Toon posts:

Linux en HD's vinden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet het niet meer precies, maar hier gaat het om:

ik heb nu een Gateway met 20+30gig Linear, die 20 en 30 worden prima gevonden door m'n bios en werken dus ook prima.

Nu is dit een heel oud beestje, er zit een 430VX chipset op, dus wat ik wil doen is 120gig schijf d'r in en daar m'n data op, je raad het al, die bios gaat die 120gig niet vinden (tenminste, daar ga ik van uit :+).

Kan linux zelf die wel vinden? kan die iets vinden wat niet door de bios is gedetecteerd ? ik heb het ooit gezien op OpenBSD maar weet het niet meer zeker op linux.

Conclusie is dat die 20+30 deruit gaan, een 4gig als system disk en die 120 voor de data. Dus ik hoef er niet van te booten.

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

moet gewoon kunnen volgensmij.. in DMESG zie je de disk wel verschijnen

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Verwijderd

Topicstarter
ik weet het liever zeker, want als het niet werkt ga ik daar liever geen HD voor halen, ik heb d'r verder niet zo bar veel aan nml :D

Verwijderd

Normaal gesproken zal Linux je schijf herkennen ook al ziet de BIOS mm niet. Ik heb hier een oud servertje staan met daarin een 6.4 GB schijf extra die niet door de BIOS wordt gezien. Toch herkent Linux de schijf verder zonder problemen. Er is een goede kans dat dat in jou geval ook zo werkt.

Verwijderd

Een collega heeft iets vergelijkbaars: oude P I 200MHz, met een bios dat niet meer dan 8GB ziet van zijn 45GB hd, en dus windows ook niet.
(Is misschien de beste beveiliging sinds je vanuit windows ook je ext partities kunt lezen lijkt me.. ;) )
Namelijk: linux heeft de data van het bios niet nodig, het bios moet misschien wel zien dat er iets aanhangt, maar linux zal normaal gesproken zelf herkennen dat het om een 120GB hd gaat, en die kan je dan ook volledig gebruiken.

Er is overigens voor de wat oudere controllers (hmm t/m ATA100) een limiet van ~137GB, de controller kan daar werkelijk niet overheen adresseren, dus van een 160GB hd zou ik afblijven...

BTW Laat het hier ff weten of het gelukt is of niet.

Verwijderd

Volgens mij werkt het gewoon. Ik heb zelf een 20Gb schijf in een 486 gehad, werkte ook prima.
Garanderen doet niemand het natuurlijk :-). Maar wil je vantevoren even testen, haal dan je tweede schijf uit je bios (20 of 30Gb) en kijk of de kernel hem goed herkent. En dat zal vast wel goed gaan.

• Aapzak
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-05 19:47

Aapzak

Your genuine OS hopper

Ik heb zelf zo vaak multidisk systemen gehad waarbij je alleen de bootdisk in de bios hoeft te herkennen, de andere schijven kan linux prima zelf vinden. Buiten de bios om dus. Ik heb alleen nog nooit een 120Gb schijf in een 486 geknald, maar ik vermoed dat als jouw kernel 120Gb disk ondersteunt, dat ie het dan ook gewoon doet.
Maarehh, je hebt er 2 schijven inzitten, dan kan je toch ook 1 'onzozichtbaar' maken voor de bios inderdaad (gaat zeker werken)

PSN ID: Aapzak

• zordaz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-05 09:12
Aapzak heeft helemaal gelijk, ik heb in een oude P133 een 4 gb schijf zitten voor Linux en een 10 gb datadisk die ik NIET in de bios heb ingesteld. Werkt al jaren probleemloos.

Verwijderd

IDD, mijn ouwe Compaq bios ziet maar 8 GB van disk3 maar linux ziet hem voor de hele 20 gig(hij ziet van mn 3,2 windows schijf maar 2 gig maar windows ziet die voor 3)
Pagina: 1