkomen,... net als jij kort geleden. Niet gelijk met slotjes gaan smijten...
Je kan het ook rustig en leerzaam brengen:

LEES DE FAQ! TWYNN, SLUITEN MAAR...

Verwijderd

Toevallig nooit met DriveSpace/DoubleSpace of zoiets aan het prutsen geweest? Dat soort zooi maakt vaak 1 groot bestand/partitie aan waarop de data gecomprimeerd geplaatst wordt.

Verwijderd

Hee hokitoki, wat zeg ik nou hierboven???

Verwijderd

Als je zeker weet dat het een FAT32 is "geweest" kan je proberen het partitietype nummer te veranderen met de linux versie van fdisk. Heb je uiteraard wel een Linux CD'tje nodig :Y)

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:48

Jaymz

Keep on moving !

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.