Toon posts:

linux email server met veel gebruikers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een linux email server die 200 pop3 accounts ophaalt bij een provider.
De clients ms outlook98 moet de email weer vanaf de server ophalen en dan van de server verwijderen. tevens moet de email gescant worden op verdachte dingen zoals virussen en deze email moet gewoon verwijdert worden.

Het idee is om te beginnen met 10 accounts en dan steeds een paar erbij te doen.
ik heb al gekeken naar fetchmail maar het is mij nog niet duidelijk of deze ook meerdere pop3 adressen kan ophalen en dan outlook ze laten ophalen.

kan dit met fetchmail of zijn er betere pakketen?

• majornono
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-04 23:16
Om de mail op te laten halen op een server heb je een MTA nodig. Ik heb zelf courier draaien in combinatie met fetchmail. Fetchmail haalt alle accounts die ik heb om de vijf minuten op in een cron job en courier is de MTA waarvandaan ik mijn eigen mail download. Courier komt inclusief pop en imap server, alsmede een webmail client die je ook zou kunnen gebruiken. Errug handig.

Succes

Problem Exists Between Chair And Keyboard

• Steije
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-05 20:17
• SMTP / Antivirus: Postfix / Amavisd
• Antispam: http://basic.wirehub.nl/spamstats.html
• POP: Cucipop
• Mail ophalen: Fetchmail

Some people manage by the book, even though they don't know who wrote the book or even what book.

Verwijderd

Hier:

mail ophalen met fetchmail (2 accounts)
SMTP : Postfix (maar ik vind sendmail persoonlijk beter eigenlijk)
pop : pop3d

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
Ik zou eens gaan praten met je provider over batched smtp in plaats van pop3. Voor 200 accounts post ophalen gaat gegarandeerd niet goed, ongeacht welk programma er gebruikt wordt.

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

Verwijderd

Topicstarter
miniBSD schreef op 27 augustus 2002 @ 11:47:
Ik zou eens gaan praten met je provider over batched smtp in plaats van pop3. Voor 200 accounts post ophalen gaat gegarandeerd niet goed, ongeacht welk programma er gebruikt wordt.
wat houd batched smtp precies in dan? en hoeveel anders werkt het

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Probeer de Cobalt van SUN microsystems eens:

http://www.sun.com/hardwa...pliances/qube3/index.html

Kost een paar centen, maar een heel geil bakkie!

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
The_Eagle schreef op 27 augustus 2002 @ 11:50:

over 2 weken krijg ik daar een demo van dus dan zal ik idd ook kijken of dat wat is

• miniBSD
De post voor je domein wordt rechtstreeks afgeleverd op je machine. Als je machine niet online is, dan wordt de post opgevangen door je provider en op je machine geplaatst op het moment dat je online gaat.

De providers die ik ken bieden een gecombineerd pop3/bsmtp account aan wat denk voor jouw situatie veel beter is.

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb met de provider gebeld en dit ondersteunen ze. Ik heb meer info gezocht en besproken dat we het zo willen gaan doen. dus nu is de vraag hoe moet het nu verder ingesteld worden met welke software

• miniBSD
In principe heb je voldoende aan een standaard mailserver (smtp en pop3). Het enige dat je server hoeft te weten is voor welk domein je mail ontvangt. De rest gebeurd automatisch.
Wellicht kun je ook eens informeren over onderhoud van de server want deze zal regelmatig moeten worden bijgehouden.

Verwijderd

The_Eagle schreef op 27 augustus 2002 @ 11:50:

Pardon? Een Cobalt voor een paar honderd mailaccountjes? Als je dat in een serieus bedrijf voorstelt staat je toch een pittig functioneringsgesprek te wachten denk ik zo...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 augustus 2002 @ 13:36:
[...]

Pardon? Een Cobalt voor een paar honderd mailaccountjes? Als je dat in een serieus bedrijf voorstelt staat je toch een pittig functioneringsgesprek te wachten denk ik zo...
kan je ook onderbouwen waarom niet wat is er dan mis mee?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 augustus 2002 @ 13:52:
[...]

