Toon posts:

geven zonder de verwachting te ontvangen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
heb je dat ook wel eens je geeft ietsweg zonder ook maarte verwachtendat je iets terug krijgt bijv aan een vriend een computeronderdeel of aan een collecte of whatever.
Vervolgens wordt je 10voudig terugbetaald wat altijd goed uitkomt natuurlijk.
dit door bijv. een verhoging van je loon of gewoon iemand ineens datgenen aan jou je geven waar je al heeeel lang naar op zoek was.

Ben ik nou de enige die dit ziet of weten meer mensen dat je de verantwoording over je daden altijf=d te verwerken krijgt, goed of slecht??

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
Mensen zijn heel goed in het ontdekken van gevolgen van oorzaken. Sterker nog, ze vinden meer gevolgen dan er eigenlijk zijn. Dat is evolutionair een nuttige skill (oorzaak tijger - gevolg opgegeten worden is niet helemaal juist, maar er vanuit gaan is wel zo handig).

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

Topicstarter
nee dat bedoel ik helemaal niet.
Soms gebeuren er dingen, zeg maar gevolgen van acties die niet bedoeld zijn maar desalniettemin wel gewens dit voortvloeien uit het geven zonder iets terug te ontvangen.
Dat is raar omdat je niets terug denkt te verwachten

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-01 20:24

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Een van de keren dat ik zoiets had was met een gezellig etentje met vrienden.
Het was heel gezellig en besloot toen om alles te betalen hoewel ik dat eigenlijk niet kon veroorloven.
De dag daarna was ik wel ff onzeker hoe deze onverwachte uitgave weer recht kon breien maar ik besloot me daar niet druk om te maken.
Kort daarna kwam van div kanten geld naar mij toe. Op een deel daar van had ik gewoon recht, 't kwam alleen onverwacht, maar de rest was als een kado.
Ook ik moest toen denken aan "wat je geeft komt in veelvoud terug".

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:50

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Precies. Wat je zaait, zul je ook oogsten. En, als er geen natuurrampen zijn geweest tenminste, is de oogst altijd meer dan dat wat je gezaaid hebt.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:18

JustDutch

was ambtenaar :)

Ik ken het gevoel. Ik zit ook nog steeds niet te wachten op de hoofdprijs in de Staatloterij. Uit een soort bijgeloof heb ik wel een (automatisch)staatlot, maar kijk nooit naar of ik ook iets win. Dit in de trend van, dan heb ik meer kans, want ik verwacht het niet. Vervolgens moet je dan toch weer vaststellen dat je het stiekem wel verwacht, dus je zult toch weer niet die hoofdprijs krijgen. Frustrerend. Gelukkig krijg ik voldoende andere onverwachte "dingen" terug. En ach, of je van dat geld nu echt gelukkig wordt? Kheb wel eens de belofte gedaan dat ik 10% van elke prijs boven EUR5.000 aan goede doelen weg zou geven. Zou ik nog steeds doen. Maar zelfs een dergelijke belofte maakt de kans op die hoofdprijs niet hoger.

Forza Mucca

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hmm, ik verwacht helemaal niets. Ik doe wat ik goed acht.

Verder leg ik totaal geen verbanden tussen geven en ontvangen, behalve als het gaat over relaties tussen levende wezens.

Expanding the inexpandable

• StalieN
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-09-2024
Hmm...
Lucas 6:38
Geeft en u zal gegeven worden: een goede, gedrukte, geschudde, overlopende maat zal men in uw schoot geven. Want met de maat, waarmede gij meet, zal u wedergemeten worden.
Staat er ook niet ergens in de bijbel dat je het tienvoudige terugkrijgt van wat je geeft? Kzal het eens nagaan...

www.stevelock.nl

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:58

wij

Ik zelf heb eerder de neiging om teveel weg te geven.
Cdtjes kopieër ik vaak gratis voor m'n vrienden.
Ik heb niet het gevoel dat ik hier veel voor terug krijgt (ik maak eerder verlies).
Als je teveel weggeef gebruiken (sommige) mensen dat erg graag.

