nja, gravitatie lenzen anyone?
toch lachen, hier spelen hoop discplines binnen de natuurkunde zich af.
licht, valt zowel op te vatten als deeltje of als golf. Dit is beetje dualiteit van een foton.
Maja, onzekerheids principe van heisenberg, je weet wel de snelheid, maar niet de plaats. Of je weet de plaats maar niet de snelheid. Sprenkel er wat quantum mechanica bij en je hebt opeens het probleem: als je licht gaat bekijken als golf, dan krijg je idd alle eigenschappen te zien die een golf ook heeft --> interferentie patronen you name it.
Ga je het als deeltje bekijken dan heeft het opeens massa, gaat licht trager door zwaardere materialen (ja, licht heeft geen absolute snelheid. Daarom heb je ook dat maffe verschijnsel van brekings index. Overgang van ene materiaal naar andere -> licht moet harder dan wel minder hard ploeteren om er door heen te komen (golf/deeltje.. tja, het moet toch door al die atomen/moleculen heen!!! afbuigen/absorberen...) ..
Leuke bijkomstigheid: als je het zo doet met bepaalde materialen, kan je licht heen en weer laten bouncen binnen 1 bepaald materiaal.. op die manier kan je met mbv licht een electron van bepaalde atomen uit zijn standaard baan schieten.. zodra electron weer terug valt in z'n normale toestand, wordt er energie afgestaan in de vorm van.. oef. een foton... en zo versterkt het licht "zichzelf" "vanzelf" en heb je opeens een L.A.S.E.R.
ahem...
kan aan mij liggen, maar de meeste informatie die ik heb over licht heb ik tijdens m'n natuurkunde lessen op VWO geleerd... en dingen lezen als "Stephen Hawkings - The universe" (of hoe heet dat boek ook weer) en discovery channel kijken...
Interesse in quantum mechanica enzo kan ook geen kwaad. De zoektocht naar het kleinste elementaire deeltje wil ook helpen... En kijken naar de christmas lectures van de Royal nog wat institute die altijd rond de kerst een interessant onderwerp belichten binnen de wetenschap (BBC....). Paar jaar geleden ging dat dus over sterrenkunde, big bang theory, einstein's relativiteits theorie (die schijnbaar binnen kort ook weer op de helling kan wegens nieuwe bevindingen in quantum fysica... tijd is schijnbaar ook geen absoluut iets meer naar ik ergens op slashdot had gelezen).
Wat zij trouwens bij die christmas lectures hadden gedaan....
Ze hadden een vilt-doek opgespannen... ondersteund op de hoekpunten..
in het midden een biljartbal neer gelegd.... "zo, dit doek stelt de ruimte voor... de biljartbal een massa X... zoals je ziet wordt de ruimte om de biljartbal verbogen door de zwaartekracht.... Nu vuren we een knikker af... en je zal zien dat die wordt afgebogen door de biljartbal zijn "gravitatieveld".."
In de ruimtevaart maken ze trouwens ook handig gebruik van dit gravitatieveld. Het werkt als een soort katapult/slingshot
afijn.... er is zoveel boeiends te vinden op internet en tv.... zolang je maar geinteresseerd bent en er wat tijd in wil stoppen.
Licht is maf verschijnsel.
anyways, flames zijn welkom