Het lijkt wel een beetje op met een kanon op een vlieg schieten. Overkill dus. Er zijn veel efficientere (qua kosten) methodes voor dan een Cobalt. Als je een dergelijke doos voor zou stellen dan ben je dus nogal vrijpostig met de centjes van de baas.... Enne.. daar worden de meeste bazen niet zo blij van.. O-)

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Verwijderd schreef op 27 augustus 2002 @ 13:52:
• Veel te duur.
• Zelfs een Pentium 200 kan met gemak 200 mailaccounts aan, de Qube heeft een 450Mhz proc. Voor de prijs van een Qube kan je overal een P450-based PC'tje kopen.
• Beheer met packages op een eigen Linux distro, wat is er mis met Slackware/Gentoo, waarop je zelf alles compiled? Blijft ook beter up-to-date.
• De Qube heeft welgeteld 1 PCI slot waar je wat in kan doen, dus later upgraden kan je wel vergeten.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Topicstarter
Maar is een cobalt niet onderhoudsvriendelijk dus 1x instellen en dan laten draaien inplaats van instaleren configuren testen en dan onderhouden wat uiteindelijk duurder is voor de klant?

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Verwijderd schreef op 29 augustus 2002 @ 13:50:
Maar is een cobalt niet onderhoudsvriendelijk dus 1x instellen en dan laten draaien inplaats van instaleren configuren testen en dan onderhouden wat uiteindelijk duurder is voor de klant?
Tsja, zelf een server installeren en configureren is als je er de kennis voor hebt echt niet veel werk. En een Cobalt zal je ook moeten onderhouden als je up-to-date wil blijven, die updates komen echt niet uit de lucht vallen.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• miniBSD
Debian GNU/Linux heeft wel de beste tools om 1x te installeren dan automatisch de security updates bij te werken.

• x-force
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-01-2024
Maar nu was de vraag dus welke programma's heb je nodig om bsmtp mail op tehalen?

- fetchmail (mail ophalen) lijkt mij handig??
- enverder?

VangenopBetaalwater.nl Het platform om ervaringen over betaalwater in Frankrijk te delen met andere karpervissers zodat iedereen kan vangen op betaalwater!

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:14

JJJ

Ik weet zelf ook niet precies wat het verschil is tussen gewoon mail ophalen en batched smtp, maar voor mijn mailserver use ik als MTA: exim, en dan nog qpopper voor pop3, werkt goed :)

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

x-force schreef op 29 augustus 2002 @ 17:02:
Maar nu was de vraag dus welke programma's heb je nodig om bsmtp mail op tehalen?
Kijk hier eens, daar staat het uitgebreid en in het Nederlands beschreven:
bsmtp en sendmail mini-howto

- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Maildir; mbox sucks.

SMTP: Qmail-LDAP
POP3: Qmail-pop3
IMAP4: Courier-IMAP
A-virus: Amavisd, Qmail-scanner
Spam: RBL's

Oh, en Sendmail zuigt. Behalve als je geil lekt wanneer je geroot wordt natuurlijk.. en je van bizarre configs houdt..

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Wat ik een heleboel installeer voor mensen:
SMTP: Qmail
IMAP: Courier
POP3: Courier
Antivirus: Qmail-scanner met een willekeurige virusscanner (Sophos sweep heeft de voorkeur)

Waarom deze combo's?
Qmail is een makkelijk in te stellen SMTP server, geen gesodemieter met de stugheid van Sendmail, volgens de programmeur van het stukje software zou het ook veel sneller moeten zijn en wat belangrijk is: er zijn geen bekende lekken in Qmail, al een hele tijd niet meer, terwijl Sendmail om de haverklap lekken heeft.

Waarom Courier? Courier-imap is een mooie modulaire IMAP/POP server waar je een heleboel authenticatiemodules achter kunt hangen. Met Maildrop en userdb, of gewoon met vpopmail, is het heel simpel te onderhouden.

Waarom qmail-scanner? Tis een complete scanner als plugin voor de queue van Qmail. Geen gedonder met milter plugins of daemons die moeten draaien zoals bij Amavis.