Verwijderd

als iemand iets te veel weg geeft is het ik wel

wel gek geef gewoon een complete dag movie world cado ?
wel ik dus

2meisjes van 12 en 14
een gozer van 15

gaan met mij mee naar duitsland toe voor een gezellige dag uit (zijn de kinderen van een goede maat van me)

welke gek ga even een complte pc upgrate doen zonder dat hij iets er voor terug wilt hebben?

welke mafkees zegt wel ik neem jullie elke maand mee naar de bios toe?

ik zeg altijd dit

als ik iemand gelukkige kan maken door hem te helpen of die persoon een leuke dag te geven .

dan heb ik mijn geld goed besteed.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

sambalbijen schreef :
heb je dat ook wel eens je geeft ietsweg zonder ook maar te verwachten dat je iets terug krijgt
Ja, hoewel dat meestal diensten betreft en geen voorwerpen.
Nee, dat heb ik nog nooit meegemaakt. Ik ben het geheel met MSalters eens: dat is gewoon een geval van selectieve waarneming; zien wat je wilt zien.
en ik nou de enige die dit ziet of weten meer mensen dat je de verantwoording over je daden altijd te verwerken krijgt, goed of slecht?
Probeer je me te vertellen dat ik niet goed genoeg ben of dat ik de uitzondering op de regel ben?

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

"Het is beter te geven dan te ontvangen" zei Jezus al. En hij heeft gelijk.
Je moet dan niet "geven" met als bijbedoeling dat je er wat voor terug zal krijgen. Je moet dan zelfs geen dankbaarheid verwachten, maar gewoon "geven omdat het fijn is om te geven".
Meedoen met een loterij (al doe je het "automatisch" en kijk je niet naar de uitslagen) dat telt dus niet, want een loterij heeft altijd als bijbedoeling dat je een prijs kunt winnen!

Verwijderd

Geven versus ontvangen kan puur gerelateerd worden aan de geldelijke waarde van het gedoneerde. Je vervalt dan snel in een boekhoudkundig plussen en minnen.

Iemand verrassen met een gift, in welke vorm dan ook, levert een blijde lach
hoe druk je dat uit in waarde?

Op het moment dat er een verwachtingspatroon gaat ontstaan van "voor wat hoort wat" zie ik het al niet meer als geven maar meer iets als ruilen of kopen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 augustus 2002 @ 21:34:
als iemand iets te veel weg geeft is het ik wel

wel gek geef gewoon een complete dag movie world cado ?
wel ik dus

2meisjes van 12 en 14
een gozer van 15

gaan met mij mee naar duitsland toe voor een gezellige dag uit (zijn de kinderen van een goede maat van me)

welke gek ga even een complte pc upgrate doen zonder dat hij iets er voor terug wilt hebben?

welke mafkees zegt wel ik neem jullie elke maand mee naar de bios toe?

ik zeg altijd dit

als ik iemand gelukkige kan maken door hem te helpen of die persoon een leuke dag te geven .

dan heb ik mijn geld goed besteed.
amen... ik ben zelf precies zo ... vind het belangrijker dat de mensen om me heen gelukkig zijn dan ikzelf

hoewel ik mezelf er ook van verdenk dat het een beetje uit onzekerheid is... niet dat ik nou direct vrienden wil kopen door mijn oude videokaart aan em te "lenen" ... maar toch denk ik dat er onderbewust een drang inzit om aardig gevonden te worden...

Verwijderd

maar toch denk ik dat er onderbewust een drang inzit om aardig gevonden te worden
Dus iemand heeft iig het zelfinzicht om het tenminste te vermoeden. Men kan op zoveel manieren iets 'terugontvangen'. Aardig gevonden worden, een fijn gevoel over jezelf hebben, Opdat gij kinderen van uw Vader in de hemelen zijt etc.

In een andere discussie hier, waar het gaat over de vraag of licht een rechte weg dan wel de snelste weg aflegt, is iets soortgelijks aan de hand. Het is helemaal niet voor te stellen dat licht niet de snelst mogelijke weg zou nemen.
Een mens die werkelijk onbaatzuchtig 'geeft' zou zoiets zijn - een lichtstraal die zonder oorzaak een omweg maakt

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:50

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Verwijderd schreef op 29 augustus 2002 @ 09:51:
Een mens die werkelijk onbaatzuchtig 'geeft' zou zoiets zijn - een lichtstraal die zonder oorzaak een omweg maakt
Er is heel lang geleden eens een lange thread geweest over altruïsme, maar ik kan hem niet terugvinden.....

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Pagina: 1