Waarom Sophos sweep bij voorkeur: meerdere keren per dag vaak antivirus updates, ze zijn er altijd als de kippen bij met een nieuw virus, terwijl je bij concurrent McAfee lekker twee weekjes mag wachten :r

• miniBSD
Je hoeft niets te doen voor batched smtp, dat is juist het mooie van het systeem. Als je online bent wordt de post afgeleverd op jouw machine en als je offline bent dan 'vangt' de provider deze op zodat wanneer je online komt deze op jouw machine alsnog afgeleverd wordt.. Wat wil je nog meer ?

• miniBSD
http://www-dt.e-technik.uni-dortmund.de/~ma/qmail-bugs.html
_JGC_ schreef op 29 augustus 2002 @ 19:00:
Wat ik een heleboel installeer voor mensen:
SMTP: Qmail
IMAP: Courier
POP3: Courier
Antivirus: Qmail-scanner met een willekeurige virusscanner (Sophos sweep heeft de voorkeur)

Waarom deze combo's?
Qmail is een makkelijk in te stellen SMTP server, geen gesodemieter met de stugheid van Sendmail, volgens de programmeur van het stukje software zou het ook veel sneller moeten zijn en wat belangrijk is: er zijn geen bekende lekken in Qmail, al een hele tijd niet meer, terwijl Sendmail om de haverklap lekken heeft.

Waarom Courier? Courier-imap is een mooie modulaire IMAP/POP server waar je een heleboel authenticatiemodules achter kunt hangen. Met Maildrop en userdb, of gewoon met vpopmail, is het heel simpel te onderhouden.

Waarom qmail-scanner? Tis een complete scanner als plugin voor de queue van Qmail. Geen gedonder met milter plugins of daemons die moeten draaien zoals bij Amavis.

Waarom Sophos sweep bij voorkeur: meerdere keren per dag vaak antivirus updates, ze zijn er altijd als de kippen bij met een nieuw virus, terwijl je bij concurrent McAfee lekker twee weekjes mag wachten :r

Verwijderd

_JGC_ schreef op 29 augustus 2002 @ 19:00:

Bij Sendmail draait alles setuid. Daar kan ik maar 1 ding op zeggen: HAHAHAHAHAHA. Bij Qmail draait alleen 1 stukje setuid. De rest van de onderdelen draaien als user.
Nou goed, ook best. Bij mij werkte het helaas niet zo goed.
Sophos is idd erg goed, mee eens. Er zijn echter ook opensource/gratis virusscanners. Sophos is niet GPL of een ander leuk license. Sophos kost geld wanneer gebruikt wordt op een commercieel bakje.

ClamAV werkt prima op mijn OpenBSD bak.

Voor veel users wil je wel eendatabase backend als LDAP of MySQL. Lekker makkelijk te adminnen ook :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik ben er mee verder gegaan daarom haal ik hem weer omhoog

heb nu Postfix met Qpopper draaien op een testserver en dat bevalt goed

Alleen welke virusscanner werkt het best met deze combinatie?
En welke update het beste?
En hoe makkelijk te instaleren?

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-05 07:27
Verwijderd schreef op 27 augustus 2002 @ 11:52:
[...]

over 2 weken krijg ik daar een demo van dus dan zal ik idd ook kijken of dat wat is
Ik heb nogal wat slechte ervaring met de hardware van die dingen. Op m'n werk hadden we 8 cobalt qube3's staan als routers tussen de verschillende netwerken. Binnen een jaar zijn er 6 voedingen kapot gegaan en 4 harddisks gecrashed :( Als is verder wel snel vernieuwd, maar goed zoiets schept natuurlijk niet echt vertrouwen.

Verwijderd

Dat is nuttig, iemand quoten zonder er iets bij te zetten.... :?

Verwijderd

Topicstarter
is http://www.ravantivirus.com/ een goed pakket?
ziet er naar mijn weten netjes uit wie heeft hier ervaring mee?

Verwijderd

RAV is een heel goed product. Bij ons op het werk gebruiken we RAV altijd in combinatie met E-Smith (met qmail). Goede virusscanner, update haalt ie netjes zelf op, makkelijk te configureren.

Maar er zijn ook andere pakketten die dit ook allemaal kunnen.

De prijs is echter wel hoog. +/- 300 dollar voor een 2 domain licentie.

Maar wel onbeperkte mailboxen / users.

Verwijderd

Topicstarter
Welke altarnatieven zijn er?

en het mag best wel beetje geld kosten
Pagina: 1